Sport

Jacob Arnold reed vandaag als eerste deelnemer van het WK Tweespannen een dressuurscore onder de 40 strafpunten. We spraken met hem na afloop van zijn proef.
“Ik was superblij, heel erg blij. De paarden waren geweldig. Ik rijd deze week met een nieuw paard genaamd Ivor, samen met een ander paard genaamd Kenzo die ik al een paar jaar heb. Dit was dus mijn eerste proef met Ivor, dus ik ben superblij met zo’n score, al was ik dat al met elke score onder de 45!”
“Maar dat was allemaal niet mogelijk geweest zonder mijn coach en trainer, Boyd Exell, en een heleboel andere mensen die achter me staan en me altijd helpen. Op welk moment dacht je: dit voelt geweldig? Tijdens de warming-up hier op het gras dacht: dit voelt beter dan ik het ooit heb gevoeld. Toen kreeg ik het gevoel dat we een goed resultaat konden behalen.”
Over welk deel van de proef ben je het meest te spreken?
“Mijn favoriete deel zijn de twee eenhandige cirkels in het midden van de proef. Je gaat van arbeidsdraf naar verzamelde draf, en dan maak je twee overgangen tussen arbeidsdraf en verzamelde draf, waarbij je met één hand van leidsel moet wisselen. Dat is mijn favoriete deel van de proef, omdat ik het erg leuk vind om met één hand te rijden en ik vind dat de paarden dat goed doen.”
En wat was vandaag je grootste uitdaging tijdens de proef vandaag?
“Toen ik aan het einde van de proef uit de slangenvolte kwam, heb ik de paarden niet helemaal stabiel genoeg gekregen voor het halthouden. Ik denk dat ik niet geconcentreerd genoeg was op de juiste timing. Dat heeft me een paar punten gekost, omdat ze een beetje onrustig en onzeker waren. Maar ze hebben het super gedaan.”
Naar welk hindernis kijk je morgen het meest uit?
“Ik denk dat ik het meest uitkijk naar hindernis nummer 8, want dan is de marathon bijna voorbij! Nee, grapje. Ik vind alle hindernissen erg leuk, maar ik denk dat nummer 4 mijn favoriet is.”
Jacob, waar ligt jouw kracht?
“Ik denk dat mijn kracht de geweldige kwaliteit en het temperament van mijn paarden is, en ik denk dat het het team achter mij is. Bijvoorbeeld mijn coach Boyd Exell, Sonia, mijn stalmanager, mijn verloofde Hayley, mijn navigator in de marathon en goede vriend Colten, mijn andere hele goede vriend Taz, die helemaal uit de Verenigde Staten is overgevlogen en mijn teamgenoten Vernon en Taylor. Vernon is ook een heel goede vriend van mij. En daarnaast zou ik dit niet kunnen doen zonder de steun van mijn sponsor, Jane Clark. Ze is een geweldige steun in de aanloop hier naartoe.”
Wat vind je van dit Wereldkampioenschap?
“Ik denk, zoals ik van Mieke had verwacht, dat dit de beste locatie is waar ik ooit ben geweest voor een Wereldkampioenschap. Ze heeft fantastisch werk geleverd met de hoofdpiste, waardoor het echt een Wereldkampioenschap-gevoel heeft. De hindernissen zijn prachtig ontworpen, de faciliteiten zijn allemaal perfect. De gastvrijheid is geweldig. De feesten zijn super. Ze slaat, zoals gewoonlijk, de spijker op zijn kop.”
Klik hier voor alle resultaten.