'Feest van het jaar' trekt veel bezoekers: 'Dat maakt wel de sfeer'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

'Feest van het jaar' trekt veel bezoekers: 'Dat maakt wel de sfeer'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 15:14

Omroep West
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

VOORSCHOTEN - Het is feest in Voorschoten. Een lang weekend zijn de Voorschotense Paardendagen. De feestweek, het grootste evenement van het dorp, trekt duizenden bezoekers met de zaterdag als absoluut hoogtepunt. Naast de traditionele paardenmarkt is er een jaarmarkt, kermis, live muziek en een kortebaandraverijwedstrijd.

Op de kermis proberen vader en zoon piepkleine blikjes te raken met een geweer. Het valt nog niet mee. 'Ik heb ze niet allemaal geraakt. Ik raakte er eentje en mijn vader twee', zegt Mason, die vanuit Moerkapelle naar Voorschoten is gekomen.

'Maar het is heel moeilijk om het geweer stil te houden. Ik mag wel op dit randje leunen gelukkig.' Vervolgens gaat Mason de botsauto's in. Dat vindt hij het leukst. 'Lekker tegen iedereen aan knallen.' Vader wil gewoon lekker genieten, van het gezin. 'Lekker eten, lekker drinken, een leuke braderie en gewoon gezelligheid. Daar houden we van,’ zegt hij enthousiast. Ze hebben ook nog geknuffeld met een trekpaard. 'Superleuk dat die paarden hier staan. De nostalgie van hoe het vroeger was. Dat maakt wel de sfeer', zegt moeders. 'We krijgen hier weer het Hollandse gevoel zeg maar.'

Halverwege de paardenmarkt maken bezoekers foto's van een zwarte Friese merrie. Drie vrouwen en hun kinderen spreken hun bewondering uit voor de prachtige dieren: 'Ik vind het heel leuk.' 'Dit is meer een kijkmarkt. Maar ik wil eigenlijk wel wat verkopen', bekent paardenhandelaar Claudia Krul, staand naast het opgetuigde Friese paard. Ze heeft het paard eerder geruild tegen een ander paard en wil nu een koper voor dit dier vinden. Ze wil niet zeggen hoeveel het paard kost. 'Dat is een onbeleefde vraag', zegt ze.

'Vroeger werden de paarden naar de markt gebracht om verkocht te worden voor de slacht. Maar nu gaat de verkoop om een beter thuis te krijgen voor sommige paarden.' 'Ik kwam op mijn vijfde voor het eerst op de paardenmarkt en ik kreeg toen een pony van mijn vader', zegt Claudia. 'We moeten dit gewoon in ere houden. Gewoon volhouden.' De eigenaar van het Friese paard pakt het dier bij de teugels en begint langs de historische huisjes op de Voorstraat over de klinkers te rennen. Het paard van zeshonderd kilo draaft met hem mee.

Ruim 800 jaar oud
Voorschotense Paardenmarkt is van origine een jaarmarkt en bestaat ruim 800 jaar. Het was in de middeleeuwen een belangrijke veemarkt van veel soorten vee en pluimvee, maar ook een markt waar producten als zout en geneeskrachtige kruiden werden verhandeld.

Voorschoten was vanwege de geografische ligging, aan de rivier de Rijn, een belangrijke handelsplaats.

De paardenmarkt is al eeuwenlang eind juli, aan het einde van de hooioogst. Boeren hadden hun tweede paard niet meer nodig en verkochten hun dier dan aan akkerbouwers die nog moesten oogsten in het najaar. Of aan rondtrekkende zigeuners en mijnwerkers.

Terug naar de kermis. Daar is ook een racebaan. Een Voorschotense oma met een kleinkind van 2,5 jaar zit in een rood autootje. Het kleinkind heeft alle rondes zijn handjes stevig voor zijn ogen. 'Ik vond het enig', zegt oma als ze eruit zijn. 'Maar hij vindt alles eng.'

'Het was wel gezellig met de paardjes. Het zijn er veel minder dan voorgaande jaren. Ik vind het wel goed dat ze meer kijken naar het belang van de paarden. Het is warm, weinig water en iedereen zit aan die dieren.' Zoals ieder jaar wordt er ook deze keer weer gedemonstreerd tegen de paardenmarkt. Door Partij voor de Dieren, die vindt dat paarden er niet goed uitzien. De door de organisatie ingehuurde veearts heeft alle paarden gekeurd en goed bevonden.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor foto's.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:34

Wat een rare uitspraak van de handelaar:
Citaat:
'Dit is meer een kijkmarkt. Maar ik wil eigenlijk wel wat verkopen', bekent paardenhandelaar Claudia Krul, staand naast het opgetuigde Friese paard.

Ze heeft het paard eerder geruild tegen een ander paard en wil nu een koper voor dit dier vinden. Ze wil niet zeggen hoeveel het paard kost. 'Dat is een onbeleefde vraag', zegt ze.

Een onbeleefde vraag als je een handelaar vraagt wat een paard op de markt kost? Ik kan me best voorstellen dat een handelaar dat niet in de krant wil hebben, maar het lijkt me nou niet onbeleefd :D