Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 18:02

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

De nieuwsredactie ontving een bericht van een Bokker die een onaangename ontmoeting met de wolf heeft gehad. Deze Bokker wil graag anoniem blijven dus hierbij het verzoek om dit te respecteren.

Hieronder volgt haar verslag.

Ik had gister een onaangename ontmoeting met de wolf (zie de laatste melding uit Garderen van Geen wolf). Zij hebben mijn melding echter heel beperkt opgeschreven. Ik heb geen behoefte aan openbaarheid, maar misschien wel van waarde het hier in het topic anoniem te plaatsen?

Dit is wat er is gebeurd:
Vandaag, 2 augustus 2025 liep ik rond 11:30 met mijn paard (550 kilo) en middelgrote jachthond (25 kilo) in het bos bij Garderen, toen ik rond 11:30u omkeek en ineens zag dat een wolf ons op 10 meter was genaderd. Hij stond stil en keek mij aan. Ik probeerde hem weg te jagen door te sissen en te roepen, maar hij bewoog niet, ging niet weg. Toen ik even opzij keek om te kijken of mijn paard en hond ok waren kwam hij dichterbij.

Ik ging hard schreeuwen en maakte me groot en wapperde met mijn handen om hem weg te jagen, maar hij nam geen afstand. Omdat ik dacht dat hij zich misschien geïntimideerd voelde besloot ik rustig weg te lopen, waarbij ik het oogcontract even verbrak toen ik me omdraaide. Hij kwam direct en vlot achter ons aan. Hij naderde tot ongeveer 5 meter afstand. Mijn paard raakte angstig. Ik besloot een grote stok te pakken om hem weg te jagen en mezelf evt. te kunnen verdedigen. Daarvoor moest ik even bukken, waarbij de wolf direct weer dichterbij kwam, tot ongeveer 2 meter. Ik sloeg met de grote tak meermaals hard op de grond, deed een stap richting de wolf en schreeuwde hard tegen de wolf, terwijl ik armbewegingen maakte, in de hoop hem te verjagen, maar hij ging geen centimeter terug. Elke keer als ik even oogcontact verbrak, bijv. omdat m'n paard bewoog en ik daardoor afgeleid was, liep hij weer een beetje dichterbij, waarbij hij mij starend aankeek.

Het was heel beangstigend dat ik helemaal geen indruk op hem maakte en hij steeds dichterbij kwam. Ik ritste mijn regenjas open om ermee te wapperen, omdat ik hoopte dat hij hiervan zou schrikken. Maar ook dit maakte geen enkele indruk. Ik besloot achteruit te lopen terwijl ik oogcontact bleef maken.
Hij volgde ons op 2 meter afstand en was ondanks schreeuwen en stok niet op afstand te krijgen. Op een gegeven moment leek hij iets te vertragen waardoor de afstand wat groter werd. Ik hoorde achter mij mensen praten. Het waren 2 mensen met grote kleurrijke paraplu's. Dit leek de reden dat de wolf nu wel afstand hield. Hij liep nog wel een tijd met ons op, op ongeveer 20 meter afstand.
Deze lieve mensen boden mij aan met mij mee het bos uit te lopen, zodat ik veilig naar huis kon.

Als je haar mening over deze ontmoeting en over wolven wil lezen kan je dat in dit bericht lezen.

Captain

Re: Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:07

Wat fijn dat dit geplaatst is. +:)+ Bedankt!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:12

Wat een nare ervaring.
Gelukkig voor nu goed afgelopen. Maar het bied geen hoop.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:15

Allemachtig wat ellendig!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:18

Nekharen staan opnieuw overeind, vooral dat de wolf afgaande op jouw beschrijving, zijn kans heel goed inschatte.

Heel knap dat je je paard en hond bij je kon houden.
Sterkte!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:23

Bizar toch dat die beesten gewoon achter je aan blijven komen terwijl je ze weg probeerd te jagen! Dood eng

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:27

Phew, hier ben ik ook altijd zo bang voor als ik met paard of alleen in het bos loop. Lijkt me echt enorm bedreigend en stressvol.

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:28

Pff das toch echt een nachtmerrie om mee te maken! Hoop dat het snel opgelost wordt met die wolf voordat er echt iets ergs gaat gebeuren.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:35

Heftig... Die beesten raken dat allemaal gewend, schreeuwen en wapperen, dat maakt geen indruk meer. En tja wat blijft er dan over? Fijn dat het is gedeelt en goed is afgelopen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:41

Nou dat lijkt me heel angstaanjagend want als je op tv ziet hoe ze volhouden om een ‘prooi’ te pakken ben je echt wel bang!
Fijn dat het goed is afgelopen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:42

oh wat een enge ervaring zeg. Goed dat je paard en hond onder controle kon houden!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:45

Oh bah wat een vreselijk enge ervaring zeg, en dan je handen vol met een hond en een paard…
Gelukkig goed afgelopen, maar wat een schrik

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:49

Mijn man denkt dat een openklappende paraplu een opdringerige wolf afschrikt, bij honden werkt dat, maar dat lijkt me dus niet bij zo'n wolf.
Echt een roofdier dat zijn kansen inschat...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:49

Wat een enge ervaring en
Wat opmerkelijk is ; dit bericht word in de media enorm afgezwakt.
Hoe jij het beschrijft ; dat de wolf totaal geen angst heeft en ondanks jouw pogingen ( die ook zo aangeraden worden ) om hem af te schrikken bleef hij dichterbij komen.
Dit is gewoon levensgevaarlijk en ik denk dat je heel veel geluk hebt gehad dat deze mensen eraan kwamen lopen

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:50

Zoolgangster schreef:
Mijn man denkt dat een openklappende paraplu een opdringerige wolf afschrikt, bij honden werkt dat, maar dat lijkt me dus niet bij zo'n wolf.
Echt een roofdier dat zijn kansen inschat...

Ik denk de combinatie meerdere mensen met paraplu’s hem iets heeft afgeschrikt ( maar ook niet genoeg want hij is toch nog verder achter hen aan gelopen weliswaar op iets grotere afstand maar toch )

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:55

ik zou naast bokt misschien ook de échte media benaderen met dit verhaal. (plaatselijke) krant of hvn oid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:59

Verschrikkelijk. Niet onder woorden te brengen. :n
Heel veel sterkte!

Door de drukte in Nederland en het brutale karakter van een roofdier heeft hij zo te horen perfecte schriktraining gehad door de jaren heen.

En nu al 2 nesten door gegeven en geleerd..

Dat beloofd wat voor de toekomst :x
Als dat hele roedel om je heen staat...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:01

Dat zou hij bij een jager moeten doen, ik begreep dat het heel moeilijk is om een wolf te schieten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:07

juval schreef:
ik zou naast bokt misschien ook de échte media benaderen met dit verhaal. (plaatselijke) krant of hvn oid.

Bokker heeft aangegeven absoluut anoniem te willen blijven.
Ik ben de boktnaam niet eerder tegengekomen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:10

Had ze een rode regenjas aan en een mandje bij zich? :o

Sorry, maar dit klinkt toch helemaal niet geloofwaardig? Slaan met een tak op de grond, en een wapperende regenjas maar een kleurrijke paraplu, die een wolf niet als kleurrijk ziet overigens laat hem terugdeinzen en vertrekken?

Ik ben absoluut niet voor, of tegen de wolf, maar als ik deze berichten lees dan vraag ik me af of de 'geen wolf' mensen vooral niet alles proberen aan te dikken. Laat ik duidelijk zijn, dat vraag ik persoonlijk mij af, ik zeg niet dat het zo is! ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:12

KimD schreef:

Sorry, maar dit klinkt toch helemaal niet geloofwaardig? Slaan met een tak op de grond, en een wapperende regenjas maar een kleurrijke paraplu, die een wolf niet als kleurrijk ziet overigens laat hem terugdeinzen en vertrekken?

Ik ben absoluut niet voor, of tegen de wolf, maar als ik deze berichten lees dan vraag ik me af of de 'geen wolf' mensen vooral niet alles proberen aan te dikken. Laat ik duidelijk zijn, dat vraag ik persoonlijk mij af, ik zeg niet dat het zo is! ;)

Zo, jij durft best wel...

Dit is een getuigenverslag van iemand die het heel duidelijk en feitelijk weet op te schrijven, kort nadat het gebeurd is.

Die wolf die dat kind van 6 greep wou zeker ook alleen maar spelen??

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:15

Punten gescoord voor de meest empathische reactie van het jaar.

Punt is dat de wolf haar overduidelijk niet als bedreiging zag en dichter en dichterbij bleef komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:17

Zulke reacties zorgen er voor dat mensen hun verhaal niet of alleen maar anoniem durven te doen.

Soms is zwijgen ook meer dan genoeg.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:22

KimD schreef:

Het verschil van grote is nogal aanzienlijk tussen een tak, een stukje van de jas wapperen (die ze aan had, zoals ik het las) of een grote paraplu die plots open klapt.
Het zal niet de kleur zijn geweest maar de plotselinge, grote beweging, die de wolf deed afschrikken.
En de aanwezigheid van 2 extra volwassene.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:24

KimD schreef:

Zou het misschien zo kunnen zijn dat de ruiter met een al nerveus paard én een hond bij zich niet helemaal voluit kon of durfde te gaan met het slaan met de tak en het wapperen met de jas?
Het is maar een gedachte...

Het laatste dat je wilt is dat je paard zich losrukt omdat-ie zich de tandjes schrikt van jóuw gewapper. Ik zou het met mijn paard niet eens geprobeerd hebben.