Sport

Velen hadden het misschien al aan zien komen, maar hij heeft het vandaag daarom niet minder verdiend! Martin Hölle (HUN) gaat aan de leiding van het WK Tweespannen met een bizarre score van 28.64 strafpunten. Daarmee verslaat hij het wereldrecord. Vele negens prijken op zijn protocol én meerdere tienen!
Martin staat daarmee meer dan zeven strafpunten los op Franck Grimonprez (FRA), die ook een hele nette, stabiele en losgelaten proef liet zien. Doordat zijn rechterpaard af en toe iets achter de loodlijn kwam en iets minder expressie lieten zien, wist Martin er alsnog boven te komen. De derde plaats is voor Jacob Arnold, hij bleef ook onder de veertig stafpunten. Zij terugblik op vandaag lees je hier.
Mega proef
Martin Hölle kreeg vandaag in totaal vier negens voor het uitstrekken, een negen voor de verzamelde draf en de volte van 15 meter én een tien en twee negens voor zijn laatste lijn, het uitstrekken en halthouden op de middellijn. Die tien is terecht. De paarden marcheerden perfect in het ritme, strekten geweldig uit en kwamen perfect samen in het ritme weer tot verzamelen en halthouden en stonden perfect vierkant stil.
We spraken Martin na afloop. “Eerlijk gezegd was ik behoorlijk nerveus,” vertelt Hölle. “Franck Grimonprez kwam de ring uit voordat ik erin moest en had natuurlijk al een hele goede score neergezet. Dat gaf extra spanning. Toen ik de ring inreed en merkte dat mijn zwarte paard in het begin wat achterbleef, werd ik juist rustig. Daarna voelden ze fantastisch aan. Ze deden bijna alles vanzelf, ik hoefde alleen te helpen en genoot van ieder moment.”
Emoties niet meer bedwingen
Het meest memorabele moment was vlak voor het einde: “Ik zag mijn trainer Claudio zijn duim opsteken. Toen wist ik dat het goed zat. Bij de laatste groet kon ik mijn emoties niet meer bedwingen en begon ik meteen te huilen.” Ook de afsluiting van de proef blijft hem bij. “Bij het halthouden op de middelijn voor het groeten zag ik de hoofdjury glimlachen. Dat is altijd een goed teken. Het publiek was de hele proef doodstil, dat gaf kippenvel. Toen ik groette barstte het applaus los. Een onbeschrijfelijk gevoel.”
Toch ziet Hölle ook verbeterpunten. “De stap kon losser en meer over de rug. En in sommige hoeken was de buiging van het buitenpaard niet helemaal zoals het moest. Maar op dit moment overheerst alleen trots en blijdschap.”
Focus van start tot finish
Vooruitkijkend naar de marathon wijst hij hindernis 2 aan als bepalend: “Die is technisch en kan de doorslag geven. Voor het publiek zal de waterhindernis de grootste trekker zijn, maar voor ons geldt: concentreren van start tot finish.”
Volgens Hölle schuilt zijn kracht in de combinatie van paarden én team. “Mijn paarden natuurlijk in de eerste plaats, maar ook mijn trainer Claudio, mijn groom Jolti en de rest van het team. Daarnaast hebben we een geweldige hoefsmid, Rob Ranieri, en fysiotherapeut Jarko Dun die de paarden de hele week soepel houdt. En Mieke van Tergouw, die als teammanager ons constant steunt. Dit resultaat bewijst echt dat ‘teamwork the dreamwork’ maakt.”
Veel te zien
Over de locatie is hij vol lof: “Ik was vooraf een beetje bezorgd, er was zoveel te zien voor de paarden – bloemen, reclamepanelen, en een groot publiek. Normaal rijden we -ook op wedstrijden- zonder publiek. Maar de paarden deden het geweldig. Ik denk dat alle menners de familie Van Tergouw dankbaar mogen zijn voor wat zij hier hebben neergezet.”
En dan nog obstakel 9 -de feesttent-? Hölle lacht: “Tijdens de wedstrijd concentreer ik me alleen op de proef, dus dat obstakel deed me nu weinig. Maar zondag, als alles voorbij is, ga ik er vast van genieten.”
Top vijf
Anna Sandmann (GER) staat met haar score van 43.33 stafpunten op de vierde plek. Stan van Eijk is na vandaag de beste Nederlander. Hij liet een zeer stabiele proef zien en blik daarop terug in zijn dagboek. Deze verschijnt later vandaag.
IJsbrand Chardon heeft Stan zijn proef vanaf de zijkant gekeken. “Hij reed gewoon een hele goede proef. Hij is heel netjes te figuren. Hij rijdt een lage 44, dus hij zit vol in de race eigenlijk voor de medailles. Dus hij geeft zichzelf een hele goede uitgangspositie. Hij heeft gewoon heel goed werk geleverd, ik denk dat hij erg content is”, aldus IJsbrand Chardon.