WK tweespannen: Erik Evers: “Nergens over klagen”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

WK tweespannen: Erik Evers: “Nergens over klagen”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 18:24

Hoefnet
Sport

Erik Evers tijdens het WK mennen tweespan in Beekbergen 2025. Foto: Ros Fotografie

Bij het binnenrijden was er nog een klein beetje spanning, maar dat gevoel verdween al snel tijdens de dressuurproef van Erik Evers vanmorgen. “Op het moment dat ik tien meter voor de baan was, kwam de ontspanning terug. Toen liep het heel mooi en vloeiend de baan binnen. Daar voelde het eigenlijk meteen goed, dat het lekker ging,” vertelt Erik Evers tevreden.

In de proef sprong vooral één onderdeel eruit. “De tweede keer strekken over het diagonaal pakten ze het echt fijn en op de juiste manier aan. De eerste keer was ik nog wat voorzichtig, dat zag je ook terug in de punten. Maar de tweede keer kwamen ze er echt mooi in en gingen ze goed naar voren, precies zoals ik het graag wilde.”

“Nergens over klagen”
De grootste uitdaging zat voor Evers in het rijden met een jong paard. “Ik had een zevenjarige mee, dit is zijn eerste volledige internationale seizoen. Zo’n paard naar binnen rijden langs de VIP-tent, dat is toch altijd een uitdaging. Maar hij pakte het heel goed op.”

De proef verliep uiteindelijk zoals hij vooraf in gedachten had. “Hij kwam misschien iets meer terug dan ik verwacht had, maar verder was het gewoon een hele fijne proef. Ik mag eigenlijk nergens over klagen.” Over zijn sterke punten is Evers duidelijk: “Mijn sterkste punt is de dressuur. Ik heb, vind ik zelf, een hele fijne basisafrichting voor het span neergezet, en dat zie je ook terug in de punten en in het totaalplaatje. Dressuur is mijn sterkste onderdeel. Vaardigheid gaat ook goed, maar deze twee steken er echt bovenuit.”

Hindernis twee belangrijk
Met het oog op de marathon kijkt hij uit naar hindernis 2. “Dat wordt er één waar veel kan gebeuren, in alle opzichten. Het is een technische hindernis. Ik denk niet dat daar het verschil volledig gemaakt wordt, maar het is wel een hele belangrijke hindernis om goed te rijden.” Ook hindernis 9 is al grondig verkend. Met een glimlach besluit hij: “Ja, die hebben we goed verkend.”

Over het WK is Evers lovend. “Dit WK voldoet aan alle verwachtingen die van tevoren geschetst werden. Je weet sowieso dat als je hier start, alles goed geregeld is. Maar zoals het er nu bijligt: netjes, verzorgd, overal is aan gedacht en alles is voorbereid. Echt perfect.”

Klik hier voor alle resultaten

Klik hier voor het fotoalbum
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 23-08-25 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto aangepast