Hoge scores bij finales Pavo Cup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Hoge scores bij finales Pavo Cup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 21:46

KWPN
Sport

Extreme U.S., hier met Chiel van Bedaf tijdens de hengstenshow van Van Uytert in 2022. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Extreme U.S. wint bij zesjarigen tweede Pavo Cup-titel
Als vierjarige won Extreme U.S. al de Pavo Cup, dit jaar ging hij op herhaling bij de zesjarigen. Daarbij waren de punten van gastamazone Simone Pearce bepalend. De Escamillo-zoon stond voorafgaand aan het overrijden tweede, maar nam met een 9,5 voor het overrijden de leiding over.

Extreme U.S. (Escamillo uit Viva Contana PS van Vivaldi, fokker Gestüt Lewitz uit Steinfeld) won onder Renate van Uytert – van Vliet al de halve finale, maar was vanochtend gespannen in het eerste finale-onderdeel. Dat maakte hij vanmiddag goed door Simone Pearce volledig te overtuigen. “Wauw, wat een fijn paard”, stapt ze tevreden af. “Als je dit paard rijdt, voel je dat je op een toekomstig Grand Prix-paard zit. En dat is waar de jonge paardenwedstrijden voor bedoeld zijn: Grand Prix-paarden vinden.” Renate van Uytert – van Vliet is ontzettend blij met haar toptalent. “Dit was echt heel spannend”, begint ze. Hij is super in vorm en donderdag had ik een mega goed gevoel. Het weer was vreselijk vanochtend en hij is erg gevoelig, hij vond het spannend en ik kon dat niet af blijven vloeien. Dat was even balen, maar ik wist dat hij de gastruiter een geweldig gevoel kon geven. Het gevoel dat hij geeft is magisch.”

Beste merrie
Reservekampioene en beste merrie is Blue Hors Farrell-dochter Odi Murona (uit Dear Murona elite pref EPTM-dres sport-dres PROK van Johnson, fokker Jo van den Broek uit Hilvarenbeek), voorgesteld door Tessa Kole. Zij kreeg vanochtend de hoogste score in het eerste onderdeel en voegde daar vanmiddag een 8 aan toe. “Een prachtig type met drie hele goede gangen”, licht Simone toe. “Ze heeft een grote toekomst voor zich, maar voelde voor mij nog wat groen aan.”

Goed opgeleid
KWPN-hengst Ozzy TN (Ibiza uit Marabella van For Romance, fokker C. Ortmann Ellerbrock uit Friesoythe) overtuigt niet alleen zijn vaste amazone Kim Alting, maar ook Simone Pearce. “Een heel sympathiek paard dat echt zijn best deed om me te begrijpen. Hij is eerlijk en heel fijn opgeleid, zijn amazone heeft goed werk verricht. Hij mag wat meer kracht vanuit het achterbeen ontwikkelen, maar is wel fijn rijdbaar.”

Uitslag

Meer informatie KWPN Kampioenschappen

Perfect Ritme lost verwachtingen in met Pavo Cup-titel vijfjarigen

KWPN
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Na een overwinning in de halve finale en het eerste finale-onderdeel, stelde Perfect Ritme ook onder gastamazone Simone Pearce niet teleur. De aansprekende, werkwillige ruin kreeg een 9,5 van de gastamazone, daarmee kon de titel hem niet meer ontgaan.

Lord Europe-zoon Perfect Ritme (uit D.Ritme elite pref prest sport-dres PROK van Negro, fokker A.G. Op ’t Hoog uit Moergestel) ruilde vanmiddag even zijn vaste amazone Kim Noordijk in voor olympiër Simone Pearce. “Ik vind dit paard echt geweldig”, is ze enthousiast. “Kim heeft heel goed werk gedaan in de training, hij is heel fijn ontspannen, maar heeft ook veel power. In stap zou hij nog een klein beetje meer kunnen openen, maar verder een super paard met heel veel potentieel.” Kim en Perfect Ritme plaatsten zich voor de halve finale via de WK-selectie. Ze zaten ook in het WK-team, maar moeten verstek laten gaan omdat Kim ook het EK U25 heeft gereden. “Dit was zeker een goede troostprijs”, lacht ze. “Dit is geweldig. Dit paard heeft een gouden karakter, maar ook heel veel kwaliteit. Het zit hem allemaal mee. Ik heb dit paard vanaf begin dit jaar onder het zadel en had er meteen een heel goed gevoel bij.”

Grand Prix-draf
De tweede plek was voor de Kjento-zoon Pjethro (uit Jaomie elite IBOP-dres D-OC van Desperado, fokker A.J. Beerens uit De Moer) onder Charlotte Fry. Hij kreeg van de gastamazone een 8,5. “Een superfijn paard dat in draf echt het gevoel geeft dat hij een Grand Prix-paard gaat worden. Hij wilde heel fijn luisteren en focussen, passend bij wat je mag verwachten van een jonge hengst in deze omgeving. In stap was hij nog een beetje gespannen, dat was het enige wat ik graag nog beter zou willen.”

Fijn paard
Fiji (For Romance uit Happy-Times ZB ster van Charmeur, fokker Stal Zwaansbroek BV uit Noordwijk) maakte onder Kim Alting de top drie compleet. Deze hengst kreeg een 7,5 voor het overrijden. “Ik vind het moeilijk om dit paard vandaag te beoordelen. De stap en galop waren heel fijn, maar in draf had ik graag meer kracht vanuit het achterbeen gevoeld. Ik denk dat het een superfijn paard is en dat dit kwam omdat hij vandaag een beetje moe was, maar dat moet ik wel meenemen.”

Uitslag

McMary met ultieme 10 naar Pavo Cup-titel vierjarigen

KWPN
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

McMary bewijst onder Phoebe Peters keer op keer dat ze uit het juiste hout gesneden is. Als enige vierjarige, ging de McLaren-dochter over de 90 punten in de Pavo Cup-finale. Ook gastamazone Simone Pearce was onder de indruk van het toptalent en gaf de merrie een 10.

McMary (McLaren uit Artistic van Ampère, fokker Dennis Schurink uit Groenlo en Jeroen Slot uit Haaksbergen) won zowel de halve finale als het eerste onderdeel van de finale, waarbij ze haar voorsprong enkel zag toenemen. Daar voegde ze uiteindelijk de enige 10 van de dag aan toe. “Wauw, een geweldig paard”, looft Simone. “Als dit geen toekomstig Grand Prix-paard is, dan zijn er geen Grand Prix-paarden in Nederland. Ze is super aandachtig, gefocust en geeft een fantastisch gevoel.” Phoebe Peters is dolblij met haar tweede Pavo Cup-zege. “Sprakeloos”, begint ze. “Ze is het meest fantastische paard dat ik ooit heb gereden, zowel in aanleg als in karakter. Ze gaat heel graag mee op wedstrijd en het is een eer om haar te mogen rijden.”

Eerlijke hengst
De verschillen tussen de nummer twee en drie waren klein. Zij kregen beide een 8,5 voor het overrijden, maar op basis van donderdag en vanochtend pakte Fontaine TN-zoon Final Dream (uit Kenna NL ster van Johnson, fokker Team Nijhof uit Geesteren en A.J.G. Flierman uit Ruurlo) onder Diederik van Silfhout de tweede prijs. “Dit paard geeft een heel goed gevoel”, aldus Simone. “Hij mag nog wat aan kracht winnen, maar dat past ook bij een vierjarig paard dat zo groot is. De galop is heel fijn, hij gaat makkelijk bergopwaarts en hij voelt ook heel eerlijk aan.”

8,5 van de gastamazone
KWPN-hengst Real Dream (Dynamic Dream uit Fivanny ster PROK van Negro, fokker H.A. van Triest uit Elburg en Maatschap Pleyter uit Zalk) liep onder Charlotte Fry naar een derde plek in het eindklassement. “Een heel fijn paard met een goed achterbeengebruik, vooral de galop geeft een heel goed gevoel. Hij voelt nu een beetje moe aan, maar dat is ook begrijpelijk voor een vierjarig paard dat voor de tweede keer vandaag loopt. Daardoor had hij vandaag wel wat meer impuls mogen laten zien.”

Uitslag