Eerste vrouwelijke kampioen ringrijden ooit: 'Euforisch, niet normaal!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Eerste vrouwelijke kampioen ringrijden ooit: 'Euforisch, niet normaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 18:55

Omroep Zeeland
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Julia Crucq uit Nieuw- en Sint Joosland is de winnaar van het Zeeuwse Kampioenschap ringrijden. De eerste vrouw ooit die het kampioenschap wint.

"Euforisch, niet normaal! Dit was mijn wens vandaag", zegt Crucq enthousiast. "Ik ga papa en mama nu een knuffel geven!", roept ze dolblij. "Dit is iets wat ik altijd heb gedroomd, dat ooit een vrouw dat zou lukken. Dat je hier tussen de grote mannen gewoon kampioen wordt als eerste vrouw. Dat is ongelooflijk."

Zus
Gisteren ging ze nog bij haar ouders eten, vertelt ze. "Ik heb een tweelingzus en die rijdt ook tamelijk goed. We zeiden tegen elkaar: 'Het zou mooi zijn als we samen in baan 1 terechtkomen?' Dat lukte, want we hadden allebei 30 van de 30 ringen gestoken, dus dat was heel mooi." Haar zus Amy Crucq deed het ook goed in het klassement. Die tweelingzus eindigde bij de laatste vier. André Maldegem uit Gapinge werd tweede en op de derde plek eindigde Jordy Maljaars uit Oostkapelle.

Julia Crucq, ook bestuurslid van de Zeeuwse Ringrijders Vereniging, wordt vervolgens gejonast. Dat is een traditie waarbij de winnaar in de lucht wordt gegooid. "Dat jonassen dat gebeurt vaker, maar vandaag is het wel extra magisch natuurlijk." Ze weet niet of er nu vaker vrouwen gaan winnen. "Dat moet de toekomst uitwijzen. Maar ik denk dat de vrouwen misschien extra gemotiveerd zijn en dat ze denken: 'Ik wil de tweede zijn."

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor foto's.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Sassy4barrel

Re: Eerste vrouwelijke kampioen ringrijden ooit: 'Euforisch, niet normaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:03

Hele mooie prestatie

Jammer dat er geen actie foto’s bij staan

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:56

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:52

Als ik de titel lees dan is het net of vrouwen al eeuwen nooit gewonnen hebben, maar ik neem aan dat ze gewoon ook nog niet super lang mogen meedoen?

In ieder geval, knappe prestatie!

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 17:37

Elisa2 schreef:
Als ik de titel lees dan is het net of vrouwen al eeuwen nooit gewonnen hebben, maar ik neem aan dat ze gewoon ook nog niet super lang mogen meedoen?

In ieder geval, knappe prestatie!

Het Zeeuws Kampioenschap wordt pas sinds 2006 in deze vorm en naam georganiseerd. In die tijd heeft er geen vrouw gewonnen. Daarvoor (voor 2006) heette het de grote wedstrijd van Middelburg en daarbij kwam het wel voor dat vrouwen wonnen☺️

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:43

Ah dankjewel voor de verduidelijking!

Dat klinkt al heel anders. :-)