Isabell Werth reageert op kritiek op samenwerking met Helgstrand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Isabell Werth reageert op kritiek op samenwerking met Helgstrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 18:02

Bokt Nieuwsredactie
Sport
Ingezonden door een Bokker

Isabell Werth en Wendy de Fontaine tijdens het CHIO Aken 2025. Foto: ©Leanjo de Koster/FEI

Afgelopen week werd bekend gemaakt dat de Duitse tak van Helgstrand Dressage voortaan zal worden gerund vanuit de stallen van dressuuramazone Isabell Werth. Dit zorgde voor een storm van kritiek op de sociale media. Op zondag 10 augustus heeft Isabell een video op haar Instagram geplaatst, waarin zij reageert op deze kritiek.

In haar videoboodschap legt ze uit dat het geen nieuwe samenwerking is, maar dat deze al jaren bestaat. Naast haar olympische paard Wendy de Fontaine, die beschikbaar is gesteld door Bolette Wandt, zijn er nog meer paarden uit de stallen van Helgstrand naar haar stallen in Rheinberg gekomen. Dit alles is mede mogelijk gemaakt door haar sponsor, Madeleine Winter-Schulze. Het gaat hier onder andere om de Sezuan-zonen Joshua en So Unique, Skovens Tzarina (v. Blue Hors Zack) en Majestic Taonga (v. Toto Jr.). Daarnaast verklaart ze dat ze enkele paarden van Helgstrand, die voor de verkoop zijn, bij haar op stal staan.

Het enige dat nieuw is, zo verklaart de record-olympiër, is de uitbreiding van de samenwerking in de vorm van een hengstenhouderij per januari 2026. Hier zullen, zo vertelt ze, paarden van Helgstrand Dressage komen staan. Het management en de training van deze zeer talentvolle paarden zullen worden gedaan door Isabell en haar team. Zij zullen deze paarden trainen naar hun beste eer en geweten en daar hebben ze veel zin in.

Het nieuws leverde volgens haar veel kritiek op: positief, zakelijk, kritisch en negatief. Elke reactie is welkom, daar ben ik voor en daar sta ik voor, zo stelt ze in haar video. Maar volgens haar waren er ook veel reacties die de grens van het acceptabele hebben overgeschreden. Isabell stelt dat veel jonge mensen wanhopig en kapot gemaakt worden door zulke ‘haatzaaiende tirades’, maar dat zijzelf daar mee om kan gaan. Wel wil ze een signaal afgeven en zij hoopt dan ook dan men zich gematigder gaat uitdrukken en op een respectvollere manier gaat uiten.

Op de Instagram van Isabell Werth is de video te zien. Deze is in het Duits gesproken en in het Engels ondertiteld.

Gebruikte bronnen:

Gerelateerd artikel:
[VN] Duitse tak van Helgstrand Dressage naar stallen van Isabell Werth

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:15

Ze heeft het wel heel mooi gezegd. Wel kun je zien dat het filmpje meerdere keren is over gedaan, want je ziet dat het soms verspringt. Dus ze heeft waarschijnlijk hulp gehad van haar management. Maar mijn steun heeft ze. Het is netjes gezegd, en ze legt ook van alles uit. Ook over de samenwerking met Helgstrandt, dat de hengstenkant nu een nieuwe uitdaging is, enz.

Beetje net als Anky, die wordt ook vaak genoemd als de persoon die paarden kapot rijdt. Maar zowel Bonfire als Salinero werden toch behoorlijk oud. En tijden veranderen, misschien zou zij dingen nu ook wel anders doen. Ik heb laatst die 'podcast' geluisterd van bijna 3 uur (in delen hoor) van '2 man en een paardenkop' op youtube. Kwam ze erg sympathiek in over, en ook het met opzet slechte foto's plaatsen e.d. kwam naar voren. Daar ben ik het ook wel mee eens. Een voorbeeld, in galop is er een moment waarop het paard op 1 voorbeen staat en dan lijkt het altijd of een dier op de voorhand loopt en het doorbuigen van de kogel is dan gewoon natuurlijk. Maar dat kun je bijvoorbeeld wel gebruiken om iemand slecht te praten.

En dat is denk ik ook zo bij Isabell. Ik vind echt niet al haar rijden mooi, soms lijkt het ook of ze met sterke knuisten rijdt. Maar overall is ze erg open en dan krijgt iemand mijn respect. Ook was er op facebook een uitdaging waarbij Isabell tegen een aantal commentaargevers zou gaan rijden op vreemde paarden. Maar geen van die commentaargevers durfde het aan, ineens waren ze stil en kwamen de smoezen als: ja maar dat kan niet, want WIJ trainen onze paarden anders dan anderen, dus je kunt ONS dan niet vergelijken met anderen als je ONS op paarden laat rijden die we niet ZELF getraind hebben, enz, en een hoop blabla. Mensen als Ulrieke Thiel werden uitgedaagd. Ik had het graag willen zien, maar helaas lijkt het er niet van te komen. Maar Isabell durfde de uitdaging wel aan te gaan en daarvoor alleen maar respect.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:13

Ja mooi verwoord Germie, eens.

En ook wel fijne deze toelichting van Isabel want zoals zij het omschrijft lijkt het eigenlijk meer alsof ze paarden gaat trainen voor Helgstrand en ik denk niet dat dit slecht is voor die paarden.

Dorine92

Re: Isabell Werth reageert op kritiek op samenwerking met Helgstrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:16

Prima. Ik stond er sowieso al achter. Die vrouw is niet dom dus ze weet heus wel wat ze doet.
Ze is wel ouder geworden zeg. In je hoofd blijven zulke mensen eeuwig hetzelfde, maar de jaren tikken natuurlijk gewoon door

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:01

Heel mooi verwoord Germie, ik sluit me bij jou aan.

Haha ja Dorine ik had hetzelfde, ook zij wordt gewoon een jaartje ouder. Maar zie haar soms nog voor me toen ze samen met Anky de dressuurwereld vertegenwoordigde.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:47

Nienketje17 schreef:
Heel mooi verwoord Germie, ik sluit me bij jou aan.

Haha ja Dorine ik had hetzelfde, ook zij wordt gewoon een jaartje ouder. Maar zie haar soms nog voor me toen ze samen met Anky de dressuurwereld vertegenwoordigde.

Ik vind Anky in de podcast nog net zo klinken qua stem als vroeger, maar bij Isabell heb ik wel het idee dat de stem wat veranderd is. Voor mij blijft ook altijd het beeld uit hun jongere jaren hangen. Maar toch, als je nu naar het rijden van Isabell kijkt zie je wel een oudere vrouw. Ik vind het knap en als je het zo lang volhoudt, dan heb je echt wel paardenliefde, anders kan het niet. Anky ook overigens, die heeft ook haar doelstellingen verlegd door nu andere ruiters te coachen en haar eigen kinderen natuurlijk. Isabell gaat de hengstenkant onderzoeken, naast nog in de sport blijven. Maar wel mooi dat ze het echt jaren vol blijven houden. En dat ondanks al dat commentaar.
Ik kan me echt wel ergeren aan sommigen, want dan is er niets meer goed, elke foto waar net te veel schuim te zien is of te veel tong, of een kogel ver doorbuigt, het is altijd slecht. Maar zo is het echt niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:34

Ahja die zien vaak niet eens hoe een paard van nature gebouwd is en hoe dat tot uiting komt ohz. Zegt genoeg over hun eigen kennis..