Westnijlvirus komt onze kant op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Westnijlvirus komt onze kant op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 17:57

Omroep Gelderland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

NIJMEGEN - Het westnijlvirus rukt op richting Nederland. Steeds vaker duiken in Europa besmettingen op, en wetenschappers maken zich zorgen. Medisch entomoloog Bart Knols waarschuwt dat het virus, dat wordt verspreid door muggen en vogels, sneller oprukt dan veel mensen denken. "Er is geen vaccin, geen medicijn. We moeten ons voorbereiden."

Bart Knols deed voor de Radboud Universiteit en de Wageningen Universiteit onderzoek naar muggen en ziektes die door muggen worden overgedragen. Hij maakt zich grote zorgen over de opmars van het westnijlvirus richting Nederland. "De ziekte kan verschillende klachten veroorzaken. De meeste mensen krijgen een paar dagen koorts. Pijn in de gewrichten en een rode huiduitslag komen ook vaak voor. Het wordt vooral gevaarlijk voor mensen op leeftijd of met een verzwakt immuunsysteem." In een klein aantal gevallen leidt een infectie tot hersenvliesontsteking, soms met dodelijke afloop.

Van vogel naar mens
Zoals de naam al doet vermoeden, is de ziekte ontstaan in Afrika. Toch kan het virus zich snel verspreiden. Knols: "Anders dan malaria komt het westnijlvirus ook voor bij paarden en vogels. Een mug in Afrika steekt bijvoorbeeld een trekvogel. Die vogel vliegt naar Nederland en wordt daar gestoken door een Nederlandse mug. Zo kan het virus ook mensen hier besmetten."

Volgens Knols gaat de verspreiding op die manier razendsnel. "Om je een idee te geven: in 1999 vloog een vliegtuig van Israël naar New York met enkele 'westnijlmuggen' aan boord. Vijf jaar later was het virus al aan de andere kant van de Verenigde Staten, en waren alle staten besmet. Juist omdat het virus ook door dieren wordt verspreid, gaat het sneller dan veel andere ziektes."

Klimaatverandering trekt mug aan
Nu lijkt ook West-Europa slachtoffer te worden van die snelle verspreiding. Volgens onderzoek van de Brusselse universiteiten VUB en ULB komt dit door de snelle opwarming van het klimaat. Die zorgt voor betere leefomstandigheden voor muggen, en dus ook voor meer risico op besmetting.

Dead-end host
Het is niet waarschijnlijk dat er een grote epidemie uitbreekt. Mensen zijn namelijk een zogenoemde dead-end-host. Dat betekent dat het virus in het menselijk lichaam stopt en niet kan worden overgedragen op anderen. In 2020 werden in Nederland al zeven gevallen van westnijl vastgesteld, waaronder één patiënt in Arnhem. De ziekte verspreidde zich toen niet verder.

Leren leven met de mug
Toch blijft Knols zich zorgen maken. Als de verspreiding doorgaat, zullen veel meer mensen ziek worden. "Er is op dit moment geen vaccin of geneesmiddel." Daarom roept hij de overheid op om mensen beter voor te lichten over het virus en om meer te doen aan muggenbestrijding. "Net als in Amerika zullen wij een manier moeten vinden om ermee te leven."

Wij zien dat er vragen zijn waarom de nieuwsredactie dit bericht heeft geplaatst. Wij zijn ons er van bewust dat dit nieuwsbericht niet echt paardgerelateerd is maar dachten dat het wel belangrijke informatie zou kunnen zijn voor de paardenhouders.
De topictitel hebben we ook even aangepast en we gaan kijken dat we dit topic de komende dagen kunnen aanvullen met informatie over het virus m.b.t. paarden.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 23-07-25 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Ibbel

Re: Westnijlvirus komt onze kant op: 'Er is geen vaccin, geen medicijn'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:00

Er is geen vaccin voor mensen. Maar wel voor paarden. Zó moeilijk zou het toch niet moeten zijn dat klinisch te gaan testen op mensen? Het vaccin (gedood/inactief levend/whatever) is er al. Het is alleen niet op mensen getest.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:12

Ah, geen vaccin voor mensen. Ik dacht al, waarvoor laat ik m’n paarden dan jaarlijks inenten tegen Westnijl -O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:13

Dat was ook direct wat ik dacht, @ibbel :j

Daarbij is de verspreiding idd voornamelijk door vogels.
Paarden zijn voor zover ik weet net als de mens dead-and-host en dragen dus niet bij aan extra verspreiding van het virus, waar vogels dat dus heel duidelijk wel zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:44

Ibbel schreef:
Er is geen vaccin voor mensen. Maar wel voor paarden. Zó moeilijk zou het toch niet moeten zijn dat klinisch te gaan testen op mensen? Het vaccin (gedood/inactief levend/whatever) is er al. Het is alleen niet op mensen getest.

Bij een dead end host heeft een vaccin geen zin, het gaat namelijk al dood in ons lichaam dus er worden ook geen antistoffen aan gemaakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:46

Als dat klopte, dan werden we er ook niet ziek van en heeft het vaccin voor paarden ook geen zin...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:50

Ibbel schreef:
Als dat klopte, dan werden we er ook niet ziek van en heeft het vaccin voor paarden ook geen zin...

Ik had inderdaad een foutief artikel, zie nu dat er IgG en IgM wordt aangemaakt. Dan heb ik inderdaad dezelfde vraag als jullie waarom er geen vaccin ontwikkeld kan worden?
Of bedoelen ze meer dat er nog geen vaccin is maar er aan gewerkt wordt? Dat kan ik idd niet terugvinden, alleen dat een vaccin niet mogelijk is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 19:01

er zijn wel vaccinaties beschikbaar voor paarden, tegen westnijl. Dus dat kan wel. Meerdere fabrikanten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 19:02

Vroeg me dit al jaren af. Mijn dierenarts vertelde me dat echt mensen veel minder snel en heftig ziek worden van het virus dan paarden, dus dat het op zich niet gek is dat voor hen wel een enting beschikbaar was. Stelde me ergens toch wel gerust. Al blijft het apart dat ik mijn paard goed vaccineer en zelf gewoon die (weliswaar een hele kleine) kans heb om flink ziek te worden of eraan te overlijden.

Ach alles voor je paard hè? :+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 19:02

c_alsemgeest schreef:
Ibbel schreef:

Bij een dead end host heeft een vaccin geen zin, het gaat namelijk al dood in ons lichaam dus er worden ook geen antistoffen aan gemaakt.

Volgens mij heb je met betrekking tot de verspreiding gelijk, maar is het vaccin in dit geval om gevolgen bij het paard zelf (hopelijk) te beperken. Zo begreep ik het van de dierenarts. Ik ben zelf blijf dat ik al een aantal jaar ent. In Amerika is het destijds ineens een grote uitbraak geworden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 19:09

Punt is: als de medische wereld zich echt zulke zorgen maakt over Westnijl bij mensen, dan moeten ze niet lüllen maar poetsen. Er IS een vaccin, en dan kan je zo nodig modificeren (zou overigens niet weten waarom) en testen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 19:48

Celebi schreef:
Al blijft het apart dat ik mijn paard goed vaccineer en zelf gewoon die (weliswaar een hele kleine) kans heb om flink ziek te worden of eraan te overlijden

Gewoon een masker op zetten en tussen de paarden gaan staan als er op stal geënt wordt.

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:18

Maar wat willen ze nu zeggen met deze post? Moeten we bang worden ofzo?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:19

Popstra schreef:

Niets. Het bericht hoort ook niet op bokt, want het heeft niets met paarden met (of zonder) Westnijl te maken.

Hooguit zou bokt er een eigen intro bij kunnen schrijven dat de verwachting is dat er meer besmette muggen deze kant op komen en dat wie z'n paarden nog niet ent, dan zo langzamerhand maar beter wel kan gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 22-07-25 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:20

Ik dacht even: huh??!!?? Waarom vaccineer ik dan mijn paard sinds een paar jaar want ik had juist begrepen dat het vaccin bij paarden goed werkt.

Gaat het over mensen :evaw:

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:24

Ibbel schreef:
Popstra schreef:

Niets. Het bericht hoort ook niet op bokt, want het heeft niets met paarden met (of zonder) Westnijl te maken.

Westnijl schijnt voor paarden een stuk gevaarlijker te zijn als voor mensen. Ik snap het op zich dus wel

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:34

Kidde schreef:
Ibbel schreef:

Westnijl schijnt voor paarden een stuk gevaarlijker te zijn als voor mensen. Ik snap het op zich dus wel

Dat klopt, maar daar word niet over gesproken in dit artikel. Was hier een artikel geschreven dat Westnijl oprukt en wat de risico's zijn voor paarden, dan was het informatief en nuttig geweest, er word nog weinig gevaccineerd tegen West-Nijl. Maar iemand die weinig over deze ziekte weet, weet nu nog steeds weinig na het lezen van dit artikel.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 00:19

Ik kon dit jaar niet vaccineren tegen West-Nijl bij mijn paarden omdat het vaccin niet leverbaar is en het was/is ook niet bekend wanneer het weer leverbaar is. Wat dat betreft lijkt de info dus wel te kloppen maar gaat het over de beschikbaarheid. Niet of het er wel of niet is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 06:31

Ik kan op dit moment gewoon entstof bestellen.
De minst dure variant van 1 merk per 5 stuks is niet leverbaar, maar van 2 andere merken wordt het geleverd per 2 doses en die zijn gewoon te bestellen en die heb ik afgelopen winter ook binnen gekregen. Die per 5 stuks kon ik van de winter ook niet bestellen, ik heb niet gekeken of die tussentijds wel leverbaar is geweest of al die tijd nog niet, want ik had al genoeg doses per 2 stuks besteld en komende winter zie ik wel weer wat ik wel of niet kan bestellen. Maar helemaal niet leverbaar klopt dus niet.

En dit artikel gaat overduidelijk helemaal niet over paarden en vaccineren, maar over Weatnijlvirus bij mensen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 07:13

Goh, het artikel is niet zo van belang op bokt op deze manier idd. Maar jullie reacties wel. Wij hebben nog nooit laten enten tegen het westen nijl virus, de da van de kliniek die altijd komt vond het niet nodig en had het ook nooit bij zich.

Ga toch maar eens aan mijn eigen da vragen wat hij denkt en of hij zijn eigen paarden ertegen ent.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:20

Ik heb altijd geent voor west nijl. De ene is een muggenmagneet en de andere heeft een minder immuunsystseem. Dus ik riskeer helemaal niks. Paar jaar geleden hier nog een paard gehad dichtbij met westnijl.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:31

MyWishMax schreef:
Goh, het artikel is niet zo van belang op bokt op deze manier idd. Maar jullie reacties wel. Wij hebben nog nooit laten enten tegen het westen nijl virus, de da van de kliniek die altijd komt vond het niet nodig en had het ook nooit bij zich.

Ga toch maar eens aan mijn eigen da vragen wat hij denkt en of hij zijn eigen paarden ertegen ent.

Mee eens :j

Ik ga het ook maar eens vragen aan onze DA.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:39

Mijn dierenarts is er inmiddels stellig van overtuigd dat het een hele goede keuze is om je paard wel te enten. Zeker als je in een omgeving zit met veel muggen. Wij staan op een stal met rondom heel veel water en een groot meer dus het stikt hier enorm van de muggen. Toen ze dat zag was haar advies helemaal positief voor enten. Ik heb ook wel een oudje met gevoelige longen die niet tot nauwelijks reageert op entingen tot dusver dus op de kosten na zou ik geen enkele reden hebben om het niet te proberen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:39

Even een hele domme vraag misschien. Maar laten jullie het tegelijk enten met de andere vaccinaties? Of verspreiden jullie het? Bij de honden deed ik bepaalde vaccinaties liever niet tegelijk. Paarden kunnen nu al reageren op de entingen, zien jullie reavtie bij deze? Geven jullie alles tegelijk? Help? :')

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:45

Ik wil bij MWM ook nog even aanhaken met een vraag;
Ik kwam een soortgelijk bericht eerder al tegen en daarin werd aangeraden in het vroege voorjaar te enten. Mijn paard haar entingen zijn nu door wat stalwisselingen teruggelopen van april naar januari naar nu november. Is het echt zoveel beter om in het voorjaar te enten? Of is november ook prima? Of zoals MWM al vraagt, beter verspreid en dan alsnog in het vroege voorjaar, en de influenza gewoon in november houden?