Amerikaanse dressuurruiter Cesar Parra 15 jaar geschorst door de FEI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Amerikaanse dressuurruiter Cesar Parra 15 jaar geschorst door de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 22:17

FEI.org
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De Amerikaanse dressuurruiter Cesar Parra heeft van het FEI Tribunaal een schorsing van 15 jaar opgelegd gekregen voor het mishandelen van een paard. Deze uitspraak is een van de belangrijkste sancties van het tribunaal ooit. Ook moet de ruiter een boete van 15.000 Zwitserse frank (circa 15.947 euro) betalen. Ook de 10.000 Zwitserse frank (circa 10.632 euro) aan proceskosten komen voor zijn rekening.

Cesar Parra is een bekende persoon in de internationale paardensport. Hij komt 1998 uit op het hoogste niveau. Hij vertegenwoordigde zijn moederland Colombia tijdens de Pan Amerikaanse Spelen in 1999, de Olympische Spelen van Athene in 2004, de World Equestrian Games in 2002 en 2006, en tijdens de wereldbekerfinale van 2005. In 2008 nam hij de Amerikaanse nationaliteit aan. In 2011 kwam hij voor de USA uit tijdens de Pan Amerikaanse Spelen en in 2014 nam hij deel aan de finale van de wereldbeker.

Parra kreeg op 2 februari 2024 een voorlopige schorsing. De FEI stelde toen een onderzoek naar hem in omdat er bij US Equestrian meldingen over hem waren binnengekomen, dat hij paarden zou mishandelen. US Equestrian had meerdere beschuldigen over hem ontvangen, gepaard gaand met talrijke video’s en foto’s, waarop te zien was hoe Parra zich schuldig maakte aan het mishandelen van meerdere paarden. Ook gebruikte hij omstreden of grove trainingsmethoden.

De FEI heeft in samenwerking met US Equestrian onmiddellijk een onderzoek ingesteld naar de beschuldigingen dat Parra gedurende een aantal jaren herhaaldelijk en opzettelijk paarden mishandelde. De meeste paarden, zo niet alle, waren in zijn bezit of trainde hij. Het onderzoek omvatte onder andere het zeer nauwkeurig bestuderen van alle video- en fotomateriaal, samen met diverse getuigenverklaringen.

Op 22 mei 2024 heeft de FEI een formele tuchtzaak ingesteld tegen Parra. Er werden drie aanklachten tegen hem ingediend:
  1. paardenmishandeling
  2. gedrag dat de FEI-sporten en/of de paardensport in diskrediet brengt, of de FEI zelf
  3. schending van de FEI gedragscode voor paardenwelzijn

Mikael Rentsch, juridisch manager bij de FEI, laat weten: “Deze zaak is diep verontrustend, niet alleen vanwege het terugkerende karakter, maar ook door het aantal betrokken paarden. Dat een ruiter van het hoogste niveau zich op die manier gedraagt, maakt het nog zorgwekkender. Van onze ruiters wordt verwacht dat zij de hoogste standaarden van horsemanship aanhouden en vertegenwoordigen. Paardenwelzijn is de basis van de paardensport, geen bijkomstigheid. Het onderzoek vereiste veel tijd en inzet, mede door de hoeveelheid en de complexiteit van het bewijsmateriaal. Dit moest allemaal zorgvuldig gecontroleerd worden. De schorsing voor de duur van 15 jaar moet een duidelijk signaal afgeven dat mensen die paarden mishandelen, ongeacht hun profiel of status, te maken krijgen met serieuze consequenties.”

Parra mag tijdens zijn schorsing niet deelnemen aan alle evenementen of daaraan gerelateerde activiteiten van de FEI of de nationale federatie van de Verenigde Staten. Hij mag ook geen ruiters, amazones of paarden trainen die bij de FEI geregistreerd staan. De voorlopige schorsing van de ruiter telt mee voor de sanctie van 15 jaar. Deze eindigt dan ook op 1 februari 2039.

De volledige beslissing zal binnenkort hier gepubliceerd worden. De betrokken partijen kunnen nog in hoger beroep gaan bij het Court of Arbitration for Sport (CAS). Dit kan binnen 21 dagen na ontvangst van het volledige besluit.

Gerelateerde artikelen:
[VN] Stamboeken bannen Klieber, Sandrink en Parra
[VN] USEF stelt regelwijziging voor naar aanleiding van zaak Parra
[VN] Hannes Müller: waar is het respect voor het dier?
[VN] Duitse stamboeken geven gezamenlijke verklaring af in zaak Parra
[VN] Duitse federatie pakt Duitse personen in Parra-video's aan
[VN] FEI schorst Dr. Cesar Parra na verschijnen mishandelingsvideo's

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 22:22

Goedzo! *\o/*

Nu nog een houdverbod van dieren voor hem er bij graag..(kan de FEI natuurlijk niet doen maar hopelijk andere instanties)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 22:23

Heel eerlijk deze man zou nooit meer met dieren bezig moeten zijn. Diep triest....

Jokonootje

Re: Amerikaanse dressuurruiter Cesar Parra 15 jaar geschorst door de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 22:24

Deze man zou nooit meer naar een paard mogen kijken laat staan in training hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:10

Ik interpreteer de uitspraak wel dusdanig dat-ie wél ruiters die niet FEI geregistreerd zijn zou mogen trainen. Ik hoop dat mensen door hebben dat-ie van de FEI niemand mag trainen en dus - ook al hebben ze geen FEI ambities - niet met 'm in zee gaan.

Hoe oud is deze man eigenlijk? Zo oud dat-ie over 15 jaar sowieso wel uitgekakt is?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:12

Volgens mij is hij al halvewege de 60

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:21

Ibbel schreef:
Ik interpreteer de uitspraak wel dusdanig dat-ie wél ruiters die niet FEI geregistreerd zijn zou mogen trainen. Ik hoop dat mensen door hebben dat-ie van de FEI niemand mag trainen en dus - ook al hebben ze geen FEI ambities - niet met 'm in zee gaan.

Hoe oud is deze man eigenlijk? Zo oud dat-ie over 15 jaar sowieso wel uitgekakt is?

Hij is zelf naar Mexico verhuisd..daar kijken ze niet zo nauw naar paardenwelzijn dus ik vrees het ergste. :(

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:48

Ik zag een filmpje langskomen. Een bereden paard was met de voorbenen op een onmogelijke manier gekluisterd met de trainer ernaast met een lange zweep. Je maag draait ervan om. Hoeveel paarden lijden op dit moment onder zulke omstandigheden....

Wat een (deels) verrotte wereld. Ik ben blij met iedere inmenging van buitenaf. Het is gewoon hard nodig. Anders gaan we er niet komen, vrees ik.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de hele paardensportwereld verrot is, maar wel voor een aanzienlijk deel. Aartsconservatief, gericht op winst en niet gericht op paardenwelzijn. Paarden zijn voor velen inwisselbare, verhandelbare dingen.

Het bewijs daarvoor wordt geleverd door de aanhoudende nieuwe gevallen. Ik ben bang dat de bodem voorlopig nog niet is bereikt. Alle bewondering voor de moedige mensen die dit aan het licht brengen. Vooral ook omdat zij als klokkenluiders vaak niet de credits krijgen van paardenliefhebbers, maar worden verguisd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:11

Deze man is echt sadistisch, hij moet op filmpjes ook lachen om het leed dat hij die dieren aan doet.
Echt een zieke man.

Maar ook de andere reeds van mishandeling beschuldigde ruiters vond ik niet fris.

Wat mij betreft komt dit zorgwekkend veel voor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:22

Boras schreef:
Ik zag een filmpje langskomen. Een bereden paard was met de voorbenen op een onmogelijke manier gekluisterd met de trainer ernaast met een lange zweep. Je maag draait ervan om. Hoeveel paarden lijden op dit moment onder zulke omstandigheden....

Wat een (deels) verrotte wereld. Ik ben blij met iedere inmenging van buitenaf. Het is gewoon hard nodig. Anders gaan we er niet komen, vrees ik.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de hele paardensportwereld verrot is, maar wel voor een aanzienlijk deel. Aartsconservatief, gericht op winst en niet gericht op paardenwelzijn. Paarden zijn voor velen inwisselbare, verhandelbare dingen.

Het bewijs daarvoor wordt geleverd door de aanhoudende nieuwe gevallen. Ik ben bang dat de bodem voorlopig nog niet is bereikt. Alle bewondering voor de moedige mensen die dit aan het licht brengen. Vooral ook omdat zij als klokkenluiders vaak niet de credits krijgen van paardenliefhebbers, maar worden verguisd.

Vaak zie je wat, maar als je in een afhankelijke positie zit in de paardenwereld, word je ontslagen of weggejaagd als je klokkenluider wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:28

Ik begrijp eigenlijk niet waarom straffen altijd in jaren bepaald worden. Bij bewezen ernstige mishandeling, waarom dan niet gewoon 'nooit meer'? Het is niet alsof paardrijden een mensenrecht is.