Sport Elite-predicaat voor Grace Branda Hop Kroon (Omer 439)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Sport Elite-predicaat voor Grace Branda Hop Kroon (Omer 439)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:01

KFPS
Fokkerij

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Grace Branda Hop Kroon Kroon Sport AAA (Omer 493 uit Branda fan Roersmasate v. Rindert 406, fokker L. Hopster, Sibculo) is nog maar net zeven jaar. Nu al is ze met amazone Karen Beijaard Sport Elite geworden; ze behaalde afgelopen weekend 62,9% in de Prix St. Georges en 63,8% in de inter 1. Niet alleen in de sport, ook in de keuringsring valt de kapitale merrie van Nienke Schrale op: op de fokdag van It Fryske Greidhynder in juni behaalde ze weer een 1e premie. Ze mag op de CK een gooi doen naar het Model-predicaat.

Nienke verkreeg Grace Branda Hop in 2024 van Stoeterij Bommelstein nadat eigenaar Jaap van der Meulen was overleden. Als jonge merrie kreeg Grace een veulen; ze kwam daarna niet weer onder de hengst. Karen zocht in die periode een opvolger voor haar in 2022 overleden Grand Prix-merrie Imke van de Miëde Sport Elite (Olof 315). Lang verhaal kort: ondanks dat de amazone op Ameland woont, haar gezin heeft en hun eigen snackbar-eetcafé runt, leidde ze Grace in korte tijd op tot en met de Lichte Tour.

Snelle leerling
Karen: "Grace is een merrie die meteen de aandacht trekt; niet alleen vanwege haar grootte – ze is zo’n 1.73m – maar ook omdat ze zo’n uitstraling heeft. Grace mogen opleiden is een voorrecht. Ze is ontzettend intelligent en werkwillig. Na iedere training kom ik altijd blij en trots van haar af". Omdat ze op Ameland woont, vergt op wedstrijd gaan of een training volgen bij haar instructeur Herman Wientjes, een goede organisatie en planning. "Ik combineer een les bij Herman meestal met een behandeling bij hoefsmid Fokke Weening. Wedstrijden, zeker in de subtop, hebben we niet veel gereden, maar meestal komt ze met winst terug naar het eiland. Grace is onvermoeibaar; ze liep in juni eerst naar goede scores in de PSG, om de week erna een eerste premie te behalen op de keuring."

Schakelend vermogen
Inmiddels heeft het duo dus de benodigde winstpunten bij elkaar voor het Sport Elite-predicaat; bovendien zijn Karen en Grace nu startgerechtigd in de Zware Tour. "Ondanks dat ze het heus wel gaat doen in de hoogste klasse, wachten we daar nog mee; ze is immers nog maar zeven jaar!", vertelt de amazone. "Grace’s talent is haar fantastische draf – ze kan gaan zitten en van daaruit schakelen – en heeft ook een geweldige galop. Ze springt heel makkelijk changementen. En ze laat me nooit in de steek. Op haar eerste wedstrijden bouwde ze vaak wel spanning op, maar nog bleef ze met haar aandacht bij mij."

Mooie samenwerking
Karen noemt zichzelf een geluksvogel dat ze zo’n geweldige merrie mag rijden van haar vriendin Nienke Schrale, die op haar beurt blij is met een amazone als Karen voor Grace. "Het is een mooie samenwerking zo", aldus Nienke. "Ik heb toch geen tijd om meer paarden te rijden, en die twee zijn voor elkaar gemaakt. In overleg heb ik wel een veulen uit Grace; dit voorjaar is via e.t. (embryotransplantatie - red.) een merrie van Jeppe 537 uit haar geboren. Die merrie houd ik voorlopig aan en wie weet komen er meer nakomelingen."

Op naar de CK
Grace staat sinds een paar dagen weer op stal bij Nienke, die haar van sport- naar keuringspaard gaat omturnen. Wat zij verwacht van de keuring in Harich? "Wij geloven in haar; het is aan de jury wat zij van haar vinden", is Nienke nuchter. "Model zou geweldig zijn, de kers op de taart voor deze bijzondere merrie, maar we zien het wel. Ze zal vast haar beste beentje voorzetten, zoals we van haar gewend zijn." Karen gaat natuurlijk ook ‘haar’ Grace aanmoedigen. "Zoals Nienke vaak bij mijn wedstrijden aanwezig probeert te zijn, zo ben ik er natuurlijk ook bij op de CK! Ik mis Grace nu al, ze hoort zo bij onze mini-kudde! Wat het resultaat ook is, ik ben blij als ze straks weer op Ameland is!"

Aanleg voor Grand Prix
De toekomst ziet er voor Grace sowieso rooskleurig uit. Karen: "we starten rustig door in de Lichte Tour; we hebben geen haast, en gaan proberen de proeven te perfectioneren. Ze biedt sowieso al zoveel méér aan. Ik vroeg bijvoorbeeld een keer een rijtje eners … die sprong ze ook zomaar zonder problemen door. Ze heeft ongetwijfeld het talent voor de Grand Prix-oefeningen. Ik ga met volle teugen genieten van de weg daar naar toe".

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.