Algemeen

STOMPWIJK - 'Het is een uniek spektakel' aan het begin van de zomervakantie. Vier dagen lang is het feest in het 2400 inwoners tellende Stompwijk. Stompwijkse Paardendagen is hét dorpsfeest van het jaar. Met op de afsluitende maandag duizenden mensen op de tribunes. Om te kijken naar rennende paarden, om een gokje te wagen, de kermis en om lekker te feesten.
Twee mannen met een hoed op hebben twee grote gele formulieren in de hand. Om te wedden op de paarden. 'Je kunt inzetten op het paard waar jij van denkt dat 'ie de grootste kans maakt om te winnen', legt een van de twee uit.
De hele dag door sprinten de paarden over de baan. Elke rit weer wordt door duizenden toeschouwers vanaf de tribune of langs het hek vol enthousiasme bekeken. Want ja, dat gokelement. 'Dat maakt het extra leuk om te volgen. Je identificeert je veel meer met een paard, of 'ie dan ook gaat winnen.' Lukt het een beetje met wedden? 'Om eerlijk te zijn niet', antwoordt hij lachend.
In basis heeft bijna geen bezoeker echt iets met paardenracen. Maar dit vierdaagse evenement is hét feest van het jaar in Stompwijk. 'Dit heeft een historie van meer dan honderd jaar. Geen Stompwijker is met vakantie tijdens dit feest', bluft organisator Theo van den Bosch. 'In de kinderwagen worden kleintjes hier al mee naartoe genomen. Dus niemand weet beter. Je wordt zo opgevoed en je geeft het door.'
'Het gaat heel goed', vertelt een vrouw die ook heeft ingezet. 'Je moet gewoon voor 'de leuke namen' gaan. Bijvoorbeeld voor Leo. En dan is het gewoon gaan.' Levert het geld op? 'Als ik quitte speel, vind ik het al heel leuk.' Waarom ze een gokje doet? 'Als je niet meedoet, zijn het gewoon paarden die rennen. Maar als je erop gokt, is het echt leuk. Je gaat er dan helemaal in op. En er is ook strijd met mijn vriendinnen die meedoen', lacht ze ronduit.
'Het is een uniek spektakel', gaat Theo verder. 'Het begint op vrijdag.' 'Elke avond is het feest in de tent met live muziek en overdag zijn er elke dag weer andere paardenwedstrijden, zoals ringsteken.'
'De paarden boeien ons eigenlijk helemaal niets', zegt een man hard lachend. 'Maar ja, die biertjes smaken na een heel weekend toch ook op maandag gewoon weer goed.' Velen komen alle vier de dagen naar het evenemententerrein, zo aan het begin van de zomervakantie. 'Gisteravond op de kermis was ik goed met schieten', wil weer een andere man aan iedereen laten weten. 'Ik heb veel te veel geld weggeschoten, maar ik was wel echt heel erg goed.' 'Dit is echt het feest van het jaar in het dorp', meldt ook een andere vrouw. 'Ik kijk er ieder jaar alweer maandenlang naar uit. Het is zo ontzettend gezellig. Dit is wat ons dorp maakt.'