Sport

De opvallende schimmelhengst Proud James ging vandaag aan de leiding in de kwalificatie voor vijfjarige paarden op het Wereldkampioenschap voor Jonge Dressuurpaarden in Verden. Onder zijn Deense amazone Mette Sejbjerg Jensen liep de Jameson RS2-zoon voor Nederland naar 89,6%.
45 dressuurpaarden deden vandaag een gooi naar een ticket voor finale op het WK voor vijfjarigen. Met 9’s voor de draf en galop en een 9,2 voor zijn toekomstperspectief trok KWPN-hengst Proud James (Jameson RS2 uit Cyraniek elite PROK van Johnson, fokker Yolien van Maasacker uit Cuijk) aan het langste eind. Onder Mette Sejbjerg Jensen ging Proud James met veel techniek, afdruk en houding door de baan. De hengst van Helgstrand Dressage kreeg het stadium dan ook muisstil tijdens zijn aansprekende proef.
Blij houden
Mette is ontzettend blij met de imponerende hengst. “Wauw”, begint ze. “Toen ik de ac-lijn op kwam, had ik al het gevoel dat dit een erg goede proef ging worden. Hij was 100% gefocust, ik hoefde maar te zitten en te sturen. Dit paard heeft ontzettend veel talent en zijn concentratie is heel bijzonder. Hij kan op wedstrijd echt in een bepaalde focus komen, waardoor het makkelijk wordt om een goede proef met hem te rijden. Daarbij is hij natuurlijk ook nog superknap. Ik vind het heel belangrijk om de inzet en het vertrouwen waarmee hij vandaag de ring in ging te behouden. Zo’n finale is toch spannend omdat je weet dat de positie die we nu hebben, moeilijk te behouden is. Mijn plan is om niet te veel druk op mezelf en het paard te leggen richting de finale. Ik wil hem blij houden en vertrouwen geven, zodat hij hopelijk weer met veel plezier de ring in gaat en we daardoor een goede proef kunnen laten zien.”
Finalisten
Ook KWPN-hengst Pina Colada (Governor uit Cinola M elite pref prest IBOP-dres D-OC van Dayano, fokkers Jan en Jeroen Mol uit Diepenheim) gaat rechtstreeks naar de finale. De hengst liep onder Bart Veeze naar 84,4%, goed voor een elfde plek. De winnaar van de Hengstencompetitie afgelopen winter, viel op met veel ruimte in zijn beweging en een kwaliteitsvolle draf, waarvoor hij een 8,8 scoorde. Kirsten Brouwer bemachtigde gisteren al een finaleplek bij de zesjarigen en deed dat vandaag bij de vijfjarigen opnieuw. Dit keer in het zadel van Desperado-zoon Port-au-Prince (uit Klivia elite IBOP-dres PROK D-OC van De Niro, fokker Stoeterij Turfhorst uit Wezep). Met veel gemak en harmonie liep de complete ruin naar 84,2% met onder ander een 8,5 voor de stap en zijn toekomstperspectief. Het leverde hen de twaalfde plek op in deze kwalificatie.
Kleine finale
All At Once-zoon Pythagoras WK (uit Italinda Taonga elite IBOP-dres PROK van Vitalis, fokker Stal 104 uit Wijdewormer) kwam onder Franka Loos dichtbij de beste twaalf paarden die naar de finale gaan. De goed stappende hengst werd met 82,8% vijftiende en mag naar de kleine finale, waar nog eens drie finaleplaatsen verdeeld worden. Daar neemt hij het onder andere op tegen Bart Veeze en de imponerende Roman Empire (Romanov uit Zolena elite pref EPTM-dres sport-dres PROK van Sir Sinclair, fokker Stal Zogland uit Enschede). Deze volle broer van Red Viper werd met 81,8% zestiende. Voor Groot-Brittanië liep First Date-zoon Premier (uit Labelle ter Kwincke ster PROK D-OC van Governor, fokker Paardenhouderij De Eerde uit Veghel) onder Jezz Palmer naar 78,6%. Daarmee bleef hij nipt voor op de door Vai Bruntink voorgestelde Pitch Perfect (Le Formidable uit Florenca elite pref prest sport-dres PROK van Vivaldi, fokker familie Veurink uit Bergentheim). De KWPN-hengst begon goed aan zijn proef, maar kreeg in galop wat storingen in de aanleuning, wat zowel het cijfer voor de galop als de losgelatenheid drukte en hen op 77,4% bracht. Onder de Kirgizische amazone Anna Kasatkina komt ook Vitalis-dochter Promessa B (uit Authentic elite pref sport-dres PROK van Fürst Heinrich, fokker Stal de Beukenvallei uit Leende en Y. Horses uit Kelpen Oler) van start in de kleine finale.
Uitslagen
Op de website van KWPN is een foto van Proud James te zien.