Sport

Afgelopen weekend werd Richard Vogel met United Touch S Europees kampioen bij de springruiters. Pferd-Aktuell stelde de 28-jarige ruiter vier vragen over de connectie tussen ruiter en paard en de prioriteiten van de ruiter.
Hoe voelt het vertrouwen tussen paard en ruiter werkelijk aan?
“Als je het parcours inrijdt op bijvoorbeeld de Grote Prijs van Aken of de Europese kampioenschappen, met het bijbehorende decor en atmosfeer, dan is dat ook heel indrukwekkend voor het paard. Juist dan is het belangrijk dat je het paard zekerheid en vertrouwen geeft. Dat kan alleen als je een echte band met het paard hebt, je kunt immers niet praten met het paard. Je moet het dier het gevoel geven: ‘ik geloof in jou. We doen het samen’. Alleen zo ontstaat het vertrouwen.”
Hoe heb je dit succes bereikt?
“Ik heb mijn succes bereikt door hard te werken. Ik heb me gefocust op waar ik heen wilde en een duidelijk plan gemaakt hoe ik daar kon komen. Ik ben uiterst dankbaar voor alle mensen die mij op deze weg hebben geholpen. Zonder een sterk team op de achtergrond kom je in deze sport slechts tot op zekere hoogte. Of het nou de trainer is, de groom die zich dagelijks om de paarden bekommert, de dierenarts of de hoefsmid, je hebt eigenlijk een compleet dorp nodig. En ik ben zeer gelukkig dat ik zo’n sterk team om mij heen heb. Zij verdienen alle lof. Als ruiter moet je alles geven, een topprestatie leveren en de focus op je doel blijven houden.”
Hoe plan jij je wedstrijdseizoen?
“De wedstrijdplanning is in eerste instantie afgestemd op de paarden. Elk paard heeft een individueel plan en als we overleggen over welke wedstrijden we gaan rijden, dan beslissen we niet op basis van een tijdschema. In plaats daarvan kijken we naar de bodem, of de parcoursen buiten of in een hal plaatsvinden en bovenal naar hoe de paarden zich voelen. Het hangt er ook vanaf welke paarden ik op dat moment ter beschikking heb. Als ik veel jonge paarden heb, plan ik geen 5*-wedstrijden en andersom. Uiteindelijk komt alles neer op een zorgvuldige analyse van de paarden.”
Hoe bijzonder is de band met United Touch S?
“United is simpelweg een bijzonder en uniek paard. De gouden medaille was niet alleen voor mij, maar voor het hele team van United, voor en achter de schermen. En ik ben trots en dankbaar dat ik dat mogelijk kon maken. Mijn band met United is een heel bijzondere. Maar ik moet benadrukken dat wij echt van al onze paarden houden. Het rijden is onze hobby, waarvan wij ons beroep hebben kunnen maken. Het is onze passie, onze liefde voor het paard, daar gaan alles vanuit. Maar wanneer je met een paard als United al zoveel jaar samenwerkt en zoveel samen meemaakt, is dat natuurlijk wel iets heel, heel bijzonders, dat op een ongelooflijke manier samenkomt.