Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 21:24

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een vrouw dacht via Marktplaats een goede koop te doen: een dressuurtopper voor €12.000, inclusief keuringsrapport waarin staat dat het paard lichte cornage (een ademhalingsprobleem door verlamde stemband - red.) heeft. Volgens de verkoopster is deze aandoening geen probleem voor het uitbrengen in de sport. Bij aankomst thuis ontdekt de koopster dat de cornage veel ernstiger is dan gemeld. Het paard fluit luid bij inspanning, en de verlamde stemband zorgt ervoor dat het dier zijn uithoudingsvermogen verliest.

Rechter
De vrouw is naar de rechter gestapt en eist dat de verkoopster het paard ophaalt, het volledige aankoopbedrag van €12.000 plus rente terugbetaalt, en de stallings- en verzorgingskosten van €497,70 per maand vergoedt. De rechter oordeelt dat dit terecht is omdat de advertentie 'dressuurtopper' en het keuringsrapport verwachtingen schepten die niet waar zijn. Daarnaast zei de verkopende partij dat het om lichte cornage ging, terwijl het dier een ernstige vorm bleek te hebben. Daarom moet de verkoopster het paard binnen een week ophalen, met €100 boete per dag (maximaal €15.000) als ze te laat is. De volledige €12.000 + rente moet aan de koper worden terugbetaald, en de bijkomende kosten van €1.082,95 moeten worden vergoed.

Tips
Hoe kan je voorkomen dat jou hetzelfde overkomt als deze vrouw? Hieronder hebben we een aantal tips verzameld:

• laat altijd een grondige aankoopkeuring doen, inclusief röntgenfoto’s, uitgevoerd door een onafhankelijke dierenarts
  • bewaar alle documenten (keuringsrapport, gesprekken en afspraken)
  • wees alert op signalen zoals fluiten tijdens ademhaling, of afwijkingen in röntgenonderzoek
  • meld problemen tijdig aan de verkoper (klacht binnen zes maanden) en onderbouw dit met medisch bewijs
  • zorg dat je de juridische kaders kent: consumentenkoop, non‑conformiteit, bewijslastverdeling en dwaling spelen een grote rol bij geschillen

Gebruikte bronnen:

Janine1990

Re: Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:27

Ik las op het AD dat de betreffende koopster zelf al op Z-niveau reed...

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat je dan niet weet wat cornage is, en de classificeringen niet even navraagt bij een veearts in je omgeving.

Deze koopster heeft HEEEEL veel geluk gehad naar mijn idee.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:33

Liegen over de ernst van een aandoening is niet ok, maar iedereen weet tegenwoordig hoe Google werkt. Echt onvoorstelbaar dom en naïef dit.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:34

Heeft de koper niet proefgereden?

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:40

Dat lijkt mij ook inderdaad. De clou is namelijk dat als je als verkoper vertelt 'het paard heeft lichte cornage', dan is het aan jou als koper om uit te zoeken 'hoeveel cornage vind ik acceptabel' en ook 'hoe erg is 'licht'. Je moet als verkoper vertellen wat je weet (mededelingsplicht) en daarna is het aan de koper om de dingen die opvallen (vaak dingen als 'dit gebeurt soms, het paard heeft wel eens, iemand heeft ooit gezegd dat het paard wel vaak, hij hoest wel eens, soms is hij een beetje stijf, twee jaar geleden is ze hoefbevingen geweest, maar volgens mij is dat nu geen probleem meer) te onderzoeken. Doe je dat niet, dan komt dat voor je eigen rekening en risico.

Maar goed, dit is er wel eentje om te onthouden, want zo kan het bij de rechter dus ook ineens aflopen.

En ten aanzien van de tips: klagen moet je echt wel sneller dan binnen zes maanden doen. De wet zegt dat je 'binnen bekwame tijd' na het ontdekken van het gebrek moet klagen, en voor consumenten is dat in ieder geval tenminste twee maanden, maar je doet er goed aan om - als je iets moet gaan dokteren met een nieuw paard - direct in ieder geval en berichtje aan de verkoper te sturen: he hoi, dit doet er op, ik ga het laten uitzoeken, maar als je daar tips of adviezen over hebt, hoor ik die graag! Zes maanden is wat vroeger de termijn was waarbinnen het rechtsvermoeden gold dat een gebrek al aanwezig was bij de levering in gevallen van consumentenkoop, maar nu doet die termijn niet zo veel meer.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:42

Kabayo schreef:
Heeft de koper niet proefgereden?

In een ander artikel heb ik gelezen dat ze hem de dag na het proefrijden heeft opgehaald.

Ik snap inderdaad ook niet dat een Z ruiter nog nooit van cornage heeft gehoord. Dat ze zo'n duur paard niet zelf nog eens laat keuren vind ik ook erg apart

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:52

Ik vind het een raar verhaal. Z rijden en niet weten wat cornage is? En is gewoon navragen voldoende als onderzoeksplicht? Kennelijk wel. Daar ben ik enerzijds wel blij om (want dan hoef je niet altijd de absurd dure keuringskosten te maken, want sommige dingen zie je zelf ook prima, zeker de echte paardenmensen zien soms meer dan een dierenarts die keuren er bij doet), maar anderzijds natuurlijk ook niet.
Deze uitspraak betekent feitelijk dat je elk paard terug kunt brengen, ook al koop je het geheel ongekeurd en zonder enige kennis. Het is gunstig als bescherming voor de leken, als die een kreupel dier kopen en niet laten keuren, dan mogen ze het terug brengen.
Maar ik vind een verkoper op de blauwe ogen vertrouwen ook wel erg naief. Je had ook gewoon even google kunnen gebruiken of 1 telefoontje naar een dierenarts en je wist hoe erg het was.

Het artikel is in ieder geval wel bijzonder en er is vast meer aan de hand dan wat je hier leest.

Joke65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:58

Wat is lichte cornage?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:08

Janine1990 schreef:

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat je dan niet weet wat cornage is, en de classificeringen niet even navraagt bij een veearts in je omgeving.

Dat je een rondje dressuur kunt rijden, betekent niet dat je kennis en ervaring hebt met de paarden handel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:11

senna21 schreef:
Janine1990 schreef:

Dat je een rondje dressuur kunt rijden, betekent niet dat je kennis en ervaring hebt met de paarden handel.

Dat is wel een redelijke zeldzaamheid...

Een paard narijden kan ook niet iedereen. Daar komt wat gevoel bij kijken, en het ontwikkelen van het gevoel voor het rijden doe je ook in de omgang met het dier. En daar horen dit soort dingen qua basiskennis wel bij.

Daarbij, hoe herken je anders een nieuwe dressuurtopper? Dat kan ook iedereen schrijven... En deze prijs met bijbehorende bemerking, geeft naar mijn idee wel aan dat er het nodige aan talent in dit dier zit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:19

Z ruiter en proef gereden ? Die cornage hoor je wanneer je goed proef rijdt. En keuring ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:22

Heel bijzondere uitspraak dit. Als dit de norm wordt dan durf je bijna geen paard meer te verkopen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:23

Vind het zo raar dat er zelfs op het keuringsrapport wat er bij zat stond dat ie cornage had. Als je dan al niet weet wat het is zoek je dat toch ff op?
Nu moet paard terug omdat ie cornage heeft..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:26

Ja precies. Je koopt dus willens en wetens een paard met cornage maar dan kan je hem alsnog terugbrengen. Hoe dan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:26

Verslag van rechtbank gelezen;
Koper had het paard al drie maanden op stal( stallingskosten) keuringsrapport was van vorig jaar juni,
In koopcontract stond eerst B niveau , op vraag van koper veranderd naar Z niveau.

Ze wist niet wat cornage was , ik denk dat ze heel blij mag zijn met deze uitspraak.

En ik vermoed dat het dier weer op mp staat.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:36

Suzanne F. schreef:
Ja precies. Je koopt dus willens en wetens een paard met cornage maar dan kan je hem alsnog terugbrengen. Hoe dan?

Even omdraaien: je verkoopt een paard met zware cornage willen wetens als een paard met lichte cornage. Dan kan je hem dus alsnog terug verwachten. En wat mij betreft terecht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:40

henshem schreef:
Suzanne F. schreef:

Even omdraaien: je verkoopt een paard met zware cornage willen wetens als een paard met lichte cornage. Dan kan je hem dus alsnog terug verwachten. En wat mij betreft terecht.

Volgens de berichtgeving van het AD stond er gewoon een classificering (4) in het rapport, de interpretatie hiervan is natuurlijk niet duidelijk. Maar als de koper al niet eens weet wat cornage is (god, dat moet voor een paard zorgen 8)7 ), en de verkoper uitlegt dat het gaat om een probleem met de stemband en de koper niet verder kijkt dan dat... Tsjah...
En hoe is het in godsnaam mogelijk dat je gaat proefrijden en er dan geen geluid te horen is?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:41

henshem schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar ze heeft gezegd klasse 4. Koopster wist niet dat 4 de ergste was. Die dacht Oh 4 van de 10 valt best mee. Maar daar doe je toch onderzoek naar?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:46

De uitspraak verbaasd me, imo is de koopster een domme doos, je doet toch navraag bij een veearts als je 12.000 uit gaat geven voor een paard en zelf er weinig kaas van hebt gegeten.

Of je neemt de gok omdat het voor dit waarschijnlijk getalenteerde paard een koopje is, maar dan achteraf ook niet huilen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:47

Oke ze had dus gewoon B niveau..en cornage kun je horen dus het zegt wel iets over het kennis niveau.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:49

Suzanne F. schreef:

Maar ze heeft gezegd klasse 4. Koopster wist niet dat 4 de ergste was. Die dacht Oh 4 van de 10 valt best mee. Maar daar doe je toch onderzoek naar?[/quote]

Ik lees bij het AD juist dat de verkoopster dit dacht:
"de verkoopster dacht dat er tien klasseringen zijn, maar er zijn er maar vier."
Laatst bijgewerkt door Niqui op 24-07-25 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:49

Volgens de uitspraak heeft de koopster aan verkoopster gevraagd wat 4 inhield en toen heeft verkoopster geantwoord dat het lichte cornage betrof. Dat moet je dus niet zeggen als het niet zo is.

Koopster kocht een sportpaard maar daar is dit paard dus helemaal niet geschikt voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:52

Een paard voor zoveel geld laat je toch keuren..? Bij een klinische keuring komt cornage er zo uit..

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:52

Het artikel gaat niet om mij maar ik ben wel (aardig) betrokken bij dit verhaal. Gelukkig zijn hier meer mensen die achter de oren krabben in tegenstelling tot het AD artikel wat via FB is geplaatst.

Een journalist heeft het artikel op basis van openbare uitspraak geschreven en er is geen contact met de betreffende ruiter geweest. Ik kan dan ook aangeven dat er een heleboel belangrijke feiten in dit verhaal niet kloppen dan wel missen.

Het paard wordt online opnieuw aangeboden voor verkoop. Hopelijk wordt het paard met een eerlijk verhaal aan de juiste verkocht. Laten we eerlijk zijn: in dit soort dergelijke verhalen heb je alleen maar verliezers waarvan het dier zelf de allergrootste is.

Het is verder niet mijn taak om er op in te gaan of in details te treden, maar nogmaals; het echte verhaal zit echt wel anders in elkaar. Zijn er dingen die beide partijen een volgend keer anders zouden aanpakken? Wellicht. Maar dat is er natuurlijk altijd :)

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:54

Denk dat de koopster mazzel heeft gehad met deze uitspraak, want ze komt in het artikel niet bijster intelligent over. Ik lees niets over herkeuren of het rapport op zijn minst door eigen DA laten beoordelen. Daarnaast een dressuurtopper op MP voor 12k? Ik weet niet hoe oud en op welk niveau het dier was, maar een ‘topper’ koop je niet voor dat geld. Ja, met een bemerking en die stond keurig in het rapport vermeld. Beetje bijzonder verhaal dit…