Sport

Met een moeilijke, maar ook heel goed uitgevoerde kür liet Rixt van der Horst (Someren) er geen twijfel over bestaan wie Nederlands kampioen bij de Para dressuur zou worden. Na de winst in het eerste onderdeel met de machtige Eisma’s Royal Fonq N.O.P., schreef ze ook de kür op muziek op haar naam. Van der Horst scoorde maar liefst 83.673% en kreeg de gouden medaille omgehangen. Britney de Jong (Utrecht) veroverde het zilver met Caramba N.O.P. en het brons ging naar Loes Cevaal (Holten) met Happy Hero II.
Na de eerste proef ging Rixt van der Horst met Eisma’s Royal Fonq N.O.P. al aan de leiding met een indrukwekkende score van ruim 77%. De leiding gaf ze vandaag niet meer uithanden. Ze liet met haar 10-jarige hengst een indrukwekkende kür zien waarmee ze 83.673% scoorde. Er stond onder meer een 10 voor het strekken in stap en er prijkte meerdere 9-ens en 8,5-en op het protocol voor de swingende drafonderdelen. Over de beide proeven kreeg Van der Horst 160.940 en het goud omgehangen.
Rixt van der Horst over haar overwinning van vandaag. “Het is fantastisch om Nederlands kampioen Paradressuur te zijn geworden. Het was een fantastisch weekend, we zijn er ontspannen ingegaan. Ik heb gereden zoals ik altijd doe. De eerste dag begonnen we al heel sterk en we hebben het af kunnen maken in de kür. Het was heel spannend omdat dit ook de laatste observatie is voor het EK Paradressuur in Ermelo in september. We staan er goed voor, ik heb er alle vertrouwen in en ik ben heel benieuwd met welk team we gaan afreizen naar Ermelo.”
Het zilver ging naar Britney de Jong met Caramba N.O.P.. Ze was al tweede in het eerste onderdeel en voegde daar een tweede plaats in de kür aan toe. De combinatie kreeg 78.935% van de jury voor de kür. Vooral de galoptour was mooi met goede wissels en pirouettes. In het kampioenschap kwam ze uit op 154.540.
Loes Cevaal behaalde het brons met Happy Hero II. Ze reed een knappe kür, mooi op de muziek. De 20-jaar jonge Hannoveraan beschikt over een goede stap en mooie, tactmatige draf waarmee Cevaal ook goede punten scoorde. Met de 72.300% van de eerste dag en de 77.239% in de kür behaalde Cevaal 149.539 en het brons.
Bondscoach Paradressuur Hanneke Gerritsen (Ommen). “Ik kijk enorm goed terug op dit kampioenschap. Iedereen heeft enorm goed gepresteerd. De ruiters waren ontspannen en ze hebben goed laten zien wat ze in huis hebben. Na de twee observaties is het nu tijd om het team samen te stellen. Ook alles eromheen neem ik daar in mee, bijvoorbeeld hoe ruiters presteren onder druk. Ik heb heel veel vertrouwen in het EK, zeker na alle mooie küren op muziek van vandaag weer, prachtige muziek en de paarden en ruiters in mooie harmonie. We maken goede kans in september.”
Beste combinaties per Grade:
Grade 1: Annemarieke Nobel (Schoonloo) – Doo Schufro 73.659%, 143.992 totaal
Grade 2: Loes Cevaal (Holten) – Happy Hero II 77.239%, 149,539 totaal (NK brons)
Grade 3: Rixt van der Horst (Someren)– Royal Fonq N.O.P. 83,673%, 160,940 totaal (NK goud)
Grade 4: Sanne Voets (Berghem) – Demantur RS2 N.O.P. 74.985%, 146.742 totaal
Grade 5: Britney de Jong (Utrecht) – Caramba N.O.P. 78,935% 154,540 totaal (NK zilver)
Klik hier voor de complete uitslag.