WK Tweespannen: In gesprek met Mathijn Wevers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

WK Tweespannen: In gesprek met Mathijn Wevers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 17:55

Hoefnet
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Samen met zijn paarden Giovanni en Nozem B reed WK-debutant Mathijn Wevers gisteren naar de beste Nederlandse score. In dit interview vertelt hij over zijn weg naar de top, zijn motivatie en verwachtingen.

Mathijn Wevers (41) uit Markelo, geboren in Enschede, maakte in 2011 de overstap naar de mensport. Daarvoor was hij beroepsruiter en volgde hij de hippische opleiding in Deurne. Na een ongeluk in 2010 moest hij het rijden onder het zadel achter zich laten, maar via de mensport vond hij een manier om actief te blijven in de paardensport zonder zijn knieën te zwaar te belasten.

Uitdaging
Wat hem vooral aanspreekt in de mensport, is de veelzijdigheid. De combinatie van dressuur, marathon en vaardigheid maakt het voor hem een uitdagende discipline. “Je wilt een dressuurproef vanuit ontspanning rijden, in de marathon draait het om snelheid, sensatie en uithoudingsvermogen, en bij de vaardigheid komt het allemaal samen: dressuurmatig correct rijden en tegelijkertijd snelheid maken. Dat maakt het voor mij een uitdagend spelletje. Bovendien is het een echte teamsport, en dat spreekt me enorm aan.”

In 2022 werd Mathijn Nederlands kampioen in de klasse M. In zijn eerste jaar in de mensport won hij de Mensportwisseltrofee, een stimuleringsprijs die wordt toegekend voor het beste gemiddelde score van dat jaar. De overstap naar internationaal niveau volgde in 2024, eigenlijk als een spontane beslissing samen met zijn grooms en zijn vrouw. “Het WK was in 2025 in Beekbergen en we dachten: dat lijkt ons leuk om daar aan mee te doen. Dus zijn we begonnen met tweesterwedstrijden, daarna mijn eerste driester in Donaueschingen, en via de kwalificatiewedstrijden van de bondscoach hebben we ons geplaatst. No guts, no glory.”

Eerste volle seizoen
Voor dit WK heeft Mathijn vooral realistische verwachtingen. “Het is ons eerste WK en ons eerste volle seizoen op driesterniveau. We laten het op ons afkomen. Het belangrijkste voor mij is dat mijn paarden blij zijn, dat ik zelf fijn kan rijden en dat de sfeer binnen ons team goed blijft. Zonder dat team kunnen we dit niet doen.”

Die teamsport is meteen ook zijn grootste motivatie. Naast de paarden spelen de mensen om hem heen een cruciale rol. “Nanne is een hele goede kameraad en staat altijd achterop in de marathon. Mijn vrouw Marianne zit achterop bij vaardigheid en dressuur. En tijdens wedstrijden zijn ook de ouders van Nanne er bij, zij nemen de catering voor hun rekening. Iedereen draagt zijn steentje bij, zodat wij de volle focus op de sport en de paarden hebben. Voor mij is het belangrijk dat de paarden zich goed voelen, want alleen dan kunnen ze optimaal presteren. Dat is elke dag weer onze uitdaging.”

Voorbereiding
In zijn voorbereiding kan Mathijn bovendien rekenen op de begeleiding van zijn trainers René Schuiling en Raymond Letteboer, die een belangrijke rol spelen in zijn ontwikkeling richting de internationale top.
Met realisme, humor en een hecht team aan zijn zijde kijkt Mathijn met vertrouwen naar de toekomst in de internationale mensport.

Klik hier voor alle resultaten van gisteren.

Klik hier voor het fotoalbum van gisteren.

Op de website van Hoefnet is een foto van Mathijn Wevers te zien.