Geslaagd GP-debuut voor veelzijdig duo Wendy en Stal Okkema’s Willem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Geslaagd GP-debuut voor veelzijdig duo Wendy en Stal Okkema’s Willem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 18:16

KFPS
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Bij Stal Okkema in Britswerd is het nooit rustig, maar de laatste week van juli was er sprake van een piek. ‘Het was aanpoten, maar wat een successen’, blikt Wendy Okkema terug. ‘Anne won de minimarathon in Driezum-Wâlterswâld, Jelte Hoekstra reed onze paarden naar het Nederlands Kampioenschap Vierspannen tuigen en tussendoor vierden we debuten in de subtop.’ Wendy zelf maakte een geslaagd debuut in de Grand Prix met de Michiel 422-zoon Willem D Ster Sport-Elite (m. Tryntsje Floralien D. Ster v. Brandus 345).

Zij was niet de enige die een zoon van de inmiddels overleden eigen hengst Michiel 422 naar winst stuurde. Thea Dijkstra behaalde winnende scores met Doris fan Autofarm Sport (m. Meintsje Stb v. Wylster 463) in de Lichte Tour en Rianne Okkema won met Stal Okkema’s Yeske B Sport-Elite (m. Amalia Jerrie B. Ster Pref v. Beart 411) het ZZ-Zwaar. ‘Willem en Yeske zijn samen opgegroeid bij mijn schoonouders’, vertelt Wendy. ‘Willem is tot zijn vijfde door Thea gereden, waarna ik hem overnam. Nu staan de twee heren dus weer samen.’

‘Nooit meer Grand Prix’?
Met Willem D, sportnaam Stal Okkema’s Willem, startte Wendy al snel in het Z. Ook in de subtop deed het duo goed mee. ‘Jaren geleden heb ik Eos (Olgert 445) in de Grand Prix gestart en toen zei ik dat ik dat nooit meer zou doen; ik vond het toch moeilijk! Maar Willem biedt alles zo makkelijk aan dat ik er toch aan zat te denken om hem naar het hoogste niveau te trainen na de zomer. Maar de planning schoof naar voren, omdat er wat jonge paarden verkocht werden. Ik kreeg meer tijd voor Willem.’

Talent voor verzameling
Een paar keer Inter II starten om te kijken hoe dat zou gaan, dat was het idee deze zomer. ‘In juni liep hij echter zo simpel deze proef door, dat ik toch de stoute schoenen heb aangetrokken en een dikke maand later GP gestart ben. Willem heeft heel veel aanleg om te verzamelen en passageert en piaffeert als de beste. Ook de pirouettes gaan hem heel gemakkelijk af. In het rijden van de series moeten we routine opdoen; daar lieten we in Franeker veel punten liggen.’ Alsnog werd er een mooie score van 62,77% behaald.

Topinstelling
Wendy looft haar paard vanwege zijn instelling en karakter. ‘Hij doet altijd super zijn best en laat me nooit in de steek. Het is ook een echte allrounder: hij staat voorop in het achtspan en steelt dan de show met zijn looplust en uitstraling, en hij loopt in het Fryske Fjouwer-team, met vier amazones en vier Friese sjezen.’

Echte allrounder
De amazone zelf is minstens zo veelzijdig. ‘Ik pak weleens een paard van Anne’s vierspan om die in het enkelspan te trainen. Begin dit jaar heb ik mijn tuiglicentie gehaald om daar ‘ooit’ iets mee te doen.’ Dat ‘ooit’ werd gisteren op het CH in Opmeer, waar ze Stal Okkema’s Garmt (Jurre 495) naar een mooie zesde plek stuurde in de open klasse. ‘Ik vind alles leuk, maar het mooiste is toch het opleiden van de jonge paarden onder het zadel …’

Op de website van het KFPS is een foto van Wendy en Stal Okkema’s Willem te zien.