Red Viper naar derde plek in WK-kwalificatie zesjarigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Red Viper naar derde plek in WK-kwalificatie zesjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 19:14

KWPN
Sport

Red Viper, hier met Bart Vreeze tijdens het WK voor Jonge Dressuurpaarden van 2024. Foto: © FEI/Leanjo de Koster – Digishots

Onder het zadel van Dinja van Liere liep Romanov Blue Hors-zoon Red Viper gisteren naar 90,0% in de kwalificatie op het Wereldkampioenschap voor Jonge Dressuurpaarden in Verden. De Wereldkampioen van vorig jaar is daarmee een van de drie KWPN’ers die rechtstreeks plaatst voor de finale op zaterdag.

Veertig zesjarige paarden gingen gisteren de strijd aan om een finaleplek in de kwalificatie, die werd gewonnen door Anne Troensegaard met de Deense Secret-dochter Slangerupgaards Saffron. Dinja van Liere en Red Viper (Romanov Blue Hors uit Zolena elite pref EPTM-dres sport-dres PROK van Sir Sinclair, fokker C. Kerbert uit Enschede) verzorgden met een derde plek het beste Nederlandse resultaat. De sympathiek voorgestelde hengst kreeg exact 90% met een 9,5 voor de galop en een 9,4 voor toekomstperspectief als hoogtepunten.

Goed gevoel
Red Viper toont een imponerend beeld en maakte goede wissels. Wat spanning in het achterwaarts en een schrikmoment in de stap, drukten iets de score. “Ik ben heel blij met deze proef”, begint Dinja tevreden. “Hij vond het wel wat spannend. Het waaide vanochtend en ik moest er daardoor wat meer aan rijden. Dit is pas onze eerste wedstrijd samen en het is een ontzettend lief en fijn paard met veel kwaliteit. Hij kan deze proeven met twee vingers in zijn neus, maar het moet allemaal wel gebeuren in die vijf minuten. Ik was heel blij met de proef en ben heel trots op Red Viper, maar ik denk dat er nog wel dingen beter kunnen. Hij zou nog net iets meer gelaten door de baan kunnen gaan en ik hoop dat we dat zaterdag kunnen laten zien. Ik ga absoluut met een goed gevoel naar de finale. Het niveau ligt hoog en we moeten er hard voor strijden, maar ik heb er veel zin in. De kaarten worden opnieuw geschud dus er kan van alles gebeuren. Ik hoop er nog een tandje bij te kunnen zetten.”

Sympathieke Obsession Taonga
Lara van Nek en KWPN-hengst Obsession Taonga (Vitalis uit Jatilinda elite pref IBOP-dres sport-dres PROK van All At Once, fokker Stal 104 BV uit Wijdewormer) wonnen vorig jaar in Ermelo de kleine finale. Dit jaar plaatsen zij zich rechtstreeks voor de finale met een zesde plek in de kwalificatie. Hij liet makkelijke wissels zien en toonde veel gemak in zijn drie kwaliteitsvolle basisgangen. Met een 8,8 voor galop en perspectief, liep de sympathieke hengst onder zijn nog jonge amazone naar 85,6%.

Correcte proef van Ohio
Kaiman-zoon Ohio (uit Laika ASD stb-ext van Grand Galaxy Win, fokker J.P. Dalsem uit Den Hoorn) werd vorig jaar zesde op het WK en verdiende nu wederom een finaleticket. De lichtvoetige hengst sprong onder Kirsten Brouwer correcte wissels en bleef zijn drafritme mooi vasthouden in de zijgangen. Hij werd vakkundig voorgesteld en zijn correcte proef leverde 84,4% op, met een 8,7 voor perspectief als hoogste cijfer.

Kleine finale
Ook Glock’s Toto Jr-zoon Ortisei (Glock’s Toto Jr. uit Kassiopeia LH elite sport-dres IBOP-dres D-OC van Dream Boy, fokker J. Groenhart uit Hardinxveld-Giessendam) liet zich onder zijn fokker en eigenaresse Julia Groenhart goed zien in Verden. De ruin scoorde 80,6% voor een correcte proef met mooie wissels, daarmee komen zij morgen van start in de kleine finale. De over veel beentechniek beschikkende O’Toto van de Wimphof (Glock’s Toto Jr. uit Rastede elite pref prest IBOP-dres sport-dres PROK van Riccione, fokker C. Rienks-Kramer uit De Wilgen) en Diederik van Silfhout scoorden 76,8%. Een storing in de tweede wissel drukte het cijfer voor losgelatenheid. Zenon-zoon Olympius T (Zenon uit Diwendy stb-ext PROK van Spielberg, fokker G. Talsma uit Ginnum) vertegenwoordigde onder Maria Viktorovna Ugryumova Mikhailova de Mexicaanse vlag en kreeg 71,0%. Orange (Vitalis uit Passionata van Stedinger, fokker E. Schep uit Tull en ’t Waal) liet onder Kim Alting een aansprekende draftour zien. De vosmerrie bouwde gedurende de proef te veel spanning op, wat een hoge score in de weg stond.

Uitslagen