Sport

Na een handjevol getalenteerde hengsten/ruinen is ook de eerste merrie dubbel Sport Elite: Oukje fan it Hiem Ster Sport Elite AAA (Tsjalle 454 x Beart 411). De zussen Laura en Renate Roling reden de merrie in zeven jaar van het Sport Elite predicaat dankzij Sport in drie disciplines én Sport Elite in de dressuur. Ondertussen zette Oukje nog vijf nakomelingen op de wereld, waarvan ze er drie zelf heeft gedragen.
In zeven jaar van Sport naar dubbel Sport Elite
De zussen kochten de Stermerrie, die gefokt is door Jan Hiemstra uit Elsloo, op driejarige leeftijd omdat ze – net gestart met hun trainingsstal – op zoek waren naar een veelzijdig Fries sportpaard. ‘Oukje was met 1.60 meter niet de grootste, maar we zagen wel haar grote sporttalent.’ De inmiddels 13-jarige Oukje begon haar sportieve zegereeks in 2018 toen ze met Laura het Sportpredicaat in de dressuur haalde. ‘Als jonge merrie was ze best wel een draak’, herinnert Laura zich. ‘Maar rond de leeftijd van 4-5 jaar draaide dat, het kwartje viel en ze wil altijd alles voor je doen.’
En zo volgde drie jaar later het Sport Elite predicaat in de dressuur. ‘Met het mennen zijn we eigenlijk voor de grap begonnen’, vertelt Renate. ‘Ik kon toen met mijn toenmalige merrie niet starten en Laura zei: ‘waarom neem je Oukje niet?’ Die had net drie keer voor de wagen gestaan.’ Het mennen bleek heel goed bij Oukje te passen, ze werd meerdere malen Nederlands kampioen en in 2023 haalde ze het Sportpredicaat bij het mennen.
Leren tuigen
Na de dressuur en het mennen rolden de dames eigenlijk ook haast vanzelfsprekend in het tuigen. ‘Ik vind dat fantastisch’, geeft Renate aan. ‘Oukje is niet echt een tuigtypisch paard, maar ze maakt zich wel groot voor de wagen.’ Inmiddels voorzien van sjees en kostuum leerde Renate samen met Oukje de fijne kneepjes van het tuigen en dat resulteerde eind juli dan ook in het derde Sportpredicaat, oftewel wederom Sport Elite. En dat terwijl ze nog een merrieveulen van Hilbrand 525 aan de voet heeft lopen. ‘Oukje vindt alles leuk om te doen’, beschrijft Renate. ‘Ook een bosrit maken, maar uiteindelijk denk ik dat dressuur en mennen haar het meest liggen. In de dressuur is ze heel fanatiek, het mennen doet ze met heel veel gemak.’
5 nakomelingen
Ondertussen ging de fokkerij voor Oukje door. Ze zette hengst O’Malley op de wereld, een zoon van Markus 491 die al het Ster, Sport en een A-predicaat heeft. Na hengsten van Ulbrân 502 en Nane 492, volgen er twee merrieveulens, van Wibout 511 en Hilbrand 525. ‘We combineren haar graag met een sporthengst’, aldus Laura. ‘Oukje heeft niet de bouw van een Modelmerrie, maar ze heeft enorm veel souplesse in haar lijf en dat willen we vasthouden.’
Predicaten in de fokkerij halen
Met zo’n prachtige lijst prestaties blijft de vraag: wat valt er voor Oukje nog te halen? Renate en Laura zijn helder. ‘Zuinig op haar zijn’, noemen ze als allereerste. ‘En we blijven haar inzetten voor de fokkerij, daar vallen ook nog predicaten te halen. Volgend jaar gaan we haar weer insemineren.’