Sport

Het Concours Hippique in Buitenpost vierde zijn 70e editie. Om zo'n oud evenement bij de tijd te houden, heeft de organisatie volop ingezet op jongeren met een speciale gast.
Traditioneel is in Buitenpost op de eerste woensdag van augustus het Concours Hippique.
Hoewel op dezelfde dag ook het SKS Skûtsjesilen, de Freule en Hardzeildag waren, kwamen er toch duizenden bezoekers naar het Mejontsmaveld.
"Wij hebben een heel bijzondere editie, een jubileum", vertelt voorzitter Kristyna van der Laan trots. Het eerste concours was in 1954, woensdag werd nummer 70 gehouden. "Dat is voor ons toch wel een grote mijlpaal, daar zijn we erg trots op." Dat kon gevierd worden met onder andere drie Nederlandse kampioenschappen. Maar ook met een bijzonder bezoek uit het zuiden van het land: Kristy Snepvangers.
Influencer te paard
De 20-jarige Snepvangers is een internationaal rijdster in eventing en springen. In beide disciplines rijdt ze op hoog niveau. Een topsporter dus, maar daarnaast influencer. Snepvangers heeft tienduizenden volgers op Instagram en YouTube, waar ze haar trainings- en wedstrijdleven met fans deelt.
Bij het Concours Hippique in Buitenpost speelden ze daar met een Meet & Greet op in. "Onder de jeugd is zij een belangrijke speler in het promoten van de paardensport. Dat vinden we als organisatie heel belangrijk." Snepvangers zelf had het ook naar de zin. "Super gaaf, ik wordt goed ontvangen. Ik wist niet dat er zoveel mensen in Friesland woonden, want het is zo druk hier. Holy damn. Echt cool."
Uren rijden, maar dan heb je ook wat
Zij komt uit Bergen op Zoom in Noord-Brabant. "Dus het was met de vrachtwagen en alle spullen vier uren rijden. Ik heb best een drukke planning, dus het was echt wel even kijken of het mogelijk was. Uiteindelijk was de datum rond. 'It giet oan', zoals jullie zeggen."
Snepvangers komt niet veel in het Noorden, geeft ze toe. "Nu ik hier ben, heb ik ook de kans om mijn fans hier te ontmoeten." Bij haar show in Buitenpost gaf ze zelf commentaar. "Ik vind het leuk om informatie wat te kunnen vertellen over de paardensport. Ik hoop anderen te inspireren het ook te doen."
Vooraf was het nog wel even spannend hoe het weer uit zou pakken, vertelt voorzitter Van der Laan.
"We hebben de afgelopen dagen best wat water gehad. Maar onze terreinbeheerder heeft er alles aan gedaan om het terrein er zo goed mogelijk uit te laten zien."
De voorzitter is tevreden dat de bezoekersaantallen nog steeds stijgen. "Daar zijn wij blij mee, want we willen het concours wel voortzetten." Door de inzet op de jongeren hoopt het Concours Hippique dat voor elkaar te krijgen. "Ik zeg altijd: het is een evenement voor paardenliefhebbers, maar ook voor niet-paardenliefhebbers. Er komt zoveel bij kijken: natuurlijk het spektakel van de paarden in de baan, maar ook de sfeer, gezelligheid en muziek daaromheen."
Op de website van Omrop Fryslân zijn foto's te zien.