Buitenland

In Norderstedt, in Duitsland, is een paardenmisbruiker op heterdaad betrapt. De eigenaresse van de paarden waar hij tussen liep, Manja Buchmann, belde de politie. Deze pakte hem op, nam zijn gegevens op en liet hem vervolgens weer gaan. De man, van rond de 18-21 jaar uit de regio Hamburg, wordt er door de politie van verdacht de afgelopen tijd seksuele handelingen te hebben verricht met meerdere paarden op verschillende plekken in en rond Norderstedt.
Volgens Manja hield de man vanaf half augustus hield de man haar paddocks al in de gaten. Op zondagavond rond 20:00 uur verschafte hij zich behendig toegang door de elektrische afrastering en lokte de dieren. Toen Manja de man op haar beveiligingscamera’s zag, belde ze meteen de politie. De man had zijn shirt al omhoog getrokken en droeg volgens haar een zwart gezichtsmasker en een pet. “Ik kan via de audio praten door de camera, begon te schreeuwen en zei dat hij weg moest gaan uit mijn weide”, zo vertelt ze aan Duitse media. De man ging ervandoor en verdween in de bosjes.
De dader werd eerder die zondagavond, rond 19:00 uur, al door wandelaars gespot in de buurt van het vliegveld, waar hij zich ook ‘vermaakte’ in de buurt van paarden. De twee ooggetuigen belden de politie, maar de man wist toen te ontkomen. Wel wisten de voorbijgangers de politie een signalement te geven.
Opgespoord en weggestuurd
De politie kon de man na het incident bij Manja Buchmann uiteindelijk opsporen. Dit gebeurde bij een paddock in de buurt, nabij die van Buchmann. Ze noteerden zijn persoonlijke gegevens, vervolgens werd hij weer vrijgelaten en weggestuurd. Manja is hier verbijsterd over en had het gevoel dat ze in de maling werd genomen. Volgens haar had hij minimaal één nacht in de cel moeten belanden om na te denken over wat hij had gedaan. Ook pleit ze ervoor de geestelijke toestand van de man te onderzoeken, om verdere misdrijven te voorkomen. Zolang de man op vrij voeten is, leeft zij in angst. “De eerste nacht na de gebeurtenissen heb ik echt niet geslapen. De laatste dagen kan ik hier niet alleen zijn, mijn ouders, partner of vrienden moeten bij mij zijn. Ik voel me niet meer veilig hier. Wat doe ik als hij weer terugkomt? In mijn eentje krijg ik hem niet overmeesterd, zo stelt ze.
En niet alleen zij is van slag, ook de paarden zijn niet zichzelf. Een merrie die al eerder misbruikt werd, is sinds de aanval veranderd en angstig geworden. Hierover heeft ze contact met diens eigenaresse. Ook bij haar eigen dieren merkt ze spanning op: “zelfs mijn paarden, hoewel ze geen contact hadden met deze man, hebben de stemming die hier heerste, mijn angst, mijn onzekerheid al opgepikt en zijn al een beetje op hun hoede. Ze zijn veel banger dan normaal”.
Intussen hebben verschillende paardeneigenaren aangifte gedaan. Er lopen nu twee strafprocedures tegen de man, eentje voor huisvredebreuk en eentje voor ongewenst seksueel gedrag. Intussen is de verontwaardiging op de sociale media groot. De woede van veel mensen richt zich vooral op het feit dat de jongeman weer is vrijgelaten. Jens Ziedler, woordvoerder van de politie Bad Segeberg, legt aan kn-online uit dat er geen redenen waren voor een arrestatie. Volgens hem moet ‘een maatregel van vrijheidsberoving’, goed gerechtvaardigd zijn en was dat hier niet het geval. De hele buurt maakt zich intussen zorgen en overweegt een burgerwacht in te stellen. Men voelt zich namelijk niet voldoende beschermd door de politie. Manja Buchmann zelf ziet de oplossing in de rechtsgang. Zij wil niet dat mensen zelf geweld gaan gebruiken en dat de dader een psychiatrische behandeling krijgt om zijn seksuele drang te stoppen.
Gebruikte bronnen: