[DE] Boete en jachtverbod voor boer na doodschieten drie paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[DE] Boete en jachtverbod voor boer na doodschieten drie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 20:53

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Een 82-jarige boer is in Duitsland veroordeeld voor de dood van drie paarden en een vos in een weide bij de plaats Hornbach. De rechter in Zweibrücken verklaarde hem schuldig, de man moet nu 1200 euro boete betalen, krijgt hij zijn jachtgeweer gedurende een jaar niet terug en mag hij in die tijd ook niet jagen.

Begin februari werden drie paarden en een vos dood aangetroffen in een weiland. Alle vier de dieren waren doodgeschoten. De politie heeft tijdens het onderzoek het wapen aangetroffen waarmee de dieren waren gedood en deze in beslag genomen. Volgens de rechtbank had de man zijn kippen en lammetjes willen beschermen, omdat deze in de dagen ervoor waren aangevallen door vossen. Daarbij zou hij de paarden hebben aangezien voor vossen. Twee paarden waren van hemzelf, het derde paard was van een 60-jarige man uit het district Südwestpfalz.

De dierenbeschermingspartij van Rheinland-Pfalz is geschokt door het vonnis van de rechtbank. Zij vinden dit belachelijk mild, zo laat hun vicevoorzitter Barbara Schwarz weten aan SWR.

Gebruikte bronnen:

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:31

Ook weer zoiets; als je op die leeftijd niet meer in staat bent om een paard (notabene van jezelf) van een vos te onderscheiden dan zit iemand redelijk tegen seniel aan. Verbieden ooit nog een wapen te houden. Klaar. Iemand zal er maar met kind en hond lopen.... 8)7

Maflinger_S

Re: [DE] Boete en jachtverbod voor boer na doodschieten drie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:32

Wow, 3 paarden doodschieten omdat je ze aanziet voor vossen. Dan gaat het niet goed met je.

Aangezien er paarden staat, neem ik aan dat het geen shetlanders waren. (Hoewel het stuk natuurlijk geschreven kan zijn door iemand die verder niet veel weet van paarden, ponies en stokmaten.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:35

Jeetje, iemand van die leeftijd moet ook geen geweer meer hebben. Als je een paard voor een vos aanziet dan zijn je ogen niet al te best meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 05:37

Ik geloof er eigenlijk niks van dat die de paarden voor vossen aan zag := Daar moet iets anders aan de hand zijn geweest. Woedeaanval? Of iets anders mis in z’n hoofd? Dit doe je niet per ongeluk. Maar ‘aanzien voor een vos’ is een mooie smoes om het minder dramatisch te laten lijken.
Arme dieren ;(

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 06:23

Suzanne F. schreef:
Jeetje, iemand van die leeftijd moet ook geen geweer meer hebben. Als je een paard voor een vos aanziet dan zijn je ogen niet al te best meer.

Goed genoeg om 4 dieren -waarvan 1 formaat grote kat- dodelijk te raken met een jachtgeweer.

Dan moet je toch nog redelijk kunnen richten...

Hier is meer aan de hand dan slechte ogen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 14:30

Maar waarom zou iemand zijn eigen paarden doodschieten?

Misschien gewoon stekeblind? Ik vind het vonnis ook wel mild trouwens..een jaar? Wat dacht je van gewoon nooit meer jagen en geweer terug krijgen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:09

Elisa2 schreef:

Misschien gewoon stekeblind? Ik vind het vonnis ook wel mild trouwens..een jaar? Wat dacht je van gewoon nooit meer jagen en geweer terug krijgen?

Wat ik kan bedenken is "'ne bisschen zuviel Schnapps" als je zó gigantisch misschiet, dat er paarden geraakt worden. En dan veel meer dan een beetje Schnapps naar binnen gekregen...

Lage straf... hopelijk laat meneer zich behandelen, voor het geval er behalve de Schnapps iets anders aan de hand is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:16

Hoe dement of weet ik wat is die kerel?!
Dit kan toch helemaal niet?
En dat krijgt dan zijn geweer nog terug ook :oo

soms vraag ik mij echt af in wat voor zotte wereld wij leven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:18

Zoolgangster schreef:
Elisa2 schreef:

Wat ik kan bedenken is "'ne bisschen zuviel Schnapps" als je zó gigantisch misschiet, dat er paarden geraakt worden. En dan veel meer dan een beetje Schnapps naar binnen gekregen...

Lage straf... hopelijk laat meneer zich behandelen, voor het geval er behalve de Schnapps iets anders aan de hand is.

Dat zou weleens goed kunnen ja..goed aan gedacht.

Dan al helemaal, drank en geweren gaan echt niet samen.

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:37

Wat een belachelijk lage straf. Ik zou een onderzoekje naar zijn cognitieve en visuele capaciteiten doen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:48

Of misschien gewoon in het wilde weg gaan schieten omdat de vos aan het rennen ging?

Ik vind de straf ook erg laag en hoezo krijgt zo'n man z'n geweer zelfs terug?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:50

Ik denk dat het best moeilijk is een groot dier dood te schieten. Aangezien voor een vos? Ja ja. Morgen brengen.