Zuid-Hollander Kuipers pakt Grote Prijs van Nisse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Zuid-Hollander Kuipers pakt Grote Prijs van Nisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 21:33

Omroep Zeeland
Sport

Doron Kuipers, hier met Ingar Endy VDE. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Doron Kuipers heeft zondagavond de Grote Prijs van Nisse gewonnen. In de barrage van het hoofdnummer van Jumpin' De Weel klopte de ruiter uit Mijnsheerenland z'n vier overgebleven concurrenten.

Voor het slotonderdeel, een wedstrijd met hindernissen van 1,45 meter, hadden 25 combinaties zich aangemeld. Vijf bleven in de eerste omloop foutloos en binnen de tijd van 73 seconden, waardoor zij zich plaatsten voor de beslissende barrage.

Snelle lijntjes
In die eindstrijd spande het erom. De vijf probeerden op het aangepaste parcours snelle lijntjes te lopen. Twee hielden het strafblad schoon, van wie Doron Kuipers het snelst was. Hij had met zijn paard Pepper van het Oosthof ruim 2 seconden minder nodig dan Tobias Luikens, de ruiter uit het Limburgse Itterveld.
"Tijdens de barrage heb ik nog mijn plan aangepast", vertelde Kuipers. "De twee voor mij hadden allebei een balkje naar beneden gehaald. Ik heb er toen voor gekozen om niet alle risico's te nemen en vooral foutloos te blijven. En daarmee hield ik dus de druk op de twee die na mij kwamen."
Kuipers had meerdere paarden meegenomen naar Jumpin' de Weel. Met Pepper van het Oosthof had-ie er eentje bij zich waarmee hij echt op het hoogste niveau een resultaat wilde boeken. "Het is mooi dat dat gelukt is. Ik ben echt blij hiermee, winnen verveelt nooit."

Opgave Marit Huige
Aan de strijd om de Grote Prijs deed ook Marit Huige mee, als enige uit Zeeland. Met Kyloma haalde ze meerdere balken naar beneden, waarna ze opgaf. Een teleurstelling voor de amazone uit Nisse, die dus een thuiswedstrijd reed. "Balen", zei ze. "Als ik de rit wel koste wat het kost had uitgereden, dan had ik er nog steeds een rottig gevoel aan overgehouden. Het is dan verstandiger om te stoppen en het paard heel te laten. Het liefst had ik hier de finish gehaald en zelfs in de top drie geëindigd, maar dat zat er helaas niet in."

Kilometers maken
Huige onderging vorig jaar een kruisbandoperatie en lag er daardoor geruime tijd uit. De amazone merkte in Nisse dat ze nog wat ritme mist en dat haar paarden ook nog weer aan haar moeten wennen. "Het is een kwestie van weer veel kilometers maken."