[FOTO] WK Tweespan Beekbergen 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

[FOTO] WK Tweespan Beekbergen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 20:50

* Bokt.nl
Sport
Tekst door Cynn, foto's door team van Ros Fotografie

Afgelopen week stond volledig in het teken van het WK tweespannen in Beekbergen. Al een aantal jaar gaan mijn vriend Gilian en ik naar deze mooie wedstrijd om de sport vast te leggen. Vorig jaar zouden wij ook gaan, maar toen besloot de organisatie alle inspanningen te richten op dit jaar vanwege het wereldkampioenschap. Daar zit tenslotte ontzettend veel voorbereiding in, en het is een grote eer om dat te mogen organiseren. In 2021 hebben we het mooie spektakel mogen aanschouwen in Kronenberg, nu dus weer in Beekbergen.

De grote openingsceremonie op donderdagavond zorgde voor een volle tribune en er waren diverse optredens te zien. De vrijdag stond in het teken van de dressuur en vandaag, zondag, stond de vaardigheid voor de menners klaar. Ik heb begrepen dat deze niet makkelijk stond en dat veel menners moesten kiezen tussen tijdsoverschrijdingen of ballen raken, met de daarbij behorende strafpunten. Het was, ondanks de grote voorsprong van de Hongaar Martin Hölle, dus nog aardig spannend vandaag.
Nederland heeft zowel een mooi teamresultaat als een heel mooi individueel resultaat weten te behalen: Stan van Eijk heeft de bronzen plak weten te bemachtigen!

Gilian en ik konden echter alleen op zaterdag aanwezig zijn vanwege andere (werk)verplichtingen. Het marathononderdeel van de samengestelde mensport is een spectaculair en fysiek veeleisend deel van de wedstrijd. Het bestaat uit twee delen: Traject A en Traject B.

Traject A is een langere route over onverharde paden of terrein, waarin het span op tempo moet blijven en een vaste afstand moet afleggen binnen een bepaalde tijd. Hier draait het vooral om conditie, ritme en samenwerking tussen menner en grooms.
Traject B bevat de spectaculaire hindernissen (in dit geval acht stuks). Dit zijn technisch uitdagende constructies van waterpartijen, heuvels, poorten en scherpe wendingen. De menner moet hier zo snel mogelijk doorheen rijden, zonder fouten te maken – bijvoorbeeld door de letters in de verkeerde volgorde te rijden of ballen die in de hindernis liggen, om te gooien. Het vereist absolute controle, snelheid en scherp sturen.

Door de actie is de marathon natuurlijk wel de publieksfavoriet en wij hebben dan ook geprobeerd dit zo goed mogelijk voor jullie vast te leggen. Kijken jullie mee? :D

Afbeelding
De menners moesten zich een weg banen door maar liefst acht verschillende marathonhindernissen. Hier op hindernis 1: het stuurwerk van Rens Egberink (NED).

Afbeelding
Met een team van twee fotografen is het natuurlijk makkelijker om deelnemers op meerdere hindernissen in het traject vast te leggen, zonder de benen onder je lijf vandaan te hoeven rennen. Wat trouwens ook al gauw lastig zou worden, gezien het publiek al vroeg op de dag flink begon aan te trekken. Dat is hier goed te zien bij hindernis 2, terwijl we nog een keer de Nederlandse Rens Egberink zien.

Afbeelding
Op hindernis nummer 3 kwam ik Erik Evers (NED) tegen. Erik heb ik inmiddels al op menig wedstrijd voor de lens gehad, en nog altijd kan ik genieten van zijn mooie span paarden.

Afbeelding
En Gilian zag Erik weer voorbij komen in hindernis 6.

Afbeelding
De hele dag door werd het publiek goed op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen in de wedstrijd. Niet alleen doordat er op diverse plekken grote beeldschermen stonden, maar ook omdat er live verslag werd gedaan door Marc te paard!

Afbeelding
Maar liefst 24 landen deden mee aan het WK tweespannen, waaronder de Belg Sven Stuyck, hier op hindernis 4. Aan het begin van de dag was het nog goed te doen, maar de grond was aardig droog en zorgde bij de latere deelnemers voor flinke stofwolken. Wat daarentegen ook voor leuke plaatjes kan zorgen, daarover later meer :D

Afbeelding
Ook in hindernis 4, maar dan vanuit een andere hoek: de Italiaan Rocco Cordera.

Afbeelding
Vanuit mijn ingerichte pers/mediahoekje bij hindernis 5, de waterbak, kon ik nog achterom kijken naar hindernis 4. Het stof kwam bij Roland Istvan Varga (ROU) al steeds meer omhoog.

Afbeelding
Ondertussen had Gilian de grote M gespot, dus met trek ging hij op pad en kwam uit bij hindernis 7. Hier moest Bettina Wagner (SUI) flink wat stuurwerk leveren om de bocht te halen.

Afbeelding
Het is natuurlijk prachtig om de emoties van de menners vast te leggen op zo'n eindsprint richting de finish. Hier op de laatste hindernis van de dag zette Lars Heibing (DEN) zijn tweespan nog één keer aan.

Afbeelding
Op hindernis 5, vanuit de publiekskant, fotografeerde Gilian de Belg Nico van Praet.

Afbeelding
Hier gaat Jaroslav Juran (CZE) op weg naar de laatste hindernis.

Afbeelding
De Italiaan Giorgio Proietti kwam mij strak voorbij in hindernis 4. (Al zat ik netjes achter het hek, met een groothoekobjectief komt het tweespan dan toch rakelings langs :D)

Afbeelding
Een mooie overzichtsfoto van hindernis 8, met Marcel Luder (SUI) op de voorgrond van de prachtige groene bossen van Beekbergen.

Afbeelding
Athanasios Hatzopoulos (GRE) hebben wij ook al vaker voorbij zien komen op evenementen. Hier dragen zijn paarden zelfs blauwe tape op hun neuzen, wat mooi matcht met de accenten in het tuig en de kleding van het team. De tape helpt het paard beter ademen tijdens zware inspanning.

Afbeelding
En dan de ontlading bij de finish \o/

Afbeelding
Hier op hindernis 3: Rafal Wojtacha (POL). Zijn paarden hadden er ook goed de pas in zitten!

Afbeelding
En op hindernis 4 stuift ook Rafal een aardige bak zand omhoog. Die wolk blijft goed hangen tijdens het stuurwerk in alle krappe bochten. Toch geeft het wel een gave foto zo.

Afbeelding
Je ziet vast wel aan de kleuren dat Folke Rohrssen uit Ierland komt. Wat een prachtig afgesteld span was dit! Hier op hindernis 4.

Afbeelding
En Gilian kwam het tweespan weer tegen in hindernis 7.

Afbeelding
De Nederlandse Anna de Ronde met haar fantastische span.

Afbeelding
Op de waterhindernis.

Afbeelding
De Nederlandse Stan van Eijk laat even zien waarom ik aan het einde van de dag naar huis ging met een zandsnor... }:0

Afbeelding
Frank van der Doelen kwam ook uit voor Nederland en was bezig in hindernis 7.

Afbeelding
De Hongaarse Martin Hölle — waar ik echt wel heel erg fan van ben (wat kan die man een potje goed rijden en sturen zeg!) — was echt oppermachtig deze wedstrijd. Hier in het bos, in hindernis 6.

Afbeelding
En ik zag hem eerder al voorbij komen, onder andere in hindernis 4.

Afbeelding
Met de publiekstribune op de achtergrond, reed Emma Olsson (SWE) in de waterbak.

Afbeelding
Emma nogmaals.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van dit mooie verslag en wie weet moedigt dit jullie aan om volgend jaar ook eens in Beekbergen te komen kijken. Toegang is gratis!

De top 5 van het individueel klassement WK tweespannen:
1. Martin Hölle (HUN) – 131.19
2. Roger Campbell (GBR) – 151.31
3. Stan van Eijk (NED) – 151.59
4. Tara Wilkinson (GBR) – 154.35
5. Marcel Luder (SUI) – 154.45

En de eindstand van het landenklassement WK tweespannen:
1. Hongarije – 286.61
2. Engeland - 305.66
3. Nederland – 311.30

Klik hier voor alle resultaten

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 23:02

Prachtige foto's en een mooi verslag <3
Wat leuk de man die verslag doet te paard.

Muronia

Re: [FOTO] WK Tweespan Beekbergen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 23:36

Wauw heel mooi vastgelegd! Wat een actie en power, prachtig. Lijkt het nou zo dat niet iedereen een bodyprotector draagt? Ik dacht dat dit verplicht is in de marathon?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:33

Prachtige fotos, vol sfeer, kracht en expressie. Heel gaaf!

Was er ook bij, altijd een heel gaaf evenement, in een schitterende omgeving!

Maar nogmaals, genoten van deze prachtige beelden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:39

Ik ben zaterdag geweest, samen met mijn man en hond. Hebben een prachtige dag gehad. Jullie hebben het heel mooi vastgelegd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:39

Muronia schreef:
Wauw heel mooi vastgelegd! Wat een actie en power, prachtig. Lijkt het nou zo dat niet iedereen een bodyprotector draagt? Ik dacht dat dit verplicht is in de marathon?

Sommigen droegen hem onder hun shirt.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:50

Grappig Susan, ik was er ook zaterdag met man en hond :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:52

Ik was er ook even zaterdag, vond het wel een beetje WK stof happen.
:D

Mooie actie foto,s!

Was wel even schrikken toen het mis ging bij die Fransman op de laatste hindernis.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:58

Elisa2 schreef:

Mooie actie foto,s!

Was wel even schrikken toen het mis ging bij die Fransman op de laatste hindernis.

Wij stonden op dat moment ergens anders in het veld zonder beeldscherm in de buurt, dus dat hebben we compleet gemist... wat gebeurde er nou en liep het goed af? :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:59

Wat een prachtige foto’s en die sfeer die je hebt gevangen. <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:25

Cynn schreef:
Elisa2 schreef:

Mooie actie foto,s!

Wij stonden op dat moment ergens anders in het veld zonder beeldscherm in de buurt, dus dat hebben we compleet gemist... wat gebeurde er nou en liep het goed af? :=

https://youtube.com/shorts/5b1ZiUtHLXI?feature=shared

Nou, ik was toevallig net aan het filmen..ze reden verkeerd of hadden een poortje gemist ofzo en gingen weer terug om opnieuw te beginnen en toen vloog de kar uit de bocht en klapte om en de menner en groom vielen er af en de paarden gingen in volle galop naar voren en renden het publiek in, ze kwamen ook mijn kant op dus vandaar het stoppen met filmen. Gelukkig kwam er een groep mannen aanrennen waarvan 1 achterop de kar sprong en de teugels pakte om de paarden te stoppen en de rest er om heen. Uiteindelijk reden menner en groom gewoon weer weg met de paarden dus geloof dat inderdaad alles goed afgelopen is. Maar ik weet niet hoe hard ze gevallen zijn..het was wel even paniek allemaal.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:42

Oh hé bah ja het komt gelukkig niet vaak voor.. is altijd naar om te zien. Zeker als de paarden in paniek er vandoor vliegen. :n

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:28

dat is altijd naar en hoe ervaren je span ook is, deze reactie krijg je (bijna) niet eruit. Gelukkig is er niets gebeurd. Gave platen verder!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:40

Ik had het ook niet verwacht op een WK, maar kan natuurlijk altijd gebeuren. Due paarden waren natuurlijk ineens stuurloos en ik denk dat het geschreeuw van het publiek ook niet mee hielp om de rust te bewaren.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:46

Zelfs bij de meest ervaren menner kan het gebeuren, ik ga inmiddels al een aantal jaar naar samengestelde menwedstrijden en heb op diverse locaties wel wat aan capriolen zien gebeuren. Zowel op hoog niveau internationaal als bij het lagere niveau nationaal. Gelukkig lopen de meeste goed af en zijn alle vrijwilligers hierover goed geïnstrueerd wat te doen in zo'n situatie. Maar onrust in het publiek zal inderdaad niet helpen in zo'n situatie nee..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:30

Hele gave foto's hebben jullie weer gemaakt zeg <3 Wat een spektakel ook om te zien zo!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

Cynn schreef:
Zelfs bij de meest ervaren menner kan het gebeuren, ik ga inmiddels al een aantal jaar naar samengestelde menwedstrijden en heb op diverse locaties wel wat aan capriolen zien gebeuren. Zowel op hoog niveau internationaal als bij het lagere niveau nationaal. Gelukkig lopen de meeste goed af en zijn alle vrijwilligers hierover goed geïnstrueerd wat te doen in zo'n situatie. Maar onrust in het publiek zal inderdaad niet helpen in zo'n situatie nee..

Ik denk het ook niet..ik snap wel dat een ongeluk in een klein hoekje zit, anderen met meer verstand er van dan ik zeiden dat dit een fout van de groom was. Dat de groom de kar niet in evenwicht hield en ik zie de groom idd staan terwijl andere grooms soms helemaal naar buiten hingen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:10

Die groom staat achterop alsof hij bij een training met een beginneling is, ipv vol in actie op een WK :+

Prachtige foto's dank je wel voor het verslag.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:18

Wauw wat een prachtige foto's hebben jullie weer gemaakt Cynn. Heel erg bedankt.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 48 min geleden

Wat een geweldig mooie foto;s weer Cyn!
Ik vind, zeker Marathon, altijd zo ontzettend gaaf. Ook de paarden wat een dieren. Die schimmels van de Italiaan, wow!

En de hamvraag.. heeft Gillian nog een Big Mac gevonden?!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 42 min geleden

:)) niet in Beekbergen, maar het heeft wel inspiratie gebracht natuurlijk. Na het harde werken met ontelbaar veel squats en stofhappen, werd er even 'vies' avondeten bezorgd :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 39 min geleden

Prachtig fotoverslag!
Het was gaaf om te zien en veel stof aan het eind inderdaad.