Zorgmanege Horsewise sluit na 18 jaar vanwege zorgwijziging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Zorgmanege Horsewise sluit na 18 jaar vanwege zorgwijziging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 14:20

RTV Utrecht
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Amersfoort/Leusden - Na achttien jaar moet zorgmanege Horsewise haar deuren sluiten. Met behulp van paarden hielp de zorgmanege jongeren die ergens anders vastliepen. "Ook kinderen die niet meer wilden praten lukte het om zich open te stellen door de paarden", zegt eigenaar Elize Borsten. Maar doordat de zorg in de regio anders verdeeld wordt, worden er niet meer genoeg cliënten doorverwezen naar Horsewise om open te kunnen blijven

De manege werkte jarenlang met jongeren die in hun ontwikkeling vastzaten en, zoals Borsten het omschrijft, “uitgetherapied” waren. In de bak werkten ze met paarden, werd met knuffels een familieopstelling gemaakt en draaide alles om nabijheid en rust. "Alleen al in de buurt van een paard zijn, zorgde bij sommige kinderen voor een veilig gevoel", zegt Borsten.

Geen cliënten meer
Sinds 1 januari 2024 regelt MetMaya de zorgverdeling in regio Eemland. Als je als ouder en kind een probleem hebt, dan ga je bijvoorbeeld naar je huisarts. Die verwijst dan door naar MetMaya en zij bepalen dan of én waar jouw kind behandeld kan worden.

Volgens Borsten stopte MetMaya uit het niets met het aanleveren van cliënten. "Zo'n 80 procent van mijn inkomsten zit in regio Eemland, zonder dat kan ik wel opdoeken." Direct heeft Borsten een gesprek aangevraagd met MetMaya, maar daar kwam niets uit. "Het antwoord van MetMaya was dat ze uiteindelijk alles zelf wilden gaan doen." Wat ze wel aangaven, tot verbazing van Elize, is dat als er ooit een heel niche zorgvraag binnenkwam ze die wel naar Horsewise wilden sturen. "Maar ja daar kunnen wij niet het hele bedrijf op draaiende houden."

'We moeten er mee stoppen'
Naast het wegblijven van cliënten speelt ook de wolf een rol. "We hebben al lange tijd last van de wolf in dit gebied. We zitten aan de Leusderhei en ik durf met een jongere en een kleine pony het bos niet meer in." Het bos ingaan met de paarden is onderdeel van de therapie maar ook ontspanning voor de paarden. "Na lange sessies met kinderen moeten de paarden even kunnen uitrazen in het bos, dat lukt nu niet meer", zegt Borsten.

Alles samen maakt dat het inmiddels stil is in de stallen van Horsewise. Waar eerder jongeren met paarden werkten, zijn de boxen nu leeg. "Ik had twaalf paarden, nu zijn het er nog maar drie", zegt Borsten. Met veel plezier heeft Borsten dit werk al deze jaren gedaan. "Het buiten werken met paarden, lieve mensen en een fijn team ga ik enorm missen." Ze heeft de zorgmanege moeten verkopen en voor de paarden een ander fijn thuis moeten zoeken.

Reactie MetMaya en gemeente
Zorgorganisatie MetMaya laat weten niet inhoudelijk te willen reageren op het sluiten van Horsewise of het stoppen van de doorverwijzingen. De gemeente Amersfoort, verantwoordelijk voor de aanstelling van MetMaya laat in een schriftelijke reactie weten dat de hulpvraag van het kind voorop staat. Maar dat ouders en jongeren niet meer zelf kunnen kiezen voor een specifieke zorgaanbieder. “Voor aanbieders die jarenlang goede zorg hebben geleverd, is deze verandering begrijpelijk teleurstellend. Maar het in stand houden van ondernemingen is geen doel van jeugdhulp”, aldus de gemeente.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een foto en een video.

Elisa2

Re: Zorgmanege Horsewise sluit na 18 jaar vanwege zorgwijziging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 14:24

Wat zonde..voor die kinderen en voor eigenlijk alle betrokkenen.

Ook dat de wolf er een grote rol in speelt vind ik kwalijk.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:04

Bizar dat er altijd maar gestopt wordt omdat 1 instelling vindt dat ze er niet mee willen werken, terwijl er dus zoveel kinderen er baat bij hebben het lijkt wel of iets wat redelijk simpel blijkbaar geen positieve uitkomst mag hebben bij MetMaya.
Triest voor de kinderen en gezinnen die er baat bij hadden.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:32

Echt heel jammer, het was zo’n fijn plekje voor de kinderen en de paarden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:36

...dus...de hulpvraag van het kind staat voorop, maar wel binnen onze eigen toko. -O-

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:50

Juut schreef:
...dus...de hulpvraag van het kind staat voorop, maar wel binnen onze eigen toko. -O-

Geloof mij, die hele beerput wil je niet kennen; het is echt een puinhoop qua instellingen en aanbestedingen

pineda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 16:13

Wat ontzettend jammer. Het was een geweldige plek. Bizar dat je afhankelijk moet zijn van 1 partij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 16:46

Citaat:
Maar het in stand houden van ondernemingen is geen doel van jeugdhulp”, aldus de gemeente.

Heel zorgelijk. Want dat gaat dus wel om de continuiteit en kwaliteit: je kunt niet zomaar goed functionerende plekken uit het niets toveren, ze dan weer dumpen, en daarna hopen dat ze er weer zijn als het nodig is. Dus jawel, het in stand houden van dergelijke plekken is wel noodzakelijk voor de uitoefening van hun taak van het bieden van jeugdhulp en dat is aan de gemeente. Dat hoeven niet per se alle ondernemingen te zijn, maar als je geen betrouwbaarheid of bestendigheid biedt, heb je op zeker moment echt niks meer over.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:37

Iemand bij de gemeente had het denigrerend ,paardje knuffelen, genoemd las ik laatst in de krant.
En dat ze daar en aan boksen geen geld meer aan wilden besteden.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:24

Zo verdrietig. Het was een prachte plek.
Ik heb 7 jaar geleden mijn welsh pony aan hun geschonken, omdat het zo’n fijne plek was met liefdevolle mensen. Eeuwig zonde dat het moet stoppen. Wel alle lof voor Elize hoe ze haar best doet en heeft gedaan. Ik ben ook zeer dankbaar voor de prachtige jaren die mijn pony daar gehad heeft. Als het aan mij had geleden hadden dat er nog veel meer mogen worden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 20:52

Het probleem zit vooral in de aanbestedingsregels die de gemeente hanteert bij de jeugdzorg. Als het bedrijf die de aanbesteding heeft gewonnen, meent dat de zorg anders verleend kan worden dan voorheen dan is het gevolg dat sommige aanbieders buiten de boot vallen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 22:19

nikkel schreef:
Het probleem zit vooral in de aanbestedingsregels die de gemeente hanteert bij de jeugdzorg. Als het bedrijf die de aanbesteding heeft gewonnen, meent dat de zorg anders verleend kan worden dan voorheen dan is het gevolg dat sommige aanbieders buiten de boot vallen.

Ik vind het zorgwekkend dat een particuliere instelling kan beslissen over de behandeling van jouw kind.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 07:39

Wat een criminele bende. Een instelling die niet inhoudelijk wil reageren zou niet in de buurt van mijn kind mogen komen. Als je iets doet moet je het kunnen verantwoorden en uitleggen. Kunnen ze niet.
En de gemeente: het in stand houden van bedrijven is niet onze taak. Hoe rijmt dat met de volledige macht aan 1 instelling geven? Die duidelijk noet de doelstelling van dd gemeente deelt, want: wij willen zelf de zorg gaan leveren, strookt niet met: kijken wat het beste bij het kind past.

Heel erg raar ook dat een particuliere organisatie (met winstbelang) dit in handen krijgt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 08:16

Maar dat is toch het hele probleem in heel de zorg in ons land. Al die particuliere bureautjes die in zorg voorzien, flink hun zakken vullen door declaraties te doen voor werk wat nooit gedaan is.
Miljoenen fraude omdat er maar wat gerommeld word.
En wij ons maar scheel betalen aan die dure verzekeringen.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:18

Ik ken Horsewise niet. Kan iemand mij vertellen of de mensen die er werkten dus ook een gecertificeerde achtergrond hebben van equitherapeut, paardencoach, psycholoog ??
Dat maakt wel veel uit.
Ik ben ook erg blij dat er een verandering is ontstaan/gaande is in de wereld van therapie en werken met dieren.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:28

Horsie84 schreef:
Ik ken Horsewise niet. Kan iemand mij vertellen of de mensen die er werkten dus ook een gecertificeerde achtergrond hebben van equitherapeut, paardencoach, psycholoog ??

Dat staat gewoon op de website.
Psycholoog, SPH, vaktherapeut, paardencoach, pedagoog. Een heel scala aan mensen die daar werkzaam waren.

Echt zo zonde... Privatisering in de zorg, maar ook weer niet echt (want dan zou er ook echte concurrentie zijn, op basis van resultaat en dat is het nu niet)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:31

Nee, het is een soort van centralisatie: in plaats van individuele contracten wordt de aanbesteding nu gestopt in een koepel, dat is dus MetMaya. Maar vervolgens is er dus geen democratische controle op wat MetMaya besluit.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/391154 ... ng-metmaya

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:50

Uiteindelijk draait het allemaal om geld, er wordt aanbesteed, wat heeft de gemeente exact in de aanbesteding beschreven? De goedkoopste “wint” meestal de aanbesteding. We betalen steeds meer belasting aan onze overheden, de gemeentes krijgen steeds meer verantwoordelijkheden en steeds minder geld om dit te verzorgen. Mij inziens ligt hier een groot deel van het probleem en een ander groot deel is de fraude die gepleegd wordt in de zorg.
Het kind voorop?! Geloof het niet…
Om het rendabel/winstgevend te krijgen voor degene die de aanbesteding heeft worden er gekke dingen gedaan.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:47

En over een aantal jaar zijn er weer nieuwe aanbestedingen en dan begint het circus weer opnieuw.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:40

Aanbestedingen. Als ze daar eens mee zouden stoppen. Hier in de gemeente doet een schoonmaak bedrijf de aanbesteding van de ambulante begeleiding. Meerdere gesprekken mee gehad. Die mevrouw had geen flauw benul van de beperkingen en wat dat voor gevolgen had en wat de noodzaak was, luisterde niet naar onze adviezen qua begeleiding en kwam weer met een compleet verkeerde partij om de hoek. Zoveel uren mee bezig geweest om het voor elkaar te krijgen. Op zo veel vlakken verspild geld wat ook naar goede begeleiding had gekund. En het had allemaal voorkomen kunnen worden als een bekwaam iemand de plekken toewees.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 17:30

^ wtf??? :') Ok, ik werk op een zorgboerderij binnen een organisatie. Wij hebben in het verleden ook vaak moeten uitleggen dat op een boerderij dieren lopen, dat we buiten werken als het regent. Dat cliënten die dit helemaal niet leuk vinden of deze prikkels niet aan kunnen, bij ons wellicht niet op de juiste plek zijn. Maar dit is wel next level. :')

Om maar niet te beginnen over 'paardje knuffelen', die gast heeft duidelijk geen flauw benul.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:39

hesterve schreef:
Uiteindelijk draait het allemaal om geld, er wordt aanbesteed, wat heeft de gemeente exact in de aanbesteding beschreven?

Wat er hier dus gebeurt is nog iets schadelijker: de aanbesteding wordt zelf uitbesteed aan 1 organisatie, namelijk MetMaya, die zelf vervolgens verdere contractering regelt. Of niet. Dus er zit nu een hele laag ondoorzichtige bureaucratie tussen de gemeente en de uitvoerders, waar niemand nog invloed op heeft.

(Uiteindelijk klapt dat en ik denk niet dat het heel lang duurt voor dat gebeurt, maar ja, daar heeft zo'n zorgmanege niks aan.)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 23:40

Aanbesteding is eigenlijk een ongeschikte manier om zorg en welzijn te organiseren.
Niet alleen kleinere zorgorganisaties, maar ook cliënten zijn er de dupe van.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:56

Zorgland Nederland een grote chaos.
Goede zorg is schaars zeker als je een kind hebt met extra noden .
En tegenwoordig zijn dat heel veel kinderen.
Erg jammer dat een goede plek nu noodgedwongen moest stoppen .

Zogenaamde Zorgboerderijen springen als champignons uit de grond maar veel te vaak zonder de nodige ervaringen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:55

Zinzi_jewel schreef:
Zorgland Nederland een grote chaos.
Goede zorg is schaars zeker als je een kind hebt met extra noden .
En tegenwoordig zijn dat heel veel kinderen.
Erg jammer dat een goede plek nu noodgedwongen moest stoppen .

Zogenaamde Zorgboerderijen springen als champignons uit de grond maar veel te vaak zonder de nodige ervaringen.

Zonder SKJ geregistreerd personeel kan je geen jeugdhulpverlening inzetten. Daar wordt streng op gecontroleerd. Dat geldt ook voor een PGB. Zorg kan je niet zomaar overal inkopen.