Stalhouders vinden gedumpte bagger slecht voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Stalhouders vinden gedumpte bagger slecht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 16:52

Rodi
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Consternatie aan de Groeneweg. Er zijn sloten en plassen uitgebaggerd en de specie is gestort op de oevers, waar gewoonlijk paarden grazen. Slecht voor hun welzijn en slecht voor de bodemstructuur, zeggen stalhouders.

Aanvankelijk werd de gemeente Schiedam erop aangekeken, maar de gemeente zegt dat de watergangen van het Hoogheemraadschap van Delfland zijn en dat ze door de aannemer van Delfland worden onderhouden.

Ontvangstplicht
Het is wel gemeentegrond waar de bagger is gestort. “Als eigenaar of gebruiker van land naast een sloot ben je verplicht om de verspreidbare bagger daarop te ontvangen,” zegt de gemeentewoordvoerder. “Dat heet ontvangstplicht en het staat in de Omgevingswet.”

Het zou om schone bagger gaan, want verontreinigde specie moet verplicht direct naar een speciaal depot afgevoerd worden. Niets aan te hand dus? Dat vinden de stalhouders bepaald niet. Ze hebben hun paarden op stal bij de Spaland Ruiters aan het begin van de Groeneweg in Kethel en gebruiken – met medeweten van de gemeente – onder andere het weilandje waar bergen baggerspecie zijn gestort. “Het grasland is daardoor voor een flink deel onbruikbaar geworden en dat komt het paardenwelzijn niet ten goede,” zegt Angel Vogelezang mede namens andere stalhouders. .

“Dit stuk grond is van essentieel belang voor onze paarden. Ze vinden er dagelijks hun rust én beweging. Zonder dit land zijn wij gedwongen om de dieren de hele zomer op stal te houden, een situatie die ronduit schadelijk en onaanvaardbaar is,” zegt ze.

Bodemstructuur
Het is ook schadelijk voor het grasland zelf. “Het gebruik van zware machines en het verstoren van de natuurlijke bodemstructuur kan leiden tot verdichting van de grond, wat de waterdoorlaatbaarheid en bodemgezondheid ernstig aantast. Hierdoor kunnen planten minder goed groeien en wordt het ecosysteem in en rondom het weiland verstoord. Ook het bodemleven, zoals wormen en insecten, raakt beschadigd, wat gevolgen heeft voor de voedselketen en de biodiversiteit in het gebied,” zeggen de stalhouders.

En dat zonder enig overleg. Dat er gebaggerd zou worden, werd slechts een week tevoren aangekondigd, terwijl de gemeente al een jaar op de hoogte was. De betrokken werklieden weigeren met de stalhouders in gesprek te gaan. Vier stalhouders hebben inmiddels besloten om hun paarden in een veiliger omgeving onder te brengen. Het weilandje is te klein geworden. “Paarden zijn levende wezens die ruimte, beweging en frisse lucht nodig hebben. Ze langdurig opsluiten is een ernstige aantasting van hun welzijn en grenst aan dierenmishandeling,” zegt Angel Vogelezang.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een foto.

Knikmops57

Re: Stalhouders vinden gedumpte bagger slecht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:15

Schone bagger? Bestaat dat nog wel in Nederland? Ik kan mij de ongerustheid onder de stalhouders heel goed voorstellen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:48

baggeren is nodig om de watergangen schoon te houden voor de afvoer van regenwater. Hier wordt elk jaar verplicht de sloten schoongemaakt. Wat er uit komt is juist best goed voor het land, zitten waardevolle meststoffen in. Wij verdelen(klepelen) het over het land en meestal zie je er na een regenbui niets meer van. Het ene jaar op de ene oever, volgende jaar op de andere.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:50

Hier wordt de bagger meteen meegenomen.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:26

Zembla heeft hier uitzendingen over gemaakt, ik snap de zorgen wel

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:35

_Mir schreef:
Zembla heeft hier uitzendingen over gemaakt, ik snap de zorgen wel

Over slootbagger?

Want ik weet ook niet beter dan dat dit op naastgelegen land gestort wordt. Wij verspreidden het ook, in no time was het weg en groeide het gras er hoog.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:50

Het gaat in dit geval toch alleen om sloten schonen?

Dus oeverplanten en bladerdrab uit de sloot op de kant leggen om te voorkomen dat de sloot dicht groeit?

Dat is al sinds jaar en dag gewoon in Nederland.

Ik weet in de Betuwe niet anders dat de oevers om en om gebruikt worden.
Het ene jaar op de ene kant, het andere jaar op de andere kant.
Dat is nooit erve een probleem geweest.

Het wordt anders als het om vuile bagger van bijvoorbeeld een bouwlocatie gaat.

Maar gewoon het periodieke slootonderhoud is ook iets dat je niet tegen moet wíllen houden...

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:30

Volgens mij moeten ze de bagger ook eerst een tijdje langs de kant laten liggen om eventuele meegekomen dieren de kans te geven om terug te gaan naar de sloot.

Wel vreemd dat die paardenhouders zich daar nu zo druk om maken, dit weet je toch als je naast zo'n sloot staat?

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:39

Ik ken de situatie ter plekke. Achter de manege staat sinds de jaren 90 een woonwijk.
Daarvoor was het een opslagdepot voor slib en bagger uit de Rotterdamse haven.
Destijds kon je in de sloten vreemd gekleurde vloeistoffen zien die uit de grondlaag kwamen sijpelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:47

juval schreef:
baggeren is nodig om de watergangen schoon te houden voor de afvoer van regenwater. Hier wordt elk jaar verplicht de sloten schoongemaakt. Wat er uit komt is juist best goed voor het land, zitten waardevolle meststoffen in. Wij verdelen(klepelen) het over het land en meestal zie je er na een regenbui niets meer van. Het ene jaar op de ene oever, volgende jaar op de andere.

Ja dit dus. Zo was het hier ook. Paarden bleven gewoon op het land.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:47

Knikmops57 schreef:
Ik ken de situatie ter plekke. Achter de manege staat sinds de jaren 90 een woonwijk.
Destijds kon je in de sloten vreemd gekleurde vloeistoffen zien die uit de grondlaag kwamen sijpelen.

Hm oké dat is dan een iets ander verhaal ja als die sloten zo vervuild zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:36

Als het gemeentegrond is waar de bagger is gestort, dan is dat toch gewoon vanzelfsprekend dat ze die bagger daar kwijt moeten kunnen...? Bovendien is het standaard gebruik dat de sloten op deze manier bijgehouden worden.

Dat je daar dan je dieren neer mag zetten is leuk, maar dat kan natuurlijk niet betekenen dat de sloten daardoor niet meer onderhouden kunnen worden. Is het echt verontreinigd spul dan snap ik overigens wel dat je daar niet om staat te springen.

Maar uit het stuk wordt ook niet duidelijk onder welke voorwaarden de paardenhouders dat stuk mogen gebruiken, betalen ze er voor? Of hebben ze sowieso al mazzel dat ze het überhaupt mogen gebruiken....?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 21:51

tja dat is nu eenmaal een plicht van de grondeigenaar. Je zal het wellicht ook af kunnen voeren maar dat is prijzig en omslachtig.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 22:07

Spaland ruiters heeft de weidegrond al tientallen jaren in gebruik.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 14:59

Wij hadden ook een schouwsloot. En bij de voorjaars en najaars schouw ben je verlicht te sloten. En ja, die bagger komt op je eigen weiland, maar daar is niks mis mee.... dit is gewoon altijd zo geweest en wettelijk geregeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:01

Knikmops57 schreef:

Maar ik neem aan dat t gesaneerd is, oid? In het bericht staat specifiek dat vervuilde bagger meegenomen wordt.

Er wordt specifiek dit genoemd:

Citaat:
Het is ook schadelijk voor het grasland zelf. “Het gebruik van zware machines en het verstoren van de natuurlijke bodemstructuur kan leiden tot verdichting van de grond, wat de waterdoorlaatbaarheid en bodemgezondheid ernstig aantast. Hierdoor kunnen planten minder goed groeien en wordt het ecosysteem in en rondom het weiland verstoord. Ook het bodemleven, zoals wormen en insecten, raakt beschadigd, wat gevolgen heeft voor de voedselketen en de biodiversiteit in het gebied,” zeggen de stalhouders.

En komt op mij vooral over als een hoop onzin vanuit de stalhouders.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:16

Ik vind het een beetje gezever, tenzij die sloot langs industrieterrein loopt, of vol ligt met autobanden. Maar gewoon 'in het land' ergens...dan kan het prima versnipperd over de wei.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:18

Knikmops57 schreef:

Ik werk in Schiedam. Dat havenslib zit vol met arsenicum, dat zat vroeger al in de verf voor schepen. Het bedrijf waar ik werk staat ook op een voormalig baggerdepot. De bovenste laag is gesaneerd, in de diepere lagen zit het nog vol arsenicum (en wie weet wat nog meer voor zware metalen), het gehalte in de sloten om ons bedrijf moet elke 5 jaar gemeten worden om te kijken of het niet nog meer geworden is. Ik begrijp de zorgen dus wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:22

prompter schreef:
Knikmops57 schreef:

Ik werk in Schiedam. Dat havenslib zit vol met arsenicum, dat zat vroeger al in de verf voor schepen. Het bedrijf waar ik werk staat ook op een voormalig baggerdepot. De bovenste laag is gesaneerd, in de diepere lagen zit het nog vol arsenicum (en wie weet wat nog meer voor zware metalen), het gehalte in de sloten om ons bedrijf moet elke 5 jaar gemeten worden om te kijken of het niet nog meer geworden is. Ik begrijp de zorgen dus wel.

Er wordt door de stalhouders alleen niks gezegd over eventueel zware metalen, oid? Het gaat alleen over machines die de grond omploegen.

Zoals het in het artikel staat vind ik het nogal gezeur om niks.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:24

Nee, het was ook een voormalig havenslibdepot (zie bericht knikmops in dit topic), daar refereer ik aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:28

prompter schreef:
Nee, ze zeggen ook dat het een voormalig havenslibdepot was, daar refereer ik aan.

Knikmops zegt dat, maar ik lees dat nergens terug in het artikel.

Lijkt me vrij essentiele informatie om in het nieuws te delen wanneer het om giftige/verontreinigde specie zou gaan.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:21

Als het vlakbij een woonwijk is zal het vast geen zwaar giftige slib zijn.