De één na de andere rechtszaak rondom de Oostvaardersplassen: Waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

De één na de andere rechtszaak rondom de Oostvaardersplassen: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 19:56

Omroep Flevoland
Algemeen

Konikpaarden. Deze lopen niet in de Oostvaardersplassen. Foto: Marlies Trap Fotografie

Sinds 2018 zijn er 93 rechtszaken geweest rondom het beleid voor en beheer van de Oostvaardersplassen. De zaken worden niet allemaal aangespannen tegen Staatsbosbeheer, de beheerder van het gebied, maar ook tegen de provincie. Waarom zijn het er zoveel?

Soms gaan zaken over aangevraagde vergunningen, vaker over het verplaatsen, voeren of afschieten van dieren. Op verzoek van Omroep Flevoland heeft Staatsbosbeheer uitgezocht hoeveel rechtszaken er sinds 2018 rondom het beleid en beheer van de Oostvaardersplassen zijn geweest. Dat zijn er 93.

In mei was er nog een uitspraak van de rechter over het aanleggen van waterpoelen in het gebied. Volgens twee stichtingen was dit om de Oostvaardersplassen aantrekkelijker te maken voor recreatie en toerisme. Staatsbosbeheer gaf juist aan dat dit goed was voor de natuur. Door de rechter werd Staatsbosbeheer in het gelijk gesteld.

Hart voor de natuur
Zowel de verschillende stichtingen die de rechtszaken aanspannen als Staatsbosbeheer gaven eerder bij Omroep Flevoland aan dat ze dit doen vanuit een hart voor de natuur.

Tegelijkertijd kosten al deze rechtszaken enorm veel tijd én geld voor alle betrokken partijen. Het heeft voor de stichtingen vaak niet het gewenste effect: in 95 procent van de rechtszaken werd Staatsbosbeheer in het gelijk gesteld.

Gelijk
In sommige gevallen krijgen de stichtingen die rechtszaken aanspannen gelijk. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij een slepende zaak rondom de stekelige plant de 'grote klis'. De konikpaarden die in het gebied rondlopen kunnen door de plant last krijgen van hun ogen.

De Stichting Aanpak Misstanden Natuur bracht dit onder de aandacht, maar het duurde vier jaar voordat ze hierin gelijk kreeg. De zeventig paarden werden uit dat deel van de Oostvaardersplassen gehaald, maar omdat er geen alternatieve plek voor ze werd gevonden gingen ze naar de slacht.

Niet iedereen die het oneens is met het beleid van de Oostvaardersplassen kiest voor de gang naar de rechter. In 2018 wilden actievoerders dat de dieren zouden worden bijgevoerd, toen Staatsbosbeheer dat niet deed werden er hekken opengeknipt. Daardoor liepen er dieren op de A6 en moesten ze worden afgeschoten.

Op andere momenten brachten actievoerders zelf hooibalen in het gebied.

Niet reguleren
Waarom is er nog steeds zo veel te doen om de Oostvaardersplassen? Volgens ecoloog en hoogleraar Natuurbeheer Frank Berendse heeft dit in eerste plaats te maken met dat er jaren geleden grote grazers zijn uitgezet en het besluit toen is genomen om de aantallen niet te reguleren. Dat is uitzonderlijk.

Het reguleren van kuddes betekent bij natuurgebieden op de Veluwe bijvoorbeeld dat er goed wordt bijgehouden hoeveel dieren er zijn en als het er te veel worden, dan worden ze gevangen of afgeschoten.

Experiment
Berendse was zelf betrokken bij de Oostvaardersplassen doordat hij Frans Vera begeleidde, die gezien kan worden als de toenmalige visionair van het gebied. "Het was een soort experiment, vanuit de gedachte dat als we die grazers vrij zouden laten dat er vanzelf een heel gevarieerd landschap zou ontstaan."

Hij kijkt er nu met wat dubbele gevoelens op terug. "Ik vond het een interessante gedachte, we hadden alleen onvoldoende ingeschat hoe snel die populatie zou toenemen."

Van te veel naar te weinig
Dat had vooral te maken met dat het gebied enorm voedselrijk was. De drooggevallen zeebodem zorgde voor genoeg eten en er werden dus ook veel kalfjes en veulens geboren.
"De getallen namen zo snel toe dat er daarna te weinig voedsel was," vertelt Berendse. "In de wintermaanden leidde dat tot massale sterfte." Doordat het gebied in het zicht ligt leidde dat ook tot maatschappelijke onrust.

Ecologische woestijn
Op een gegeven moment was het gebied een ecologische woestijn geworden, vertelt Berendse. Als het aan hem lag was er eerder ingegrepen. "Ik denk dat we eerder hadden moeten beginnen met reguleren, maar dat is niet iedereen met mij eens."

Hoewel het experiment niet opleverde wat er was gehoopt geeft hij aan dat ecologen en wetenschappers er wel heel veel van geleerd hebben.

"Misschien had het in een ander gebied wel kunnen werken. Op andere plekken op aarde waar grote hoefdieren leven, zijn dat gigantische oppervlaktes. Denk aan de prairies in Noord-Amerika. Kuddes bewegen dan over grote afstanden en daar zijn de oppervlaktes van de Oostvaardersplassen gewoon veel te klein voor."

Streng gereguleerd
In 2018 werd er door de Commissie Van Geel een advies voor het beheer van de Oostvaardersplassen vastgesteld. Berendse heeft daar ook inspraak in gehad. Door het advies van de commissie wordt er nu streng gereguleerd in het gebied en zijn er dus kleine groepjes dieren.

Nog steeds wordt er soms verschillend gedacht over de Oostvaardersplassen en wat er wenselijk is. "Er zijn mensen die grote grazers belangrijk vinden, anderen die vogels belangrijk vinden of vinden dat juist insecten meer de ruimte moeten krijgen."

Volgens de ecoloog was het gebied altijd al belangrijk voor vogels en werden daar de grazers aan toegevoegd. Daarom vindt hij dat de prioriteit moet liggen bij het gebied aantrekkelijk houden voor vogels. Ook vindt hij dat er nu wel weer erg veel wordt ingegrepen in de Oostvaardersplassen. "Van die hekken om bomen heen, ik had dat zelf anders gedaan."

Elisa2

Re: De één na de andere rechtszaak rondom de Oostvaardersplassen: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:31

Dus ze hebben enorm veel geleerd...ten koste van...zoveel levens en dieren. Niet echt iets om trots op terug te kijken lijkt me. Fijn dat er nu wel gereguleerd wordt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:32

Daar hebben duizenden dieren een vreselijke dood voor moeten sterven..
Om maar niet te spreken over het afschot wat nog wel eens fout ging....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:35

Ik krijg niet de indruk dat ze er echt van geleerd hebben. Alleen dat ze nu bang zijn van de publieke opinie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:38

petraaken schreef:
Ik krijg niet de indruk dat ze er echt van geleerd hebben. Alleen dat ze nu bang zijn van de publieke opinie.

+:)+

Zouden ze er van geleerd hebben lieten ze nu geen exmoor pony's opvreten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:12

petraaken schreef:

Amen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:22

DuoPenotti schreef:
petraaken schreef:

+:)+

Zouden ze er van geleerd hebben lieten ze nu geen exmoor pony's opvreten

Dat denk ik ook, de publieke opinie en media eromheen; bij de natuurclubs is men er heilig van overtuigd dat ze het geweldig doen; ecologisch is dat wellicht zo maar wat ze over het hoofd zien is dat ons land te klein is voor 'wilde' natuur. Dat is er niet, en het beetje wat nog enigszins natuurlijk is, dat is te klein, of omheind of moet worden verbonden met ecoducten om de postzegels aan elkaar te knopen. Zodra er ergens een hek omheen staat is het per definitie geen 'wilde natuur' waar dieren naar behoefte kunnen migreren.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:26

Waar ken ik dit van? Gefaald beheer van dieren? Ten koste van het dier. ;(

Kopmeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:12

petraaken schreef:

Nou dat, 'het lag in het zicht',dat stukje geeft mij de indruk dat ze het anders geen probleem hadden gevonden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:45

Ik snap niet dat SBB zichzelf nog steeds als een capabele organisatie ziet. Falend beleid, enorm veel dierenleed door gewone onkunde en denken dat ze god zijn. De mond groot over natuur, maar wel constant overal op willen ingrijpen, verbouwen, omgooien en kappen. Geen bal doen aan loslopende honden, maar wel de zakken vullen met geld van de belastingbetaler om hun natte droom te verwezenlijken en velen stinken er met open ogen in.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:14

Er komt steeds meer informatie boven over de handelswijze van Staatsbosbeheer in de Oostvaardersplassen. En er is een vasthoudende groep mensen die met de slechte behandeling of eigenlijk geen behandeling naar de rechter stapt. Vandaar dat ook het arrest over de klissen gewonnen is en SBB de dieren niet meer bloot mocht stellen aan de klissen. Men moest maaien maar SBB gaat niet aan het werk , de paarden werden verhuisd naar de Slufter op 1 van de eilanden , waar ze ook niet konden blijven. Weet niet of ze geslacht zijn ws wel. Maar beter dood dan bij SBB dat is een feit. Ik zie het overigens niet als onkunde maar vaak als onwil. We weten allemaal dat die dieren pijn lijden door die klissen. Dat negeren er er niets aan doen is bewust mishandelen. Voor een paard wat het veulen er niet uit krijgt geen hulp inschakelen maar beiden dood laten gaan is geen onkunde maar onwil. Enz Enz.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 23:11

Rizette schreef:
Er komt steeds meer informatie boven over de handelswijze van Staatsbosbeheer in de Oostvaardersplassen. En er is een vasthoudende groep mensen die met de slechte behandeling of eigenlijk geen behandeling naar de rechter stapt. Vandaar dat ook het arrest over de klissen gewonnen is en SBB de dieren niet meer bloot mocht stellen aan de klissen. Men moest maaien maar SBB gaat niet aan het werk , de paarden werden verhuisd naar de Slufter op 1 van de eilanden , waar ze ook niet konden blijven. Weet niet of ze geslacht zijn ws wel. Maar beter dood dan bij SBB dat is een feit. Ik zie het overigens niet als onkunde maar vaak als onwil. We weten allemaal dat die dieren pijn lijden door die klissen. Dat negeren er er niets aan doen is bewust mishandelen. Voor een paard wat het veulen er niet uit krijgt geen hulp inschakelen maar beiden dood laten gaan is geen onkunde maar onwil. Enz Enz.

Ik vind het beide, onkunde en onwil.
Als je dieren laat doorfokken op een terrein waar niet genoeg ruimte is voor die dieren, het idee dat dat wel kan is onkunde, er geen flikker aan doen is onwil. Laat ik zeggen het begon met onkunde en verder is het enkel onwil bij die mensen en het zal ze aan hun achterwerk oxideren dat dieren daaronder lijden. Het is gewoon gesubsidieerde dierenmishandeling.

Hier zit een boswachter die zijn schapen naar binnen doet, in de stal ligt een zieke reebok, die hij niet als ziek erkent, maar enkel neerpent dat de natuur zo mooi is. Gaat het dier uitgebreid staan filmen, de rand*biel. Als je dat als boswachter al niet herkent. Maar wel als boegbeeld naar buiten treden, omdat je je zelf zo kundig vind. Nee, waardeloze organisatie is het met veel mensen met onkunde op het gebied van gehouden dieren. Herten boeit ze ook niet.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:48

Onkunde noch onwil

Het gaat er om dat je fundamenteel anders anders kijkt naar de omgeving om je heen. Het lijden van de reebok is onderdeel van het natuurlijke proces.

Ik geloof er niet in maar helaas heel veel mensen wel. Zeker omdat er hele mooie praatjes en artikelen zijn. Ook dit artikel is een mooi stukje framing. Wat zou het mooi zijn als er meer onderzoek was gedaan naar de oorzaken van de uitspraken. Met 93 rechtszaken zou het interessant zijn om te weten of er nu een paar droeftoeters de boel blijven traineren of zou het komen omdat maar een paar kleine groepjes met beperkt financieel vermogen het op moeten nemen tegen een professionele instantie die waarschijnlijk toegang heeft tot enorme bronnen aan (pseudo)wetenschap, menskracht en nog veel grotere geldstromen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:05

link2thepast schreef:
Onkunde noch onwil

Het gaat er om dat je fundamenteel anders anders kijkt naar de omgeving om je heen. Het lijden van de reebok is onderdeel van het natuurlijke proces.

Ik geloof er niet in maar helaas heel veel mensen wel. Zeker omdat er hele mooie praatjes en artikelen zijn. Ook dit artikel is een mooi stukje framing. Wat zou het mooi zijn als er meer onderzoek was gedaan naar de oorzaken van de uitspraken. Met 93 rechtszaken zou het interessant zijn om te weten of er nu een paar droeftoeters de boel blijven traineren of zou het komen omdat maar een paar kleine groepjes met beperkt financieel vermogen het op moeten nemen tegen een professionele instantie die waarschijnlijk toegang heeft tot enorme bronnen aan (pseudo)wetenschap, menskracht en nog veel grotere geldstromen?

Jij vind het onkunde noch onwil?

Lijden van een reebok hoort idd bij de natuur, daar zeg ik ook niks over. Wel dat een boswachter met zogenoemde verstand van zaken en als boegbeeld van SBB DFW , het niet herkend als een zieke bok en het dier enkel stress geeft door de uitgang te blokkeren en het dier uitgebreid gaat staan filmen.

Waarom vind je het artikel eigen een mooi stukje framing?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:48

Nederlandse natuurbeheer is gewoon een klucht.