Het doorgeefstokje van augustus 2025: janouk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Het doorgeefstokje van augustus 2025: janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 19:23

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Janouk met haar paard Aladdin. Foto: janouk

In juli 2025 stond Bokker eilander in het doorgeefstokje. Zij wilde het stokje graag doorgeven aan Bokker besita. Helaas is het ons niet gelukt om met besita in contact te komen. Daarom zijn op zoek gegaan naar een andere Bokker om het stokje over te nemen. Janouk bleek hiertoe bereid en trapt deze maand een nieuwe reeks van het doorgeefstokje af.

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik ben sinds april 2006 lid van Bokt. Als dressuurruiter was ik op zoek naar meer kennis over de mensport en zo kwam ik bij bokt terecht bij de menners. In november 2004 hadden wij een Haflinger gekocht: Janouk aka Her Royal Badness. Mijn man is met Janouk gaan mennen en ze bleek heel talentvol voor de mensport. Voor ons was de mensport een hele nieuwe tak van de paardensport. Dus er viel veel te leren.

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt
Citaat:
Wij zijn lid van de aangespannen Haflinger. En wij hebben meegedaan aan de haflingerdag 2006 in Utrecht. Met succes, want Janouk had 2 winstpunten in het L mennen en was 2e in de B dressuur onder het zadel met 199 punten. Hele leuke dag met alleen maar Haflingers. Top.

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Ik denk een 1. Ik heb gelukkig geen last van schaamte. :D

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Ik denk dat de meeste mij kennen van mijn avonturen met mijn paarden in de verschillende takken van de paardensport. Haflingers Janouk en Meneer Anton in de mensport, Aladdin als rijpony onder het zadel en Madness, onze draver. Vooral Madness heeft een grote groep supporters op Bokt, die onze avonturen in de drafsport met Madness volgen.

Janouk met haar haflinger Meneer Anton voor de wagen. Foto: janouk

5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Ik vind vooral de “Paardenwelzijn” rubriek heel leerzaam. Ik leer vooral veel van andere Bokkers, hoe zij met bepaalde blessures bij hun paard omgaan in de praktijk. Van onze veearts krijg ik de benodigde medische informatie, maar soms vind ik het moeilijk om in de praktijk de juiste manier te vinden om mijn paarden comfortabel te maken.

Bijvoorbeeld toen ons springpaard Image een gekanteld hoefbeen kreeg en hoefbevangen raakte, had ik veel steun van onze hoefsmid en de paardenkliniek. Maar ik liep in de dagelijkse praktijk toch tegen andere vragen aan. De ervaringsdeskundige Bokkers in het “hoefbevangen” topic hebben mij erg geholpen om Image in de praktijk ook comfortabel te houden. Ik heb veel geleerd van de dingen die zij al hadden uitgeprobeerd en zij weer van de dingen waar ik succes mee had met Image haar behandeling. En ook de steun is fijn. _/-\o_

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Ja hoor, dat durf ik toe te geven. *\%/* Ik ben nog steeds een Penny. Je kan mij nog steeds blij maken met bling bling frontriem, rendiermuts of een eenhoorn hoorntje op het hoofdstel. Tot grote irritatie soms van mijn man als een van onze paarden met bijvoorbeeld gouden springschoenen in de ring verschijnt. <3

Vroeger als kleine Penny was mijn grote droom, dat ik zomaar gratis een paard kreeg van iemand en dat ik dat paard dan mocht houden. Wauw. O:)
Nu ik een Penny op leeftijd ben, krijg ik geregeld paarden aangeboden. Gratis. Omdat mensen er mee omhoog zitten en ze vinden dat het paard het bij ons goed zou hebben. Maar dat is niet meer mijn droom. Ik heb drie paarden en dat is meer dan genoeg. En ik weet nu hoeveel een paard maandelijks kost in onderhoud. :$

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Ik zou niet veel veranderen aan mijn persoonlijk leven: ik ben tevreden zoals ik nu leef.

Maar voor de natuur zou ik wel een positieve verandering willen.
Met mijn stichting Fauna Haarlemmermeer ben ik de stem van de in het wild levende dieren in onze gemeente Haarlemmermeer. Ik vraag aandacht voor het behoud van hun leefgebieden en hoop zo bij te dragen aan het behoud van de natuur met een rijke verscheidenheid aan dieren, planten en bomen in de Haarlemmermeer.

Draver Madness met op de sulky pikeur Yannick Mollema. Foto: janouk

8. Jouw paard Madness is een hele bekende draver op Bokt. Heb je zelf ambities om op de sulky plaats te nemen?
Nee, echt niet. Die ambitie heb ik niet. Madness heeft een echte need for speed. Je kan Madness niet blijer maken dan echt gas te geven. Ik heb die need for speed niet; ik doe liever rustig aan.
Ik laat het trainen en rijden van Madness graag over aan de professionals.

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Amable

10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Jij en jouw paarden zijn sterren in vrijheidsdressuur. Hoe voorkom je dat je paarden tijdens de opleiding de oefeningen “tegen je” gebruiken? Vooral bij steigeren kan het gevaarlijk worden, als je paard ongevraagd steigert. Ik ben heel benieuwd hoe je toch je grens kan blijven aangeven, terwijl je wel de vrijheid bij het paard wil stimuleren om de oefening te doen.

Mando

Re: Het doorgeefstokje van augustus 2025: janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:13

Leuk stukje.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:17

Wat een leuk stuk!

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:09

Leuk stuk Janouk!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:53

Leuk stukje

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:41

Leuk stukje Janouk.

Ik dacht alleen dat Alladin (ook) voor de wagen liep

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:54

Leuk om te lezen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:29

Leuk verhaal. Bedankt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

Leuk stukje Janouk! Mooie foto ook van Anton voor de wagen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Rocamor schreef:
Leuk stukje Janouk.

Ik dacht alleen dat Aladdin (ook) voor de wagen liep

Dat was ook zo, maar hij is uitgegleden voor de koets. In paniek opgestaan en over het lamoen met zijn achterbeen geslagen. Helaas. We hebben diverse keren geprobeerd Aladdin weer voor de koets te krijgen, maar hij blijft het heel spannend vinden. We doen hem geen plezier meer met voor de koets lopen. Jammer want hij heeft een hoop talent., maar welzijn paard is het belangrijkste..
Dus loopt hij nu alleen onder het zadel.
.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

Och jeetje, dat had ik helemaal niet meegekregen. Wat ontzettend zonde! En onnodig te zeggen, top dat je het paard voorop stelt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:40

Heel leuk om te lezen, je bent voor mij een bekendere bokker, dus leuk om wat achtergrond informatie te lezen :j.

Wat naar dat Aladdin zo'n slechte ervaring heeft gehad, gaat het onder het zadel wel goed?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

Onder het zadel en verder in zijn leven een heel fijn paard. Hij is half Arabisch en kwart Engels volbloed.
We hebben het geprobeerd, maar op de momenten dat het echt spannend wordt voor de koets, raakt hij in paniek. En in de mensport zijn er nu eenmaal wel eens spannende momenten, je kan nu eenmaal niet alles voor komen, zeker in het verkeer.
Hij is dan niet betrouwbaar genoeg voor zichzelf, voor ons en het overige verkeer.
We hebben er vrede mee. We willen samen plezier hebben als team en als een van de teamleden te gespannen is, dan kiezen we voor een andere tak van sport.
Voor Aladdin is dat onder het zadel. Ook prima. Hij vertrouwt ons dat wij het beste met hem voor hebben, en dat is heel wat waard.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

Ik meen dat je ook wel eens WE gedaan hebt met de paarden. Ga je dat ook weer doen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

Ja, WE vind ik nog steeds heel leuk. Zet ook geregeld WE parcours op in de bak als onderdeel van de training. Ik vind dat het een hele fijne manier is om de paarden op te leiden en kennis maken met nieuwe dingen.
Maar op dit moment geen behoefte aan WE wedstrijden

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

Wat een leuk stukje <3 En toffe nieuwe vraag ook

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:50

Wat een leuk stukje! :D

Ik vind het stiekem ook wel leuk dat we nu uit de fokker stukjes zijn en eens wat andere stukjes/vragen krijgen :)