‘Bijna Districtkampioen' Raymon Leliveld naar KNHS-kampioenschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

‘Bijna Districtkampioen' Raymon Leliveld naar KNHS-kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 17:45

Hoefnet
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Ros Fotografie

Afgelopen weekend vond de samengestelde menwedstrijd in Neerijnen plaats. Raymon Leliveld won de dressuur, bleef dubbel foutloos in de vaardigheid en won vervolgens op zaterdag de marathon. Ondanks zijn klinkende overwinning -tien strafpunten voorsprong op de nummer twee- is hij officieel gezien toch geen Districtkampioen.

Voor een KNHS Districtkampioenschap geldt een minimaal aantal deelnemers. Om een klasse te laten doorgaan als een kampioenschap, is er een minimum van vier deelnemers nodig uit het betreffende district. Bij de tweespan pony’s klasse M waren in Neerijnen drie deelnemers uit Mendistrict West.

“Punten laten liggen in de overgangen”
“Tijdens de dressuur waren mijn pony’s iets minder expressief en gretig dan ik van ze gewend ben. Ik weet niet precies hoe dat kwam, de pony’s van mijn broer Jelle hadden hetzelfde. Misschien kwam het door het warme benauwde weer. Ik vond daarom dat ik vooral in de overgangen in de proef echt wel punten heb laten liggen. Maar in de vaardigheid bleven we dubbel foutloos en daarmee stonden we voor de marathon vier punten los op de nummer twee.”

“Tijdens de marathon hadden ze gelukkig de gretigheid terug die ik van hen gewend ben. Mijn pony’s zijn bijna 1.40m en daarmee aan de grote kant. Zij komen het best tot hun recht in iets ruimere en langere hindernissen, maar in Neerijnen was ongeveer de helft kort en technisch en de andere helft langer en ruimer. Op zich mooi, zo zat er voor iedereen wat bij!”

Geen risico’s
De marathon van Raymon verliep goed. “Ik weet dat dat normaal gesproken ons sterke onderdeel is. Ik besloot daarom om geen hele gekke dingen te doen, maar wel lekker door te rijden. Toen ik na de eerste paar hindernissen vanaf de zijkant hoorde dat mijn tijden goed waren, heb ik geen risico’s meer genomen. Daar ben ik blij mee, want toen de resultaten op Hoefnet verschenen bleek dat ik nog zes extra strafpunten uitgelopen was op de rest!”

Het voelt dubbel dat Raymon de wedstrijd heeft gewonnen, maar officieel gezien geen Districtkampioen is. “Maar daar heb je natuurlijk geen invloed op, het is zoals het is. Al ben ik wel blij dat ik het afgelopen jaar goed heb gepresteerd met mijn pony’s. Ik moest daarom Neerijnen nog uitrijden en dan zou ik mijn kwalificatie voor het KNHS-kampioenschap SWM klasse M in Neerijnen in september compleet hebben.” Raymon werd met zijn span ook al Districtkampioen dressuur én Districtkampioen vaardigheid. “Eerst ga ik dus de Hippiade rijden 12 augustus en daarna gaat de focus op het KNHS-kampioenschap.”

Niet internationaal
Volgend jaar gaat Raymon de overstap maken naar SWM klasse Z met zijn pony’s. “Ik ben niet van plan om internationaal te gaan starten. Mijn broer Jelle doet dat wel, voor hem is het nog even duimen of hij naar het WK Ponymennen mag in Le Pin au Haras in september. Maar ik ben sinds januari mede-eigenaar van het bedrijf waar ik werk. Het is de bedoeling dat ik het in de komende vijf jaar volledig over ga nemen, dus daar gaat nu veel tijd en energie naartoe.”

“Je kan helaas niet altijd alle ballen hoog houden, daarom heb ik besloten keuzes te maken en niet de overstap te maken naar internationaal. We gaan volgend jaar dus wel door naar het Z en ik ben van plan om mijn pony’s gewoon door te blijven trainen. Misschien dat zich later wel de mogelijkheid voordoet tot een internationaal avontuur!”

Klik hier voor alle resultaten van SWM Neerijnen

Klik hier voor het fotoalbum van SWM Neerijnen