Sport

Kim de Groot vertrok dinsdagochtend met twee paarden naar de Hippiade; de veertienjarige Gareska (roepnaam: Gerritje) (Vitens x Fortissimo) en de zevenjarige Nareska (roepnaam: Errisje) (Danser x Vitens). Ze had zich met beide geselecteerd voor zowel de dressuur als de vaardigheid, en wist in drie van de vier onderdelen een medaille te behalen! We blikken met haar terug op de succesvolle dag.
“Het was een behoorlijke uitdaging”, laat Kim aan Hoefnet weten. “Vanwege de warmte begon het allemaal een uur eerder, we waren dus om zeven uur ’s ochtends aanwezig met beide paarden, die al hun knotjes in hadden. Ik moest als eerst vaardigheid rijden met Gareska en besloot me daar dus het meest op te focussen.”
Brons
Omdat Nareska later in een andere ring – en dus een ander parcours- de vaardigheid moest lopen, verkende Kim ook dat parcours al snel. “En dan hebben beide parcoursen natuurlijk ook nog een barrage! Het waren dus eigenlijk vier parcoursen, maar omdat er voordat Nareska moest lopen nog een extra pauze zou zijn om te verkennen, besloot ik me op het begin van de dag op de vaardigheid van Gareska te focussen.” Dat ging goed, de twee bleven foutloos in de eerste ronde en wonnen na de barrage de bronzen medaille. “Die heb ik alvast binnen”, dacht ik toen.
Energie verspild
Daarna moest Gareska haar dressuurproef lopen. “Gareska is Gelders maar er zit ook tuigpaard bloed in. Ze bouwt daardoor snel spanning op, al helemaal bij zo’n prijsuitreiking van de vaardigheid. Ze had daar dus best veel energie aan verspild voordat ze de dressuur nog moest lopen. Die ging dus ook niet zoals ik gehoopt had, maar achteraf vond ik dat niet erg!”
Nareska moest namelijk ook nog de dressuur en de vaardigheid lopen en kwalificeerde zich voor de barrage van de vaardigheid én de finale proef van de dressuur. “Doordat het programma van de vaardigheid behoorlijk uitliep, heb ik tussendoor de tijd gehad om het parcours slechts één keer te lopen. Veel te weinig eigenlijk, ik heb daarom wel nog wat deelnemers van de zijlijn gekeken om het er iets beter in te ‘stampen’.”
Goud & zilver
Uiteindelijk werd Kim met Nareska Hippiade kampioen vaardigheid én won met haar de zilveren medaille in de dressuur. “Echt super blij mee! Het was een lange dag, zowel fysiek als mentaal met alle verschillende parcoursen en dressuurproeven én de warmte. Maar ik ben super trots op de paarden, ze hebben het echt top gedaan.”
Na thuiskomst zat Kim haar dag er nog niet op. “We hebben thuis een melkveebedrijf en zijn nu druk met kuilen. Bij thuiskomst moest ik dus gelijk weer door, we waren rond 00:00 uur pas klaar! Het hoort erbij, deze tijd van het jaar, maar het is wel even bikkelen.”
Internationaal 3* & tweespan
“Gareska en Nareska hebben we zelf gefokt. We hebben nu een mooi lijntje met, dat vind ik tenminste, goede menpaarden. Gareska rijdt ik het langst, zij is iets langer in de rug en heeft van nature meer de neiging om erg opwaarts te lopen. Nareska is iets korter en heeft een iets makkelijker model waardoor ze heel snel kan draaien in de marathon en vaardigheid. Als je vergelijkt hoe kort ik nog maar met Nareska bezig ben en hoeveel goede resultaten we al hebben geboekt, dan gaat het bij haar allemaal een stuk makkelijker. Ik wil met haar volgend jaar graag de overstap maken naar internationale 3* wedstrijden. Daarnaast heb ik ook een vierjarige volle broer van haar staan, ik denk dat zij in de toekomst ook een gaaf tweespan kunnen worden!”
Vorig jaar werden Kim en Nareska Nederlands kampioen samengesteld klasse M. In 2023 werden ze Hippiade kampioen in de klasse B dressuur en in datzelfde jaar werden ze ook nog regio kampioen Utrecht in de klasse B dressuur onder het zadel.
- Klik hier voor alle resultaten
- Klik hier voor het fotoalbum van de Hippiade, deze wordt binnenkort aangevuld
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.