Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

In de nacht van zondag 17 op maandag 18 augustus 2025 werd in het Belgische Peer de pony Pol doodgebeten. De gebeurtenis vond plaats in een weide aan de Middendijk, in de deelgemeente Linde. Een dierenarts van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) zal nog monsters afnemen voor een dna-test, maar voor de eigenaar van Pol, de 75-jarige Jan Gielen, is het duidelijk dat een wolf de dader was.
Hond onrustig
Pol was een 12-jarige mini Welshhengst. Jan Gielen kocht hem toen hij zes maanden was. De pony groeide uit tot een geliefd onderdeel van het gezin. “Hij was het lievelingsdier van mijn tien kleinkinderen”, aldus Gielen. “Ze keken er altijd naar uit om hem brood te mogen geven. Dit is vreselijk nieuws voor ze.” Hij voegt er nog aan toe: “Pol is al de vierde pony op enkele weken tijd die gegrepen wordt. Mijn andere paardje Sandra zet ik voortaan elke nacht op stal. Mijn buurman vertelde dat zijn hond zondagavond heel onrustig was. Achteraf gezien zou je kunnen denken dat de wolf toen al rondliep. Ik vertrouw het niet meer”.
Pure pech
De weide was weliswaar omheind met twee stroomdraden, maar die bleken niet voldoende om de wolf tegen te houden. Gielen noemt het pure pech: “normaal staan de paardjes in de weide hiernaast, die volledig wolfproof is. Alleen die nacht niet”.
Niet de eerste keer
Pol is niet de eerste pony die is doodgebeten door een wolf: recent werden meerdere shetlandpony’s in Limburg op vergelijkbare wijze aangevallen, waaronder Lena in Opglabbeek en Ricco nabij As. Ook in eerdere jaren waren er soortgelijke incidenten, zoals pony Thomas die op kerstavond in Oudsbergen werd doodgebeten.
Op de websites van onze bronnen zijn foto's en filmpjes te zien. Let op: de overleden Pol is hierop de zien. De beelden kunnen als schokkend worden ervaren!
Gebruikte bronnen: