Davy Jordans en King kampioen Young Riders tuigpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Davy Jordans en King kampioen Young Riders tuigpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 16:14

KWPN
Sport

Een tuigpaard. Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Voor de negende keer vond bij De Zilfia's Hoeve in Houten gisteren CH De Gouden Bolhoed plaats. En het was weer een eclatant succes. Een mooi terrein, goed gevulde rubrieken met goede paarden, veel publiek, prachtig weer en een programma dat mooi op tijd verliep. Op het programma stond ook het Young Riders Kampioenschap.

Maar liefst negen Young Riders kwamen strijden om het kampioenschap. Er zijn bij deze Young Riders ook deelnemers bij die ook wel in de overige rubrieken meedoen, voor deelname aan de Young Riders rubriek mogen zij maximaal 26 jaar zijn. Van het negental mochten vier combinaties nogmaals afrijden maar ook toen wist Davy Jordans de regie in handen te houden. Zijn King was vandaag Koning in het veld. Davy had de vos goed voor elkaar en vormde een volkomen eenheid met zijn paard. Zonder een foutje te maken liep de tienjarige King (Fantijn uit Tolonnie ster van Larix, f. D.W. Joh. Boeve) zich in een mooie balans en met takt op gedragen wijze naar de titel. Hij bleef mooi in het front en Davy liet hem zijn bewegingen heel mooi en rustig afmaken.

Davy over King
Davy: "Eigenlijk heb ik nog niet eens zoveel met King gereden, ik rijd vaak met Haarman. Maar het kwam zo uit dit jaar dat ik King bij de Young Riders ging rijden. Enkele weken geleden in Dogeham was ik nog niet tevreden over hem. Ja, ik moet zeggen, wij hebben wel extra getraind richting dit kampioenschap. Niks bijzonders gedaan hoor, gewoon een beetje puzzelen en extra tijd er in gestoken. Veel longeren. En wat ik zo mooi vond: dat het publiek zo meeleefde. Dat is heel mooi voor een rijder. Ik was al diverse keren reservekampioen maar dit is mij allereerste kampioenschap." King was onlangs overigens ook voorpaard in de tandem-aanspanning waarmee Jan Jordans kampioen werd.

Mooie reserve kampioen
De tweede plaats was voor Esther van de Wal met Jack Daniëls PSH (v. Manno) van de familie Pos. Deze vos liet een fraaie en verfijnde verrichting zien. Hij was super elegant in zijn bewegingen en ging heel lichtvoetig en mooi op eigen benen rond. De jury lichtte toe dat de winnaar net even royaler in het voorbeengebruik was. Esther ontving ook de stijlprijs met als toelichting dat zij zich heel geconcentreerd met haar paard bezig hield en haar blik constant op haar paard bleef richten.

Stoer tuigpaard
Roy Brand kon vervolgens Nobel (v. Jericho) van Egbert Kruiswijk opstellen. Deze vos is een zeer tuigtypische verschijning met een royaal front en een goede actie maar maakte soms wel een foutje. Als vierde eindigde Wilbert van Lente met Mydieni (v. Sir Ari) van de comb. Hofstra/Van de Vegt. Deze helemaal door het lijf lopende en royaal bewegende vos mocht nog iets meer front maken maar ze raakte op de valreep ook een ijzer kwijt.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.