[VIDEO] Riny (77) bouwde een nieuwe Gouden Koets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[VIDEO] Riny (77) bouwde een nieuwe Gouden Koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 16:53

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
De Gouden Koets van Riny Assink. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Riny Assink (77) bouwde in vijf jaar tijd zijn eigen gouden koets. Tijdens de opening van Nazomeren Nieuwe Niedorp vond vrijdagavond in Haringhuizen de onthulling plaats van deze nieuwe Gouden Koets.

Op de website van Stichting de Gouden Koets Hollands Kroon vertelt Riny waarom hij de Gouden Koets is gaan bouwen. "Op latere leeftijd verhuisde ik van Amsterdam naar, wat nu Hollands Kroon heet.
Een van de redenen om te verhuizen was, dat ik paarden wilde gaan houden. Mijn huidige vrouw heb ik hier op een manege ontmoet en samen hebben we veel met onze paarden beleefd.
Een van de hoogtepunten was de uitnodiging om onze aanspanning met Fell Pony's voor een Lady's Pheaton te presenteren op het 25 jarig regeringsjubileum van Koningin Beatrix. Als dank voor onze bijdrage aan dit evenement hebben we een stalplaat ontvangen en mochten we de Gouden Koets in het staldepartement van dichtbij bewonderen. Mijn hart ging weer sneller kloppen en mijn bewondering voor deze koets nam nog meer toe.

Dat was het moment, dat ik besloot om na mijn pensioen een Gouden Koets te ontwerpen en eigenhandig te bouwen met aandacht voor elk detail en er een boek bij te schrijven over de voortgang van dit omvangrijke project.

Ik wilde beslist geen kopie maken, maar wel een koets ontwerpen met de allure van de befaamde Gouden Koets."

Gouden Koets
De bekende Gouden Koets, die koningin Wilhelmina cadeau kreeg in 1898, is inmiddels al zo'n tien jaar niet meer in gebruik. In 2016 begon een ingrijpende en langdurige restauratie van het rijtuig. De Gouden Koets was ook al een tijd in opspraak vanwege de afbeeldingen die erop staan. In 2022 maakte de koning in een videoboodschap bekend dat de Gouden Koets vooralsnog niet meer gebruikt zal worden voor de rijtoer op Prinsjesdag of andere officiële gelegenheden. De Gouden Koets was deze zomer nog wel te zien voor het publiek tijdens de zomeropenstelling van de Koninklijke Stallen in Den Haag.

Op de site van stichting de Gouden Koets schrijft Riny: "Nicolaas van der Waay verzorgde in 1898 de beschildering van de Gouden Koets. Een tijd waarin er heel anders naar deze taferelen werd gekeken. Tegenwoordig is het nogal omstreden.
Zonder verder op deze discussie in te gaan, heb ik besloten een ontwerp te maken vanuit een geheel andere invalshoek.

Mijn koets zie ik als een ode aan de natuur en de dierenwereld. De wielen en meerdere onderdelen zijn voorzien van bladeren (lofwerk) die de natuur symboliseren. De grafische taferelen op de koets bestaan uit vrijwel alle diergroepen, die een uiting zijn voor de dierenliefde, die mijn vrouw en ik voelen. Ook heb ik de koets voorzien van meerdere elementen uit het dierenrijk."

Nazomeren Nieuwe Niedorp
Dit weekend op zaterdag 16 augustus en zondag 17 augustus tijdens Nazomeren Nieuwe Niedorp is de gouden koets te zien voor publiek. Het rijtuig staat tentoongesteld in een glazen huis in de tuin van Riny aan de Dorpsstraat in Haringhuizen.

Video van RegioNoordkop

Gebruikte bronnen:

callippo

Re: [VIDEO] Riny (77) bouwde een nieuwe Gouden Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:47

Wauw, wat een vakman! Een enorm project, helemaal zelf een koets maken terwijl je dat niet eerder gedaan hebt en dan zo'n exemplaar. Ik hoop voor hem dat de koning er een keer een ritje in wil maken.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:58

Wat een vakmanschap…..of je er van houd of niet, het is een kunstwerk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 09:41

Te gek! Prachtig gemaakt! Inderdaad een kunstwerk door een vakman.