Laurens van Lieren en Justus Valk nieuwe managers KNHS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Laurens van Lieren en Justus Valk nieuwe managers KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:01

KNHS
Algemeen

Laurens van Lieren. Foto: Marlies Trap Fotografie

Justus Valk en Laurens van Lieren zijn de nieuwe manager sport en technisch manager (topsport) bij de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie. Zij zullen vanaf respectievelijk 1 september en 1 oktober het KNHS-team komen versterken. Met deze twee paardenmannen in hart en nieren haalt de KNHS zeer ervaren en breed georiënteerde paardensporters in huis.

Algemeen directeur van de KNHS Cees Roozemond is er trots op dat Justus en Laurens binnenkort bij de KNHS aan de slag gaan: “de KNHS is een vereniging van en voor leden. Ik vind het fantastisch dat het gelukt is om twee zulke breed opgeleide en ervaren paardensporters aan te trekken voor onze organisatie, in twee hele cruciale rollen. Samen gaan we hard werken aan onze missie om als paardensport midden in de samenleving te staan, toegankelijk te zijn en alle paardensporters te verbinden, stimuleren en faciliteren op ieder niveau. Van liefhebbers tot ruiters met of zonder eigen paard, jong en oud, van manegeruiter tot TeamNL. Ik heb er het volste vertrouwen in dat we dit kunnen bereiken met Justus en Laurens aan boord”.

Justus Valk
Justus Valk is vanaf 1 september als manager sport verantwoordelijk voor de totale sport binnen de KNHS. De afgelopen 17 jaar heeft hij fulltime gewerkt bij de Hollandsche Manege in Amsterdam, waar hij samen met zijn familie het bedrijf met veel toewijding heeft voortgezet en vernieuwd. Sinds 2014 is hij mede-eigenaar van dit rijksmonument in hartje Amsterdam, waar paardensport, toerisme, evenementen en erfgoed op unieke wijze samenkomen. Met ingang van september geeft hij de operationele leiding van de manege volledig uit handen aan zijn zus, zodat hij de ruimte heeft om deze nieuwe uitdaging bij de KNHS aan te gaan. Justus volgde onder andere de Masterclass in Deurne, de ORUN-opleidingen tot en met wedstrijdsport en de hbo-opleiding Bedrijfskunde en Paardenhouderij. Daarnaast is hij actief in de dressuur (ZZL), het springen (1.35m) en de eventing (CCI 3*L) en vindt hij het fantastisch om paarden op te leiden. Het proces van trainen, verbeteren en het bouwen aan wederzijds vertrouwen vindt hij het mooiste aspect van het werken met paarden, ongeacht de discipline.

Justus is de afgelopen jaren ook als vrijwilliger actief geweest binnen de KNHS. Hij is ruim zeven jaar lid van het eventingforum en sinds drie jaar voorzitter en maakt vanuit die rol ook deel uit van de KNHS Ledenraad. Hij geeft les binnen de ORUN-opleidingen en is sinds kort actief als examinator. Bekeken moet nog worden wie dit over kan nemen.

Justus over zijn nieuwe rol: “de paardensport is volop in beweging. We staan als sector voor belangrijke vragen over dierenwelzijn, maatschappelijke acceptatie en hoe we de sport toekomstbestendig, toegankelijk en inclusief kunnen houden. Dat vraagt om duidelijke keuzes, samenwerking en transparantie. De KNHS beschikt over de positie, de kennis en de mensen om daarin echt het verschil te maken. Ik zie het als een eer om daar samen met anderen aan te mogen bijdragen. Mijn ambitie is om mee te bouwen aan een paardensport die traditie en ontwikkeling in evenwicht weet te brengen, met respect voor waar we vandaan komen en de moed om te vernieuwen. Samen kunnen we de kracht van onze sport behouden en verder laten groeien op een manier die past bij de tijd van nu én de generaties die komen”.

Laurens van Lieren
Laurens van Lieren start vanaf 1 oktober als technisch manager bij de KNHS. In eerste instantie voor drie dagen per week, en vanaf 1 januari fulltime. Laurens is een zeer ervaren Grand Prix-dressuurruiter. Hij groeide op in een echt paardengezin, zijn vader was de zeer succesvolle dressuurtrainer Leunus van Lieren. Laurens werkte jarenlang samen met zijn vader op stal Hexagon, waar diverse paarden en ruiters opgeleid werden tot de Grand Prix-niveau. Ook fokten zij succesvol meerdere dressuurpaarden.

In zijn jeugd maakte Laurens deel uit van het KNHS-Rabo Talententeam. Hij behaalde bij de Junioren en Young Riders meerdere teammedailles (zilver en goud) op Europese kampioenschappen. Hij zette zijn topsport carrière succesvol voort bij de Senioren en zat driemaal in het Nederlandse Team, waaronder het WK in Aken in 2006. In 2005 won hij met het Nederlandse team zilver op het EK in Hagen en in 2007 teamgoud op het EK in La Mandria. Laurens volgde een psychologie en coaching opleiding en de masterclass in Deurne. Hij was sportief directeur van het CHIO Rotterdam van 2011 tot 2019. Inmiddels heeft Laurens al jaren zijn eigen dressuurstal. Ook is Laurens de welbekende stem bij de NOS als co-commentator van paardensportwedstrijden en wordt hij vaak ingehuurd als presentator door tal van andere opdrachtgevers. Zijn ervaring in de topsport als ruiter en trainer, zijn managementkwaliteiten binnen zijn eigen bedrijf en zijn uitgebreide media en presentatie ervaring zorgen ervoor dat Laurens alle kwaliteiten in huis heeft om de belangrijke rol van technisch manager op zich te nemen.

Laurens over zijn nieuwe rol: “paardensport is uniek in zijn soort door het verbond met een puur en edel dier. Het brengt ons paardenliefhebbers ongekend veel passie en beleving. Ik ben trots en enthousiast om daar vanuit deze functie aan bij te mogen dragen. Ik ben al m’n hele leven geïntrigeerd door topsport: de puzzel van het uitzoeken, samenbrengen en uitbalanceren van alle facetten die bijdragen aan optimale prestaties. In hippisch Nederland is er ongekend veel talent, vakmanschap en ervaring. Door verbinding en samenwerking te zoeken hoop ik de enorme potentie die we hebben te kunnen ontwikkelen. Ik ben ervan overtuigd dat als we onze krachten bundelen, we thuishoren in de top van de mondiale paardensport”.