[BE]Limburgse wolf heeft pony’s in het vizier: al 7 dieren doodgebeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[BE]Limburgse wolf heeft pony’s in het vizier: al 7 dieren doodgebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 18:58

Vilt
Buitenland

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In amper één maand tijd zijn in het noordoosten van Limburg zeven pony’s gedood bij wolvenaanvallen. Volgens Welkom Wolf zijn pony’s een gemakkelijke prooi: ze zijn klein, traag en vaak slecht beschermd. De situatie wordt verergerd doordat de Limburgse roedel momenteel welpen heeft die nog niet zelf kunnen jagen, maar wel een enorme vleesbehoefte hebben. De bezorgdheid over de “te hoge prijs” van het beschermen van de toppredator klinkt niet alleen bij veehouders, maar ook steeds vaker in de politiek.

Het wolvenkoppel Noëlla en Maurice kreeg een viertal maanden geleden voor het eerst samen jongen. “Jonge wolven verbruiken dubbel zo veel voedsel als volwassen dieren, maar kunnen zelf nog niet jagen”, vertelt bioloog Joachim Mergeay (INBO) aan De Standaard. “De ouders sleuren dus vlees aan om op te braken voor hun jongen, en dan vallen ook pony’s ten prooi.” Wolven hebben sinds 2021 in Vlaanderen al zo’n 30 pony’s gedood, volgens cijfers van het Agentschap voor Natuur en Bos.

Pony: makkelijke prooi voor een hongerige roedel
Volgens Jan Loos van Welkom Wolf zijn pony’s een logische keuze voor wolven. “Ze zijn klein, traag, vaak alleenstaand en staan in weides die nauwelijks bescherming bieden”, aldus Loos. “Ze behoren tot het rijtje favoriete prooidieren van de wolf, naast reeën, alpaca’s en schapen. Voor een wolf is een pony gewoon een groot schaap.”

Toch benadrukt hij dat wolven van nature eerder kiezen voor wilde prooidieren dan gedomesticeerde dieren. “In 2024 zijn er in het wolventerritorium in Limburg ongeveer 4.200 stuks grondwild afgeschoten. Als dat wild niet wegvalt, blijven wolven vaker bij hun natuurlijke menu.” Natuurverenigingen wijzen erop dat de wolf ook bijdraagt aan het in toom houden van overpopulaties van reeën en everzwijnen.

Oproep tot bescherming en overheidssteun
Het Agentschap Natuur en Bos adviseert veehouders opnieuw om wolfwerende omheiningen te plaatsen om zo hun dieren beter te beschermen. De Vlaamse overheid subsidieert tot 90 procent van de installatiekosten en voorziet een onderhoudspremie.

Beschermingsstatuut onder vuur
De recente aanvallen zetten ook het debat over de bescherming van de wolf opnieuw op scherp. Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) stelt zich openlijk vragen bij het huidige beschermingsbeleid. “Op een bepaald moment moet je durven zeggen dat de prijs voor het beschermen van de ene diersoort te hoog is, als andere dieren daarvoor met hun leven betalen”, aldus de minister.

Wolven zijn zowel op Europees als Vlaams niveau wettelijk beschermd: ze mogen niet worden gedood, gevangen of gestoord. Toch werd op Europees niveau recent beslist het beschermingsstatuut te verlagen van ‘streng beschermd’ naar ‘beschermd’, wat ruimte zou kunnen geven voor nieuwe beleidsmaatregelen. Weyts ziet daarin een kans om het Vlaamse beleid aan te passen.

Wolf bijt 6-jarig kind in Nederland
Niet alleen in België zorgt de wolf voor controverse. Ook in buurland Nederland laait de discussie op. Zo ervaren ondernemers op de Utrechtse Heuvelrug flinke omzetverliezen doordat gemeenten na een bijtincident met een wolf bezoekers afraden om de bossen te betreden. Waarschuwingsborden langs de weg leiden tot lege terrassen en een flinke daling in recreatief bezoek, juist tijdens het hoogseizoen. Vorige maand beet wolf Bram er een 6-jarig jongetje. Het dier is al bij meerdere bijtincident betrokken. Vorige maand werd voor deze ‘probleemwolf’ (een individu dat herhaaldelijk ongewenst gedrag vertoont, zoals het naderen van mensen of frequente aanvallen op vee, red.) al een afschotvergunning afgegeven, maar het dier is nog niet gevonden.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:20

Hmmm hij pakte toch geen pony's en nu is het een logische keus en een favoriete prooi 8)7

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: [BE]Limburgse wolf heeft pony’s in het vizier: al 7 dieren doodgebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:20

Vandaag zelfs 2 overdag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:32

Wat afschuwelijk!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:36

Helaas niks nieuws, zo ging het een tijdje terug hier ook met 13 pony,s in 1 winter die gepakt werden. Heel veel sterkte voor de mensen daar die dieren hebben.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:44

Nummer 9 en 10 zijn vandaag overdag gedood. Ook in Oudsbergen (BE).

Het waren er trouwens 8. Twee weken voor ze bijna dagelijks pony’s begonnen te pakken, is er ook een pony in Oudsbergen gedood.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:31

Ik ben de tel kwijt van de afgelopen dagen. Minimaal 9 en 10e slachtoffer.

Zorgelijk dat de wolf overdag aanvalt. Op maat voor nog veel meer ellende.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:05

Tel er de dieren nog bij die niet in het nieuws vermeld worden. Het is afschuwelijk !

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:16

Vandaag een haflinger en tinker... De ponys worden van steeds groter formaat. Ik heb echt angst voor mijn eigen dieren. Morgen de omheining van de paddock nog verder ophogen en heb alvast prikpalen klaarliggen om 80-90 cm voor de omheining, aan de buitenzijde, nog een omheining te maken. Heb advies aangevraagd bij het fencing team. Ik ga ook voorbereiding treffen om de schuur (de stal) dicht te kunnen maken. We hebben een staldeur die uiteraard dicht kan maar de muur aan de voorzijde is 160m hoog. Dus daar moet ik iets op verzinnen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:18

Woon jij middenin de hotspot?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:18

Vreselijk die foto's... je zult je dieren zo vinden.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:35

Hutcherson schreef:
Vandaag een haflinger en tinker... De ponys worden van steeds groter formaat. Ik heb echt angst voor mijn eigen dieren. Morgen de omheining van de paddock nog verder ophogen en heb alvast prikpalen klaarliggen om 80-90 cm voor de omheining, aan de buitenzijde, nog een omheining te maken. Heb advies aangevraagd bij het fencing team. Ik ga ook voorbereiding treffen om de schuur (de stal) dicht te kunnen maken. We hebben een staldeur die uiteraard dicht kan maar de muur aan de voorzijde is 160m hoog. Dus daar moet ik iets op verzinnen.

Waar zijn die haflinger en Tinker dan gepakt ?! Weet ik niks van ?!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:39

Er is filmmateriaal van de aanval van vandaag.

Staat in het algemene wolf topic.

Mijns inziens geen haf en tinker maar vosse shet en bonte shet.

Waarschuwing, de beelden zijn gruwelijk, dus wees je daar bewust van als je de link aanklikt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:53

Ik vind het echt geen kleine dieren. Wellicht vertekend het maar op de fotos met de meneer ernaast zijn de lichamen wel echt groter dan een klein ponietje.

Er zijn al jaren zichtmeldingen van de wolf in mijn dorp. Maar de roedel richt momenteel schade aan in een dorp naast ons. Ik zit zo in dubio wat te doen. Ophokken snachts is dus geen garantie. Mijn dieren staan achter mn huis en onze honden slaan aan bij onrust. Dus hopelijk minder risico maar heb er wel buikpijn van.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:58

Hutcherson schreef:
Ik vind het echt geen kleine dieren. Wellicht vertekend het maar op de fotos met de meneer ernaast zijn de lichamen wel echt groter dan een klein ponietje.

Er zijn al jaren zichtmeldingen van de wolf in mijn dorp. Maar de roedel richt momenteel schade aan in een dorp naast ons. Ik zit zo in dubio wat te doen. Ophokken snachts is dus geen garantie. Mijn dieren staan achter mn huis en onze honden slaan aan bij onrust. Dus hopelijk minder risico maar heb er wel buikpijn van.

Heel eerlijk denk ik dat je gewoon 'geluk' moet hebben dat ze jouw paarden voorbij lopen of er in de buurt een makkelijkere prooi staat ( echt erg om te zeggen zo hoor...) . Geraken ze er niet over dan graven ze eronder. Wij slapen ook met het raam open en onze buren hebben ook een waakhond die aanslaat, maar ik word daardoor meerdere keren per nacht wakker en dan is het paniek bij mij... Kan gelukkig de camera's checken dan om mezelf gerust te stellen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:58

Hutcherson schreef:

Ik denk grote maat shet.

Dus geen 80cm pony maar een ruime meter.

Ik zal de foto hieronder plaatsen,
In spoiler en met waarschuwing.

Waarschuwing, níet verder klikken als je de nare beelden niet zien wil.

Spoiler:
Op de foto zie je 1 van de dode pony's met extreme verwondingen (écht extreem)
Daarachter staat een man, ietwat in elkaar gedoken en met wat verslagen houding.

Spoiler:
De afbeelding
;

Spoiler:
Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:01

Ik zie net de drie ponys die de aanval overleeft hebben (die zijn niet aangevallen) en lijkt me dan idd logischer dat de slachtoffers van dezelfde hoogte zijn. Dat zijn wel shetjes. Ondanks dat ik het vreselijk vind voor de eigenaren en iedereen die de dieren lief had, stemt dat me iets hoopvoller voor mijn eigen dieren. Die zijn 1.58m en hoger.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:05

Hutcherson schreef:
Ik zie net de drie ponys die de aanval overleeft hebben (die zijn niet aangevallen) en lijkt me dan idd logischer dat de slachtoffers van dezelfde hoogte zijn. Dat zijn wel shetjes. Ondanks dat ik het vreselijk vind voor de eigenaren en iedereen die de dieren lief had, stemt dat me iets hoopvoller voor mijn eigen dieren. Die zijn 1.58m en hoger.

Ja die 3 andere pony's zijn echt wel klein. Ik heb ergens dezelfde hoop als jou maar als mijn paarden opgejaagd worden en de omheining doorgaan, dan komen ze er zeker weten ook niet ongeschonden uit. Dus die angst heb ik nog steeds en gaat ook niet weg

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:11

Karen_enter schreef:
Hutcherson schreef:

Ja die 3 andere pony's zijn echt wel klein. Ik heb ergens dezelfde hoop als jou maar als mijn paarden opgejaagd worden en de omheining doorgaan, dan komen ze er zeker weten ook niet ongeschonden uit. Dus die angst heb ik nog steeds en gaat ook niet weg

Ik vind het enge daaraan dat wolven slimme jagers zijn. Ze jagen hun prooi op en verderop staan een aantal te wachten om toe te slaan.

Wakker liggen heb ik ook. Nu ze op stal staan iets minder, maar bij geluiden ook schrikken en checken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:14

Bij mij gaat op stal zetten denk ik nu nog niks helpen. De schuur is open in het stuk waar hun stal is en de muur is 150-160 cm hoog zodat ze mooi met hun koppie erover kunnen. Maar er staan hooibalen en 150cm is peulenschil voor wolven. En dan hebben ze echt geen kans. Mijn jongste paard is fel op lichaamshouding en maait naar honden, katten en vogels. Uhg wat n ellende.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:48

Citaat:
DE WOLF:
Het gaat net NIET om voor of tegen de wolf te zijn.

De mensen in oa Oudsbergen maken zich zorgen, en terecht.

Waar gaat dit naartoe, de problemen worden steeds groter, deze problematiek vraagt om een duidelijk wolvenprotocol, wanneer een wolf/wolven herhaaldelijk hetzelfde NIET-NATUURLIJK gedrag in woongebied vertoont is dat een probleemwolf.

Elke echte wolvenexpert kan het met dit wolvenbeleid NIET eens zijn.
Ze zitten in een gebied dat veilig is (militair domein), worden groter en gaan op verkenning, ze komen in een woongebied uit, mensen, verkeer, dieren die ze niet mogen aanvallen.

In andere landen mogen ze de wolven diervriendelijk weren, om een signaal te geven dat dit GEEN leefgebied is.

Hier mag/kan er niks gebeuren door de beschermde status van de wolf, en dan bedoel ik elke wolf, de manke MAURICE is al bij ELKE aanval bij, die leert de welpen hetzelfde gedrag, daar moet ingegrepen worden.

Om de mensen en dieren te beschermen, maar ook zelfs de WOLVEN, dit gaat fout aflopen voor alle partijen. De politiek informeert zich en komt morgen bij elkaar, hopelijk komt daar een juiste oplossing uit.

Fijne dag, wij gaan alweer naar een aanval van deze nacht de slachtoffers helpen, want die 5 ponies gisteren namiddag waren blijkbaar niet genoeg.

https://www.petities.com/wap-petitiewol ... mensendier

vergeet je handtekening niet te bevestigen in de mail die je krijgt na het invullen

Bron WAP wolvenactieplan
https://www.facebook.com/share/1QFjkSaR ... tid=wwXIfr

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:58

Ze zeggen wel, wolfwerende rasters neerzetten maar heb al vaker gehoord dat de wolf er gewoon doorheen komt en alsnog het vee pakt dus dat helpt niet!

De wolf hoort niet in Nederland. PUNT.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:52

Trieneke schreef:
Hmmm hij pakte toch geen pony's en nu is het een logische keus en een favoriete prooi 8)7

Ja, gek toch he, dat de experts toch niet zoveel expertise hadden dan ze vanaf het begin beweerden te hebben.
Daarnaast is het geven van namen vermenselijking. Dat maakt ze aaibaarder, waarom is een nummer niet voldoende?
Het is schattig dat ze snoezige welpjes hebben, maar die schattige welpjes worden volwassen en gaan nog meer overlast opleveren dan nu al van hun 2 ouders wordt ervaren.
Inmiddels is ook wel helder dat wolfwerende afrastering alleen werend is, en geen afdoende bescherming is.
Een echte wolvenkenner zal voor beheren zijn. Voordat het nog verder uit de hand loopt met weidedieren, mensen die achterna gezeten worden, gebeten worden, binnenkort 's avonds geen rondje meer durven te wandelen al dan niet met huisdier, honden aan de lijn die aangevallen worden....

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:57

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:05

Kan die petitie eigenlijk niet op de voorpagina? Dan trek je nog meer mensen, of mag dat niet volgens bokt beleid? Ook al is het misschien in het kader van paarden welzijn..