WK Tweespannen: Q&A met Emma Olsson: “Paarden met veel ervaring”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

WK Tweespannen: Q&A met Emma Olsson: “Paarden met veel ervaring”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 17:35

Hoefnet
Sport

Emma Olsson tijdens het WK mennen tweespan in Beekbergen 2025. Foto: Ros Fotografie

Emma Olsson (SWE) reed vandaag een hele nette dressuurproef. Ze scoorde 45.15 strafpunten op het allereerste WK waar ze zelf aan meedoet. Want een dijk aan ervaring op wedstrijden, dat heeft ze als groom al opgedaan.

Hoe voelde het vandaag in de ring voor jou en je paarden?
Het voelde fantastisch. Ze deden echt hun best voor me. Ze zijn allebei schoolmeesters en ik heb vandaag veel van ze geleerd.

Je beschrijft ze als schoolmeesters. Waarom?
Ze hebben veel meer ervaring dan ik, dus ik heb hun kennis vandaag echt benut. Ik heb gewoon een geweldige tijd met de paarden gehad.

Welk onderdeel van de proef ben je het meest blij mee?
Ik denk het achterwaarts. Het was leuk omdat ze echt terug wilden, maar ik wist niet goed hoe ik ze moest vertellen dat ze weer vooruit moesten. Ze wilden zo graag terug, en ik wist op dat moment niet goed wat ik moest doen.

Morgen is de marathon. Je staat er vandaag goed voor. Naar welke hindernis kijk je het meest uit?
Ik vind dat alle hindernissen er erg goed uitzien. Je kunt er echt goede lijnen en flow in vinden, dus ik hoop dat ik en de paarden het morgen naar mijn zin zullen hebben. Ze zijn een snel duo en ik heb er erg veel zin in om alle hindernissen te rijden.

Wat is je grootste kracht in de wedstrijd?
Ik denk dat mijn grootste kracht de zeer goede paarden zijn die ik mag rijden – ook al zijn ze niet van mij. Ze zijn eigendom van Boyd Exell. Ook het team om me heen, met al hun kennis en steun, helpt me enorm. En daarnaast, na meer dan 10 jaar als groom te hebben gewerkt, heb ik het vak en alles eromheen geleerd. Nu leer ik zelf mennen.V: Je vertelde dat je 10 jaar als groom hebt gewerkt.

Voor wie?
Voor Boyd Exell.

Wat vind je tot nu toe van het WK?
Ik vind het een geweldige locatie. Tot nu toe verloopt alles heel soepel. De dressuurbaan is erg mooi en ik heb er vandaag erg van genoten.

Hoeveel uur heb je al in de hindernissen doorgebracht?
Ik weet het niet. We zorgen ervoor dat we er niet te veel tijd doorbrengen. Ik probeer te lopen als ik aan het lopen ben, ga dan terug, neem wat pauzes en blijf gefocust. Het helpt echt dat ik obstakels heb leren lopen met de zevenvoudig wereldkampioen.

Is er iemand die je helpt en die je in het zonnetje wilt zetten?
Ja, oma. We noemen haar oma, maar ze heet Sarah Garnett. Ze is een oude vriendin en sponsor van Boyd, en ze is ook mijn vriendin. Ik heb haar via Boyd leren kennen en ze heeft me altijd veel geholpen. Deze week heeft ze me echt gecoacht en ondersteund bij de voorbereiding op de dressuur en me laten zien hoe ik de bewegingen moest rijden.

Hoe bevalt hindernis 9 -de feesttent- je?
Ik ben er niet zo vaak geweest, maar ik vond de Nations Night fantastisch. Het was erg leuk, en ik denk dat de mensport een geweldige community en geweldige mensen heeft – niet alleen de deelnemers, maar ook de families en iedereen eromheen. Ik heb een geweldige tijd gehad.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 23-08-25 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto aangepast