[BE] Moeraskoorts (EIA) vastgesteld in Lokeren, paard ingeslapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[BE] Moeraskoorts (EIA) vastgesteld in Lokeren, paard ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-25 20:28

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In het Belgische Lokeren is de paardenziekte Equine Infectieuze Anemie (EIA), beter bekend als moeraskoorts, vastgesteld. Het besmette paard stond op een manege in deze plaats. Het dier is ingeslapen en de andere paarden van de manege staan in quarantaine. Ook moeten de dieren getest worden. Dit in opdracht van het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV).

EIA is een zeldzame ziekte die alleen bij paarden voorkomt. Ze wordt verspreid via insecten die bloed drinken, maar ook via besmet medisch materiaal of ander bloedcontact. Een besmet paard krijgt koorts en algehele malaise.

In 2010 werd EIA voor het eerst vastgesteld in België. Toen bleken paarden die ingevoerd waren vanuit Roemenië besmet te zijn. Daarna bleef het lange tijd rustig, maar vorig jaar dook de ziekte weer drie keer op. Toen bleef het steeds bij één paard dat moest worden ingeslapen. De stallen waar die paarden stonden, mocht weer open nadat ze eerst een tijdje in quarantaine hadden gezeten. In 2025 was er tot nu toe één besmetting bevestigd.

En nu is er dus moeraskoorts vastgesteld in Lokeren. Intussen staan zo’n 65-70 paarden van de manege in quarantaine. Ze mogen de manege niet verlaten en blijven drie maanden onder toezicht van de FAVV. Daarna moeten ze opnieuw getest worden op EIA. Omdat de ziekte niet overgedragen kan worden op mensen, mogen de eigenaren hun paarden wel opzoeken en verzorgen. Op de stal mogen er tijdens de quarantaineperiode geen paarden bij komen.

Voor de ziekte is geen behandeling of vaccin beschikbaar en paarden die het overleven, blijven het virus de rest van hun leven met zich meedragen. Besmette paarden moeten volgens de regelgeving in België dan ook geëuthanaseerd worden. Dat is ook met het paard in Lokeren gebeurd. Er wordt nog onderzoek gedaan hoe het virus bij de Belgische manege terecht kon komen.

Gebruikte bronnen:

Getup

Re: [BE] Moeraskoorts (EIA) vastgesteld in Lokeren, paard ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 21:54

Ohjee sterkte... Ben altijd wel benieuwd of dit toevallig bekend werd of dat het paard ziek was.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 22:00

Dus….dan roepen de mensen straks geen veearts meer bij een vermoeden van moeras koorts.Bijna niemand wil zijn paard toch in laten slapen als ie gewoon weer op kan knappen ?
En als het al vrij rond waart in andere landen houden wij het dan wel tegen ?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:07

Misschien betrof het een geïmporteerd paard. Niet elk paard wordt op EIA gecontroleerd bij import vrees ik, denk dat er zelfs nog veel de grens over komen zonder gezondheidscertificaat.
Misschien moet op import dan eens wat strenger op gecontroleerd worden.

Lokeren is gelukkig een eindje bij mij vandaan. Wel zuur voor de manege en voor de eigenaar van het paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:47

Art_Ificious schreef:
Misschien betrof het een geïmporteerd paard. Niet elk paard wordt op EIA gecontroleerd bij import vrees ik, denk dat er zelfs nog veel de grens over komen zonder gezondheidscertificaat.
Misschien moet op import dan eens wat strenger op gecontroleerd worden.

Lokeren is gelukkig een eindje bij mij vandaan. Wel zuur voor de manege en voor de eigenaar van het paard.

Nou, precies dit dikgedrukte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:19

office schreef:
Dus….dan roepen de mensen straks geen veearts meer bij een vermoeden van moeras koorts.Bijna niemand wil zijn paard toch in laten slapen als ie gewoon weer op kan knappen ?

Maar dat opknappen is niet zeker, van het acute type worden paarden doodziek en de meeste worden niet beter. Ook bij de chronische versie hebben paarden symptomen en zijn af en aan ziekig, zelfs bij een sluimerende besmetting zijn ze niet topfit.

Daarnaast blijft een paard levenlang besmet en kan het virus ook overdragen door muggen/steekvliegen naar andere paarden/ezels, die daar weer dood aan kunnen gaan. Dat wil je ook niet, toch?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:46

Voor een gezondheids certificaat hoef je geen goggins test te laten doen. Dat gebeurd enkel op verzoek van diegeen die importeerd.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Oef, op een manege met zoveel paarden. Duur grapje ook :=

Vraag me af wat dan de reden is om op EIA te testen als de symptomen een algemeen ziektebeeld geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Popstra schreef:
Voor een gezondheids certificaat hoef je geen goggins test te laten doen. Dat gebeurd enkel op verzoek van diegeen die importeerd.

Dan zou de eerste stap zijn verplicht testen op EIA bij im-/export, lijkt me.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:52

_San87_ schreef:
office schreef:

Maar dat opknappen is niet zeker, van het acute type worden paarden doodziek en de meeste worden niet beter. Ook bij de chronische versie hebben paarden symptomen en zijn af en aan ziekig, zelfs bij een sluimerende besmetting zijn ze niet topfit.

Ik weet niet hoe ziekig ze dan zijn gelukkig geen ervaring mee. Ik lees dat de ziekte soms niet heel opvallend voorbij kan gaan.Dus als mijn paard op het oog (weer) in orde is na een korte koorts aanval dan weet ik niet of ik die zo graag in laat slapen.Dat is nogal een offer .En ook een financiële aderlating natuurlijk.Kan me goed voorstellen dat iemand het paard dan gewoon gauw door verkoopt.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:59

Nyaleti schreef:
Oef, op een manege met zoveel paarden. Duur grapje ook :=

Vraag me af wat dan de reden is om op EIA te testen als de symptomen een algemeen ziektebeeld geven.

Ik denk dat dit paard gewoon opvallend veel herkenbare symptomen had.En dan zijn er misschien veel paarden drager die niet herkend zijn en dus ook niet ingeslapen gaan worden.
Als ik me voorstel dat ik mijn paarden zo in moet laten slapen die nog een goed leven kunnen verwachten voor een wettelijke regel dan wordt ik daar niet zo lekker van eigenlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Verontrustend dit. :(

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:02

EIA wordt ook getest voor export of bij merries/hengsten voor dekking.

Als je niet wil inslapen moet je het paard levenslang alleen houden op minstens 200m afstand van andere paarden. Of dat een betere optie is?

Al laten ze je meestal weinig keuze.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:02

_San87_ schreef:
Popstra schreef:

Ligt er aan vanuit welk land het paard komt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Thioro schreef:

Als je niet wil inslapen moet je het paard levenslang alleen houden op minstens 200m afstand van andere paarden. Of dat een betere optie is?

In Nederland.
In België moet je het dier doden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:11

Popstra schreef:
_San87_ schreef:

In Nederland is bij export naar buiten-EU een Coggings-test verplicht, zo ook vanuit Amerika/Canada hier naar toe. Dus de verkoper is verplicht te testen, niet de koper!!

En ook hier komt EIA (onder de radar) voor; in maart 2025 is bij een test in Wageningen nog een te exporteren paard positief bevonden (antilichamen zijn aangetroffen).
Overigens was ook dit paard oorspronkelijk uit Oost-Europa afkomstig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

DubbelFun schreef:
Popstra schreef:
_San87_ schreef:

In Nederland is bij export een Coggings-test verplicht, zo ook vanuit Amerika/Canada hier naar toe. Dus de verkoper is verplicht te testen, niet de koper!!

En ook hier komt EIA (onder de radar) voor; in maart 2025 is bij een test in Wageningen nog een te exporteren paard positief bevonden (antilichamen zijn aangetroffen).
Overigens was ook dit paard oorspronkelijk uit Oost-Europa afkomstig.

Nou ook prima toch? Als testen linksom of rechtsom maar verplicht wordt. Vooral bij import, want daar lijkt het dan vooral vandaan te komen, import uit Oost-Europa?

office schreef:
_San87_ schreef:

Ik weet niet hoe ziekig ze dan zijn gelukkig geen ervaring mee. Ik lees dat de ziekte soms niet heel opvallend voorbij kan gaan.Dus als mijn paard op het oog (weer) in orde is na een korte koorts aanval dan weet ik niet of ik die zo graag in laat slapen.Dat is nogal een offer .En ook een financiële aderlating natuurlijk.Kan me goed voorstellen dat iemand het paard dan gewoon gauw door verkoopt.

Ja goed, je moet je ook bedenken dat ALS je paard EIA heeft, hij levenslang besmet blijft en dus ook andere paarden besmet kunnen raken die er wellicht niet zo makkelijk doorheen fluiten.

Het is een zeldzame ziekte, laten we dat ook zo houden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

poes schreef:
Thioro schreef:

In Nederland.
In België moet je het dier doden.

En als de veearts bellen het dood vonnis voor je paard (en misschien ook voor je bedrijf) kan zijn dan laat je dus liever je paard uitzieken op het weiland.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

In NL moeten dragers ook geuthaniseerd worden, ook als ze symptoomloos zijn. Ik vindt dat ook wel heftig, snap dat het belangrijk is om er voor te zorgen dat de ziekte zich niet gaat verspreiden. Maar ja..een verder gezond paard er om laten inslapen.

Ze werken in Amerika aan een vaccin, laten we hopen dat er dan snel een goed vaccin komt met weinig bijwerkingen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:39

Het is voor al ingrijpend omdat (gelukkig) niet 100% zeker is dat een drager andere paarden besmet.
Een vaccin zou fijn zijn maar eerlijk….hoeveel vaccinaties moeten we straks gaan geven ? Rhino ,west Nijl ,schimmel , moeraskoorts en welke vergeet ik nog ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:41

Er is al sinds 1986 een vaccin tegen EIA wat goede resultaten geeft alleen komt dat uit China en komt in de VS niet door de FDA-keuring.
Geen idee waarom het ook niet is aangemeld voor EU.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:45

DubbelFun schreef:
Er is al sinds 1986 een vaccin tegen EIA wat goede resultaten geeft alleen komt dat uit China en komt in de VS niet door de FDA-keuring.
Geen idee waarom het ook niet is aangemeld voor EU.

Omdat het niet door de keuring komt en niet goed genoeg is misschien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:46

Dat weet niemand, maar vlak ook daar de macht van de farmaceutische industrie niet uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:51

Het probleem van het Chinese vaccin zal wel zijn dat zij daar nog veelal werken met levende ziektekiemen en het lichaam daar dus antistoffen tegen aan moet gaan maken.
Als het hier dus standaard is om dieren te euthanaseren als blijkt dat ze antilichamen hebben dan zouden ook alle gevaccineerde dieren daar onder vallen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Het is gelukkig nog een zeldzame ziekte maar ik vind het wel een beangstigende gedachte.Voor al in gebieden waar veel paarden dicht bij elkaar zijn.
Ik las dat dazen ze (ook ? ) verspreiden en dat zijn er heel veel dit jaar :( .