Tieners Meppel maken kennis met manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Tieners Meppel maken kennis met manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 17:25

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

"Sowieso met paarden vind ik alles wel leuk", zegt de 9-jarige Eva. "Ik houd zo van paarden omdat ze altijd aardig zijn. En dat ze mij heel goed begrijpen en ik hun", zegt de 11-jarige Lotte.

De twee meiden zijn deze ochtend druk bezig op manege De Baander in Meppel. Daar wordt dit jaar voor het eerst in de zomer een soort kamp gehouden. Iedere dinsdagochtend kunnen kinderen van 9 tot en met 14 jaar er terecht om een ochtendje met paarden te werken en er achter te komen wat er allemaal bij komt kijken.

Iedere week staat in het teken van een thema. Vorige week was het 'beauty', deze week 'challenge'. Dan krijgen de ongeveer tien aanwezige kinderen uitdagingen voorgeschoteld. Wie het snelste en beste het hok van een pony kan schoonmaken bijvoorbeeld. Of een paardenquiz.

Kinderen brengen zomervakantie door met pony's
"Eigenlijk is dit idee ontstaan omdat de paarden min of meer vakantie hebben", zegt begeleider Jennie van de Vegte. "Dan is het wel mooi dat er toch nog iets met ze gebeurt, zodat ze een rustige afbouw hebben. Want ze in een keer stilzetten is niet prettig voor ze. Juist voor paarden wat meer op leeftijd. En we willen heel graag dat tieners meer kennis komen maken met paarden en onze manege. Omdat we zien en ervaren dat ze het hier ontzettend fijn hebben."

Bingo
Lotte en Eva genieten deze ochtend. "Het is een mooie besteding van de zomervakantie", vindt Lotte. Halverwege de ochtend wacht er na het opruimen van de paardenhokken een drankje en een hapje. En een paardenbingo. "Yes!", schreeuwt Eva. "Ik heb er al twee naast elkaar op de bovenste rij." Maar het is niet genoeg om de bingo overigens te winnen.

Vorige week was de eerste keer en de manege kijkt daar al trots op terug. "Toen waren de kinderen al super enthousiast. Zelfs twee meisjes die er toen waren, zijn er nu weer. Dus dat zegt al genoeg."

Lange lijnen
Je zou denken: op een ponykamp gaan de kinderen paardrijden. Dat gebeurt vandaag even niet. Ze gaan wel achter een pony aan lopen. "Kinderen zijn eigenlijk gewend dat je alleen kan paardrijden. Maar je kan veel meer dan paardrijden", zegt Van de Vegte. "Ze gaan vandaag ervaren hoe het is om met lange lijnen te werken. Lange lijnen kan je inzetten om op een andere manier met een paard te stayeren."

Daarbij houd je een stuk controle over het paard, net als een ruiter op een paard. Het is ook goede mogelijkheid om een paard in balans te laten lopen. "Het is ook goed voor het lijf van een paard."

Op de site van RTV Drenthe is een video te zien over deze leuke dag in de manege.