Algemeen

Amersfoort/Leusden - Na achttien jaar moet zorgmanege Horsewise haar deuren sluiten. Met behulp van paarden hielp de zorgmanege jongeren die ergens anders vastliepen. "Ook kinderen die niet meer wilden praten lukte het om zich open te stellen door de paarden", zegt eigenaar Elize Borsten. Maar doordat de zorg in de regio anders verdeeld wordt, worden er niet meer genoeg cliënten doorverwezen naar Horsewise om open te kunnen blijven
De manege werkte jarenlang met jongeren die in hun ontwikkeling vastzaten en, zoals Borsten het omschrijft, “uitgetherapied” waren. In de bak werkten ze met paarden, werd met knuffels een familieopstelling gemaakt en draaide alles om nabijheid en rust. "Alleen al in de buurt van een paard zijn, zorgde bij sommige kinderen voor een veilig gevoel", zegt Borsten.
Geen cliënten meer
Sinds 1 januari 2024 regelt MetMaya de zorgverdeling in regio Eemland. Als je als ouder en kind een probleem hebt, dan ga je bijvoorbeeld naar je huisarts. Die verwijst dan door naar MetMaya en zij bepalen dan of én waar jouw kind behandeld kan worden.
Volgens Borsten stopte MetMaya uit het niets met het aanleveren van cliënten. "Zo'n 80 procent van mijn inkomsten zit in regio Eemland, zonder dat kan ik wel opdoeken." Direct heeft Borsten een gesprek aangevraagd met MetMaya, maar daar kwam niets uit. "Het antwoord van MetMaya was dat ze uiteindelijk alles zelf wilden gaan doen." Wat ze wel aangaven, tot verbazing van Elize, is dat als er ooit een heel niche zorgvraag binnenkwam ze die wel naar Horsewise wilden sturen. "Maar ja daar kunnen wij niet het hele bedrijf op draaiende houden."
'We moeten er mee stoppen'
Naast het wegblijven van cliënten speelt ook de wolf een rol. "We hebben al lange tijd last van de wolf in dit gebied. We zitten aan de Leusderhei en ik durf met een jongere en een kleine pony het bos niet meer in." Het bos ingaan met de paarden is onderdeel van de therapie maar ook ontspanning voor de paarden. "Na lange sessies met kinderen moeten de paarden even kunnen uitrazen in het bos, dat lukt nu niet meer", zegt Borsten.
Alles samen maakt dat het inmiddels stil is in de stallen van Horsewise. Waar eerder jongeren met paarden werkten, zijn de boxen nu leeg. "Ik had twaalf paarden, nu zijn het er nog maar drie", zegt Borsten. Met veel plezier heeft Borsten dit werk al deze jaren gedaan. "Het buiten werken met paarden, lieve mensen en een fijn team ga ik enorm missen." Ze heeft de zorgmanege moeten verkopen en voor de paarden een ander fijn thuis moeten zoeken.
Reactie MetMaya en gemeente
Zorgorganisatie MetMaya laat weten niet inhoudelijk te willen reageren op het sluiten van Horsewise of het stoppen van de doorverwijzingen. De gemeente Amersfoort, verantwoordelijk voor de aanstelling van MetMaya laat in een schriftelijke reactie weten dat de hulpvraag van het kind voorop staat. Maar dat ouders en jongeren niet meer zelf kunnen kiezen voor een specifieke zorgaanbieder. “Voor aanbieders die jarenlang goede zorg hebben geleverd, is deze verandering begrijpelijk teleurstellend. Maar het in stand houden van ondernemingen is geen doel van jeugdhulp”, aldus de gemeente.
Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een foto en een video.