[BE] Wolven doden twee pony’s in België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[BE] Wolven doden twee pony’s in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 15:24

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In België zijn twee pony’s doodgebeten door wolven. Dit is te lezen op enkele Facebookpagina’s waar meldingen van wolvenaanvallen verzameld worden.

Op 12 augustus 2025 werd in Opglabbeek, in Belgisch Limburg, een pony gedood. Het dier liep in zijn weide, tussen de huizen.

Een dag later, op 13 augustus 2025, werd in de Smispoelstraat in As een 35-jarige pony door wolven gedood. De drachtige koeien van de eigenaar, die 20 meter verderop in een weide liepen, waren ook volledig in de stress. Drie runderen wisten uit hun weide te ontsnappen, ondanks de 10.000 volt op de omheining.

LET OP!!!! De foto’s in de bronnen kunnen schokkend overkomen!!!

Gebruikte bronnen:

Femke_Tweety

Re: [BE] Wolven doden twee pony’s in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:34

Dat is 2x dicht bij elkaar.

Hopen dat de wolven daar niet de smaak van paarden te pakken hebben en zich er vaker op toeleggen :n

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:38

Ik vind het zorgelijk dat er een pony in de bebouwde kom is gepakt.

Sterkte voor beide eigenaren.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:58

Ohhh nee, dit komt redelijk "dichtbij".
Mijn paard staat er 10km vandaan.

Heel veel sterkte voor beide eigenaren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:51

Wat vreselijk weer!!
Wat een lijdensweg voor die arme diertjes.
Sterkte voor de eigenaren

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:54

Afschuwelijk. En dat tussen de huizen. Bizar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:09

Triest weer.. hier in de buurt was laatst ook een pony in de bebouwde kom gepakt hoorde ik van de hoefsmid. Was verder geen melding van gemaakt.

Afgelopen nacht een aanval op pinken.. snap dat de runderen ontsnapt zijn. Arme arme dieren..

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:36

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:38

Mooi, goed onderbouwd stuk met tenminste voldoende gezond verstand.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:33

Helaas is er vandaag weer een pony in andere regio slachtoffer geworden van een wolf.
Deze pony stond in Peer.

Bron
18 augustus 2025/Peer/België
Pony Pol uit Peer doodgebeten in wei: “Verschrikkelijk, het was het lievelingsdier van de kleinkinderen”
PeerIn Peer is zondagnacht een pony doodgebeten in een weide aan de Middendijk in het Peerse Linde. Eigenaar Jan Gielen (75) is ervan overtuigd dat dit het werk van een wolf is. “Pony Pol was het lievelingsdier van mijn kleinkinderen. Dit is vreselijk nieuws voor hen.”
Voor de gepensioneerde Jan Gielen waren zijn twee pony’s, Pol en Sandra, een grote hobby. “De kleine hengst Pol was een mini Welsh pony. Toen ik hem kocht was hij zes maanden oud. Twaalf jaar lang heb ik voor hem gezorgd. Hij was het lievelingsdier van mijn tien kleinkinderen. Ze keken er altijd naar uit om hem brood te mogen geven.”
Maandagochtend kreeg Jan het droevige nieuws dat Pol dood in de wei lag. “Ik was buiten aan het werken toen een naburige landbouwer me kwam roepen en zei dat één van mijn paardjes op de grond lag. ‘Toch niet door een wolf?’, vroeg ik hem. Hij knikte. Toen ik ging kijken, zag ik genoeg: het dier lag opengereten in de weide.”
Afgezien

Jan wacht nog op de dierenarts van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB), die stalen zal nemen. “Die zullen uitsluitsel brengen, maar voor mij is er geen twijfel: dit is een wolvenaanval. In het gras zie je uitgesmeerde bloedsporen van een doodsstrijd. Het dier moet enorm afgezien hebben. Verschrikkelijk, zo’n braaf beest. Als je hem riep, kwam hij aangelopen van de andere kant van de weide. Hij was heel gehecht aan mensen, een echt troeteldier. Het is pure pech, want normaal staan de paardjes in de weide hiernaast, die volledig wolfproof is. Alleen vannacht niet.”
https://www.hbvl.be/regio/limburg/peer/ ... Iim5q8gkyA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1EmD1q ... tid=wwXIfr

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:38

Is allemaal vrij dicht bij elkaar eigenlijk.

Er is daar ergens een wolf of een roedel die door lijkt te hebben dat paarden makkelijke prooi zijn.

Volgens mij de Hechtel-Eeksel - Houthalen-Helchteren groep?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:05

Femke_Tweety schreef:
Is allemaal vrij dicht bij elkaar eigenlijk.

Er is daar ergens een wolf of een roedel die door lijkt te hebben dat paarden makkelijke prooi zijn.

Volgens mij de Hechtel-Eeksel - Houthalen-Helchteren groep?

In die regio denk ik idd aan die roedel. Het werd in de beginjaren ook roedel Hechtel-Eksel genoemd bij de dna resultaten.
Maar inmiddels wordt er alleen een nummer gemeld (elke wolf heeft een uniek nummer).
Ik zag dat er tegenwoordig ook enorm veel aanvallen zijn geweest in Antwerpen (Wuustwezel en Brecht). Bijna allemaal dezelfde wolf ook wat DNA betreft: GW3449f

GW4808f was in Limburg, Maasmechelen.
GW2398f en GW1479f waren in Limburg Bocholt

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:08

Op welke site kun je die gegevens vinden?

Voor Nederland weet ik exact waar ik moet zoeken (staat knap verstopt maar is wel openbaar)

Voor België weet ik dat niet.

Ik ken die omgeving toevallig een beetje, ben er de afgelopen 2 jaar een keer of 8 geweest ivm studie/onderzoek.
Daarom weet ik ook dat het redelijk bij elkaar ligt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:11

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:12

Femke_Tweety schreef:

Voor Nederland weet ik exact waar ik moet zoeken (staat knap verstopt maar is wel openbaar)

Ik ken die omgeving toevallig een beetje, ben er de afgelopen 2 jaar een keer of 8 geweest ivm studie/onderzoek.

https://natuurenbos.vlaanderen.be/sites ... 082025.pdf

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:13

Super dankjewel!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:14

DuoPenotti schreef:
Schapen en kalkoen vallen ten prooi aan wolf: onderzoek bevestigt vermoeden in Achtmaal | Zundert | AD.nl https://share.google/xFCCK8FWM4tswmUM1

Dat nummer komt ook over de grens

Ik kan dat helaas niet lezen.
Bedoel je het nr van die wolf in Antwerpen?

Femke_Tweety schreef:
Super dankjewel!

Alstu :)

Ik zit met mijn paarden gelukkig in een gebied waar de wolf nog niet gezien is en er ook nog geen aanvallen zijn geweest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:17

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:21

Ja dank je :)

Emma (GW3449f) heeft dus een groot jachtgebied uitgestippeld voor zichzelf blijkbaar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:46

Wat een verschrikking. Heel dichtbij. Ik heb grote paarden en alles omheint met stroom (nooit wolfproof maar wellicht ontmoedigend) en achter ons huis. Verderop staan schapen en kippen.
Hoop echt dat die roedel ergens anders een nieuw huis zoekt. Hun leefgebied ligt direct tegen een grote camping aan.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 06:55

Ik woon 50 km verderop. Eigenlijk hou ik altijd de aanvallen in de gaten door heel Nederland en België. Nu ben ik wel extra ongerust ondanks dat ik goede omheining heb. Ik denk dat geen enkele omheining echt een roedel wolven stopt.

Wel bizar ook dat zoveel paarden en pony’s zijn gepakt nu achter elkaar zonder dat er echt veel andere kleinere dieren in dezelfde omgeving gepakt zijn of dat is natuurlijk niet gemeld.

Emma (GW3449f) is nog vrij nieuw toch? Ik dacht dat het misschien die andere wolvin is die nu jongen zou hebben. Haar partner pakte eerder ook paarden geloof ik.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:25

Emma (GW3449f) loopt hier volgens de statistieken al rond sinds 2023, toen nog een zwerver, inmiddels gevestigd staat achter haar naam.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:50

Je ziet wel dat Emma (GW3449f) veel schade in omgeving Wuustwezel aanricht. Dat ligt trouwens heel dichtbij de grens.

Op basis hiervan zou je vermoeden dat deze aanvallen door de roedel Hechtel-Eksel zijn gedaan. Dat past meer bij de locatie.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:58

Gisteren een bericht via whatsapp dat in Peer (B) ook een pony omgebracht is door een wolf.

Wat ik een kwalijke zaak overigens vind is het feit dat wolvenvriendjes die beesten namen geven.
Emma kennelijk eentje in België, Bram in NL (die een kind gegrepen heeft) en daarom beschermd wordt (mensen mogen de bossen niet meer in op utrechtse heuvelrug)
Gloria in Duitsland, daarvoor was in elk geval een afschotvergunning maar of ze het mormrl ondertussen hebben is mij onbekend.

Ondertussen worden die wolven net zo brutaal als de ratten en kijken we met z'n alle toe zonder actie.
Mensen! "Wij zijn de staat!, de bestuurders en NGO's (niet regeringsorganisaties) hebben te doen wat wij willen en niet wat er in achterkamertjes belokstoofd wordt door - zeg het maar beter niet -

Die arme kinderen wiens pony vermoord is, misselijk ben ik ervan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:47

Femke_Tweety schreef:

Ik volg geen online gegevens (meer), maar wij hebben heel dicht bij Hechtel-Eksel gewoond, ik ken die omgeving goed genoeg ;) wij hadden zo ongeveer de eerste aanvallen op schapen, denk dat die inmiddels ook wel geleerd hebben hoe ze grotere dieren pakken.

Mensen met schapen zijn er daar vaak als eerste mee gestopt.
Minder schapen dus dan gaan ze op zoek naar andere prooien.
Daar zitten wel heel erg veel wilde zwijnen, maar een schaap of pony/paard is gemakkelijker prooi.