Schorsing Charlotte Dujardin voorbij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Schorsing Charlotte Dujardin voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 21:08

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Charlotte Dujardin en Mount St. john Freestyle. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Charlotte Dujardin, drievoudig olympisch goudmedaillewinnaar voor Groot Brittanië, mag weer aan de start verschijnen op wedstrijden. Haar schorsing van een jaar liep afgelopen dinsdag, 22 juli, af.

Zweepslagen
In juli 2024 kwam een video naar buiten van een trainingssessie uit 2020, waarop Dujardin te zien is terwijl ze herhaaldelijk een paard met een lange zweep slaat tijdens het trainen van een andere ruiter. De beelden, die werden ingediend bij de FEI, leidden tot een voorlopige schorsing op 23 juli, één dag na ontvangst van de video. Dujardin verklaarde dat het gedrag een “beoordelingsfout” was, volkomen atypisch voor haar werkwijze: “er is geen excuus”, verklaarde ze. Ze gaf aan zich diep te schamen.

De FEI oordeelde dat haar handelen in strijd is met de principes van dierenwelzijn en legde een boete op van CHF 10.000 (ongeveer €10.700). British Equestrian en British Dressage ondersteunden de sancties en sloten haar uit van deelname aan nationale evenementen tijdens de schorsing

Verdere gevolgen
Dujardin trok zich terug van de Olympische Spelen van Parijs 2024, waar ze een kans had om de meest succesvolle Britse vrouwelijke olympiër te worden. Sponsoren zeiden hun samenwerking op, ze verloor UK Sport-financiering, en werd ontslagen als ambassadeur van diverse goede doelen.

Wat betekent het einde van de schorsing?
Hoewel Dujardin weer overal mag starten, heeft de Britse hippische federatie haar niet opgenomen in de selectie voor het Europees Kampioenschap dressuur in Crozet (eind augustus 2025). Charlotte zou naar verluidt haar comeback willen maken op een kleiner evenement, mogelijk in het buitenland, om de media-aandacht te beperken en langzaam weer aan te haken bij de top

Tweede kind
Tijdens haar schorsing werd bekend dat Charlotte in verwachting was van haar tweede kind, wat deels de afwezigheid tijdens wedstrijden verklaarde. Het leidde ook tot speculatie over de ernst van haar straf.

De FEI verklaart dat Dujardins disciplinaire dossier geen verdere klachten bevat en beschouwt dit als een geïsoleerde overtreding, mede gezien haar goede reputatie voorafgaand aan het incident,

Gebruikte bronnen:

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:52

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd, speculatie is op Voorpagina Nieuws niet toegestaan.

alice0cullen

Re: Schorsing Charlotte Dujardin voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:01

Ze moet eerst opzoek naar een andere plek, Carl Hester wil de samenwerking compleet beëindigen. Dat ze überhaupt nog paarden heeft staan van eigenaren vind ik al bijzonder.

Ze lijkt nou ook niet echt berouw te tonen of aan zichzelf gewerkt te hebben het afgelopen jaar, ze zou alleen steeds haar woede uiten over de whistleblower.

Maargoed de FEI vind het allemaal wel meevallen en dat is precies wat er mis is binnen de sport. Als ze oprecht denken dat iemand die tikken uitdeelt in het openbaar op een paard van een ander dit eenmalig doet is wel heel erg je kop ik het zand steken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:02

Misschien handig om hier een link naar het lopende topic in te zetten, zodat er niet twee topics over ontstaan?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:59

Uit nieuwsgierigheid, waar halen jullie deze informatie vandaan? Ik lees zowel in de openingspost als in de reacties "naar verluidt een comeback maken", "ze zou woede uiten", "Hester zou de samenwerking volledig willen beëindigen". Waar halen jullie dit allemaal vandaan? Ik kan niets online hierover vinden en zou graag wat meer hierover lezen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:32

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd vanwege copyright
Laatst bijgewerkt door Muiz op 27-07-25 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:39

Hollyleaves schreef:
Uit nieuwsgierigheid, waar halen jullie deze informatie vandaan? Ik lees zowel in de openingspost als in de reacties "naar verluidt een comeback maken", "ze zou woede uiten", "Hester zou de samenwerking volledig willen beëindigen". Waar halen jullie dit allemaal vandaan? Ik kan niets online hierover vinden en zou graag wat meer hierover lezen.

Inderdaad. Plus dat het nogal logisch is dat ze zich niet heeft kunnen kwalificeren voor deelname aan het EK omdat ze, dus, geschorst was.

Eerlijk gezegd hoop ik dat ze van het publiek een nieuwe kans krijgt en dat we haar weer volop aan het werk kunnen zien.
Ninx schreef:
Moderatoropmerking:

Dit is nutteloze speculatie en eigenlijk gewoonweg proberen iemand zwart te maken om niks.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:44

Veronica2 schreef:
Hollyleaves schreef:

Inderdaad. Plus dat het nogal logisch is dat ze zich niet heeft kunnen kwalificeren voor deelname aan het EK omdat ze, dus, geschorst was.

Eerlijk gezegd hoop ik dat ze van het publiek een nieuwe kans krijgt en dat we haar weer volop aan het werk kunnen zien.
Ninx schreef:
Moderatoropmerking:

Dit is nutteloze speculatie en eigenlijk gewoonweg proberen iemand zwart te maken om niks.

Ik vind "niks" wel een behoorlijk understatement, ze staat op dat bewuste filmpje gewoon een paard in elkaar te meppen en toont er tot nu toe weinig berouw over en wijst vooral naar de klokkenluider in plaats van dat ze laat zien dat ze er iets van heeft geleerd.

Er is nooit een excuus voor dergelijk gedrag richting dieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:45

Hollyleaves schreef:

Oude topic loopt ook nog met informatie:

Charlotte Dujardin uit Olympisch team • Bokt.nl https://share.google/0SVpW0KkVZhON3g3i