Sport

Het is een gevalletje van nét niet voor Geert-Jan Raateland, de dressuurruiter uit Ellemeet. Woensdag hoorde hij van bondscoach Patrick van der Meer dat hij als reserve is aangewezen voor het Europees kampioenschap, dat eind augustus in Frankrijk is. "Dat ik zo dicht tegen het team aan zit, is wel heel mooi. Ik vind dit al een mijlpaal", zegt hij een dag later. "Maar natuurlijk is het wel jammer dat ik niet mee mag."
Zeeland is de laatste jaren al verwend met een sterke vertegenwoordiging in de selecties voor de grote toernooien. Bij het EK is Dinja van Liere uit Kapelle nu wederom de kopvrouw van Oranje en ook Thamar Zweistra uit Schore maakt deel uit van het Nederlandse kwartet.
Met Geert-Jan Raateland had er nóg een inwoner van Zeeland kunnen gaan. Hij komt weliswaar uit Zuid-Holland, maar verhuisde in 2019 naar Schouwen-Duiveland. Maar helaas, hij greep met het paard Gladiator net naast het ticket.
Op de goede weg
"De eerste drie in de selectie stonden wel redelijk vast", vertelt de ruiter van VMF Stables in Ellemeet, doelend op Dinja van Liere, Thamar Zweistra en Marieke van der Putten. "Het ging daarna nog tussen Rowena Weggelaar en mij. Tijdens de vier selectiewedstrijden in Exloo, Rotterdam, Aken en Ermelo hebben wij min of meer dezelfde scores neergezet. Er zit eigenlijk geen verschil tussen ons. Dan is het aan de bondscoach om toch een keuze te maken. Dat hij niet voor mij heeft gekozen, is jammer. Maar ik weet wel dat ik een eind op de goede weg ben."
Raateland (39) koos er zo'n zes jaar geleden voor om naar Zeeland te verhuizen. Liesbeth van Oosten, de eigenares van de dressuurstal in Ellemeet, benaderde hem om haar paarden te komen opleiden. "Ik had tot dat moment mijn eigen paarden in Oud-Gastel staan. Ik was toen veel tijd kwijt aan het reizen tussen mijn huis en de stal daar. Hier in Ellemeet kan ik gewoon op het terrein wonen. Ik kan hier gelijk 's ochtends beginnen met het rijden op de paarden. Ik heb hier alles onder één dak. Dat is ideaal."
De topsporter heeft vier eigen paarden naar Ellemeet meegenomen. Hij rijdt daarnaast ook nog op drie paarden van Van Oosten. Een daarvan is Gladiator, de inmiddels veertienjarige ruin waarmee hij nu op de reservebank zit. "Vanaf het moment dat ik kwam, ben ik op Gladiator gaan rijden. Ik heb hem naar het hoogste niveau gebracht, de Grand Prix."
Afstammeling van wonderpaard Totilas
Het talent dat Gladiator in zich heeft, heeft-ie niet van een vreemde. Zijn vader is Totilas, het paard waarmee topruiter Edward Gal begin deze eeuw veel successen vierde. "Totilas is waarschijnlijk het bekendste paard van de wereld ooit", zegt Raateland. "Gladiator heeft ook zo veel in zich. De moeilijkste oefeningen binnen een proef doet hij met het grootste gemak. Denk dan aan de piaffe, de passage en de pirouette. Ik vind dat ongelooflijk. Het gaat bijna op de automatische piloot. En zijn karakter is ook een 10: hij heeft altijd goede zin."
Reserve blijft thuis
Vaak reizen bij grote toernooien ook de reserves mee. Mocht er met een van de paarden iets gebeuren, dan is de wisseling snel gemaakt. Zo was Dinja van Liere in 2021 de meereizende reserve bij de Olympische Spelen van Tokio. Bij dit EK in Crozet (vlak bij het Zwitserse Genève) blijft de reserve thuis. Raateland maakt dus niets van het toernooi zelf mee, mits alle geselecteerde paarden in de komende drie weken in orde blijven. "Dat is natuurlijk ook wel jammer", geeft hij aan. "Maar ik denk dat er nog wel groei in mij en Gladiator zit. Misschien zitten we er in één van de komende jaren alsnog een keer écht bij."
Op de website van Omroep Zeeland is een interview met Geert Jan Raateland te horen.