Bokt Community

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik had een vraag over een hengst. Een kennis van mij tipte me toen over Bokt. Ik heb me toen geregistreerd en de rest is een feit.
2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Een antwoord over de kosten van een DNA onderzoek en een vraag over meer info over de hengst Concetto.
Het was in 2006. mooi tijdje terug dus. Die quote ben ik niet zo handig in dus zonder quote.
3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Een 4. Even teruggekeken maar het valt mee. Al zou ik tegenwoordig iets minder mening geven. Er zijn al zoveel meningen. Ik geloof niet dat ik daar veel aan toevoeg met mijn mening.
4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Geen idee!!! Mischien van een keuringsuitslag ofzo.
5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Een paar jaar geleden vond ik het leuk om geregeld wat te discussieren. Ik mis hier op het eiland wat aansluiting om actief mee te kunnen doen met het paardengebeuren. Doordat je aansluiting mist, zakt het fanatisme ook om deel te nemen aan Bokt. Al zou dat misschien juist andersom moeten zijn.
6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Haha!! Ja joh. Ik was als klein meisje een echte Penny! Ik had teugels aan het stuur van mijn fiets en als we naar de manege fietsten met cap op en zweep in de hand, dan kreeg de fiets geregeld een tik en klakte ik met de tong. Mijn zusje werd op de fiets gelongeerd en moest dan lichtrijden. Ze had niks met paarden, maar moest wel rondjes fietsen

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Jemig! Ik heb een geweldig leven!! Een lieve kerel, 2 lieve zoons van 28 en 25, leuke schoondochters, een geweldige vriendenkring. Ik woon op het mooiste plekje van de wereld (Terschelling) Alleen op het gebied van de paarden is het waardeloos. Al kun je hier wel weer fantastisch rijden en hebben we geen wolven

Ik ben eigenlijk heel tevreden.
8. Aangezien jij, zoals je nickname al zegt, een 'eilander' bent, wat zijn volgens jou de voor- en nadelen hiervan als het gaat om het fokken, opfokken, opleren en uitbrengen op wedstrijden? En zou je overwegen om vastelander te worden voor de paarden?
Ik heb bij vraag 7 eigenlijk al wat aangegeven.
Voordelen: op het gebied van de fokkerij geen. Vroeger, toen ik zelf nog reed en ze zelf zadelmak maakte, konden we ze rustig wat sterker maken in het duin voordat ze naar een ruiter aan de wal gingen. Tegenwoordig moet alles aan de wal gebeuren.
Nadelen: alles is nóg duurder dan aan de vaste wal. We hebben altijd extra boot/transportkosten.
De boot is altijd een extra risico bij transport van de paarden. Zodra ze op de boot staan en er breekt paniek uit, kun je weinig meer doen. Wedstrijden zijn hier niet (beetje dressuur), evenals goede ruiters.
Voor opfok brengen we ze weg, dus extra bootkosten + risico. Als ze in training lopen, is even kijken er niet bij. Als we hals over de kop naar de kliniek moeten en de laatste boot (half 6) is weg, moet je tot de volgende ochtend 7 uur wachten voordat je weg kan, wat vaak te laat is. De boot is ook een flinke drempel voor eventuele kopers. Al maakt een ander er soms gewoon een leuk dagje of weekend van.
Vroeger deden we wel aan veilingen mee, maar voor ons komen er zoveel extra kosten, tijd en risico bij dat het voordeliger is om ze aan huis te verkopen.
Ik zou nooit voor alléén de paarden overwegen om aan de wal te gaan wonen. Mijn gezin, ons bedrijf, mijn vrienden èn de manier van leven hier op het eiland is goud waard, al heb ik heus wel eens de pee in gehad omdat ik graag mee wilde doen op het gebied van de paarden. Maar ook dát is niet zaligmakend.
9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Ik zou het stokje door willen geven aan Besita. Zij weet keer op keer goede sportpaarden te fokken uit haar stammoeder Marien en ze daarbij tot het hoogste niveau te managen. Ook het spotten van kwaliteitsvolle jonge hengsten heeft ze, gezien haar fokkerij, in de vingers.
10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Besita, je hebt al diverse goede sportpaarden gefokt. Je weet ook altijd de juiste ruiter bij het paard te krijgen. Hoe manage jij de jonge paarden vanaf zadelmak tot op niveau? Laat jij ze als jong paard klaarmaken door een amateurruiter of staan ze gelijk al bij een "topruiter"?