Geen wandelaars, maar ruiters en menners: ook andere Vierdaagse start

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Geen wandelaars, maar ruiters en menners: ook andere Vierdaagse start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 15:07

Omroep Gelderland
Algemeen

Sfeerbeeld van de Eper Paarden4daagse 2023. Foto: Amanda Melchior Fotografie

Een jaar geleden had bijna niemand het meer verwacht, maar toch is dinsdag de dertigste editie van de Paarden4daagse van start gegaan. Zo'n 500 ruiters en menners verzamelden zich in Epe om hun eerste van vier toertochten over de Veluwe te maken. Een maand later dan voorgaande edities, maar dat mag de pret niet drukken.

Het is gezellig op het startterrein van de Paarden4daagse. Oude bekenden ontmoeten elkaar, mensen kijken met interesse of bewondering naar het paard of het rijtuig van anderen, en iedereen kijkt uit naar de route die straks gereden gaat worden. "Ik heb tot nu toe alle edities meegedaan", zegt een vrouw. "Dus voor mij is dit al de dertigste keer, en voor de pony de 25ste keer. Dit is wel de laatste keer voor Spotty, want ze wordt langzaam maar zeker wel te oud om mij nog te trekken."

Met je paard een mooie rit maken
De Paarden4daagse draait niet om de prestatie. "Er is geen wedstrijdelement", zegt de vrouw. "Het is leuk om al die mensen te ontmoeten, alle verschillende paardenrassen te bewonderen en natuurlijk om met je eigen dier een prachtige route over de Veluwe te rijden. Daar draait het voor mij om." Dat is ook waarvoor het evenement wordt georganiseerd. "Met 500 ruiters en menners zijn we echt een groot paardenevenement", weet voorzitter Dennis Peters. "We hebben vier routes uitgezet over een prachtig stuk Veluwe. Het is vooral lekker met je paard een mooie rit maken, en de Veluwe verkennen."

Dat deze dertigste editie gehouden wordt, is niet vanzelfsprekend. Een jaar geleden werd de wet- en regelgeving aangescherpt, waardoor de Paarden4daagse niet meer in het broedseizoen georganiseerd kon worden. Dat leek het einde van het evenement. "Maar een paar bestuursleden vonden dat toch wel erg jammer", zegt Peters. "Daarom zijn we met elkaar doorgegaan, hebben we gesprekken gevoerd met belangrijke instanties, en uiteindelijk besloten een maand later, na het broedseizoen, toch weer een Vierdaagse te organiseren."

Vorig jaar op dezelfde plek
Alle deelnemers zijn daar blij mee. "Ik kom al tien jaar in Epe", vertelt een man. Hij zit op zijn rijtuig, te wachten tot zijn vrouw komt. "Maar dit jaar zagen we voor het eerst kans om mee te doen. Ik ben heel benieuwd, ik hoor van iedereen dat het heel mooi moet zijn." En ook langs de route zit de sfeer er goed in. "Als we thuis zijn, proberen we altijd even een plekje te vinden om te kijken", zegt een vrouw. "We worden al herkend, omdat we vorig jaar op dezelfde plek zaten." Ze zwaait naar passerende ruiters.

Zelfs de zware hoosbuien die af en toe voorbijkomen, mogen de pret niet drukken. De paardentram brengt bezoekers naar het terrein, een mannenkoor zingt zeemansliederen, de smid helpt nog wat paarden voor ze op weg gaan en het diner wordt voorbereid. Als iedereen terug is, gaat een grote groep samen eten. Want de Paarden4daagse draait vooral om gezelligheid en plezier. Vrijdagavond vindt de traditionele intocht plaats in Epe.