Jong geleerd is oud gedaan en dat geldt zeker voor rienkriejen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Jong geleerd is oud gedaan en dat geldt zeker voor rienkriejen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 17:32

Omroep Zeeland
Sport

Ringsteken. Foto: xxutopiaxx/Bokt Wiki

Zeeuwse Ringrijders Vereniging bestaat 75 jaar en dat vieren ze vandaag met een wedstrijd met deelnemers van 50+ in boerendracht in Meliskerke. Dat mogen dan oudgedienden zijn, maar ze zijn onverminderd fanatiek om de ring te steken. De oudste deelnemer is 78 en samen met zijn paard Friso doet hij voor 65ste keer mee aan de wedstrijd in Meliskerke.

Een vreugdekreet als hij de ring steekt, maar als hij 'm mist is er geen man overboord. Liza Janse doet mee voor de sfeer, om erbij te zijn. Hij heeft vorig jaar een veulen gekocht en hoopt met dat paard over drie jaar op zijn 81ste nog mee te kunnen doen. "Je moet je doelen stellen," lacht hij vanaf zijn zijn Friese paard.

Het draait om de tradities
Leo de Visser was decennia lang voorzitter van de Zeeuwse Ringrijders Vereniging. De belangstelling voor het ringrijden is groot momenteel. "De boerendracht, de trekpaarden, het rijden zonder zadel, het rauwe randje hoort bij de cultuur van het ringrijden, dat vinden mensen mooi om te zien." Het jonassen van de winnaar is ook een belevenis op zich. Al zingend draagt een groep ringrijders de winnaar door de baan om hem vervolgens het liefst hoog mogelijk de lucht in te gooien.

Corrie de Visser (87) uit Domburg zit in het publiek en geniet van de wedstrijd van vandaag. Zij herinnert zich nog goed dat vrouwen niet mochten meedoen. "Dat mocht nog niet, dat was niet voor meisjes. Ons heb altijd sjeesje gereden. Dan kroop je maar in een sjees, he." De eerste vrouw deed in 1958 mee aan een wedstrijd in Souburg. Later volgde Ritthem en daarna werd het gewoner. Hoe ze het vindt dat er vandaag vrouwen overal aan mogen meedoen? "Ik vind dat gewoon terecht!"

Steeds meer vrouwen en meisjes
Vandaag de dag zijn het vooral meisjes die zich aanmelden. "Van elke vijf nieuwe leden die zich aanmelden, zijn er drie of vier meisjes", zegt Jan-Willem Poppe, voorzitter van de jubilerende vereniging. "Dat is prachtig", vindt Koos Zijl. Met zijn 73 jaar behoort hij bij de oudste deelnemers. "Tussen al die meiden voel ik me wel een veenlijk", lacht hij.

Hij rijdt de wedstrijd in Meliskerke nog op volle snelheid. "Ik heb best een snel paard. het gaat goed. Ik hou er wel van. Een beetje rustig galopperen, daar vind ik niks aan, er moet een gang in zitten."

Nieuwland was het eerste dorp met een ringrijdersvereniging in Zeeland opgericht in 1824. De meeste andere verenigingen werden pas opgericht na de Tweede Wereldoorlog. In 1950 nam Piet Brasser uit Kleverskerke het initiatief om de van de Zeeuwse Ringrijders Vereniging (ZRV) op te richten, eerst onder de naam "Belangengemeenschap der Walcherse ringrijders", maar later sloten ook ringrijders uit andere Zeeuwse regio's zich aan. Met de Zeeuwse ringrijdersvereniging kwamen er vaste wedstrijdregels, een wedstrijdkalender en officiële prijzen.

Op de site van Omroep Zeeland is een video te zien over het ringrijden.