Veroordeelde paardenhandelaar snapt niet dat paarden zijn weggehaald

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Veroordeelde paardenhandelaar snapt niet dat paarden zijn weggehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 16:18

Omroep Brabant
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Paardenhandelaar Toon Sprangers (66) uit Wagenberg is boos dat zijn twee pony’s en paard twee weken geleden zijn meegenomen door de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn (LID). De dieren waren graatmager, hun gebitten in slechte staat en ze kregen volgens de LID te weinig en ongeschikt eten. Sprangers ziet dat anders: “Het is gewoon puur ouderdom.”

“Ik vind het jammer”, zegt Sprangers. “Ik was de hele dag bezig met het verzorgen van die dieren. Ze kregen oud brood, appels, groenten en krachtvoer. Ook heb ik medicijnen op voorraad.”

De dieren zijn volgens de paardenhandelaar meer dan dertig jaar oud. “Wat verwacht je van stokoude paarden? Ze zijn in orde, dit is gewoon puur ouderdom.”

Ton Hamers woont bij de paardenhandelaar op het erf. Hij onderstreept het verhaal van Sprangers. “Ik weet zeker dat ze goed verzorgd werden”, zegt hij. “Ze kregen elke dag goed te eten. Eén van de paarden was al mager toen Toon hem kocht. Die was er nog maar drie of vier weken en moest nog aansterken.”

Sprangers kreeg in het verleden al meerdere waarschuwingen van de LID dat hij beter voor zijn dieren moest zorgen. Bij een nieuwe controle twee weken geleden bleek de situatie van de pony's en het paard juist verslechterd te zijn. De inspectiedienst vreesde voor het leven van de dieren en besloot ze in bewaring te nemen.

Sprangers zegt dat hij de dieren er weer bovenop wilde helpen. “Ze waren zonder meer beter geworden als ik ze eten had kunnen blijven geven. Maar dat geloofde de inspectie niet.”

Het paard en de twee pony’s waren de laatste die de handelaar nog had. In 2013 werden er ook al 110 ernstig verwaarloosde pony's en paarden van zijn terrein weggehaald. Hij is toen veroordeeld voor het verwaarlozen van zijn dieren. Sprangers kreeg een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden met een proeftijd van drie jaar. Hij mocht het beroep van veehandelaar niet meer uitoefenen van de rechter.

“Ze hebben me heel veel pijn gedaan door deze laatste paarden weg te halen”, zegt Sprangers met tranen in zijn ogen. “Ze hoeven me niet te blijven aanvallen op mijn verleden. Als ze er zo slecht aan toe waren, waarom hebben ze er dan niet voor gekozen om ze ter plekke te laten inslapen?”

De verwaarloosde dieren worden nu op een geheime opvanglocatie verzorgd. De handelaar draait op voor alle kosten voor transport, tijdelijk onderdak en (medische) verzorging. Hij kreeg ook een proces-verbaal van de politie.

Ondanks dat is Sprangers nog altijd niet van plan om te stoppen met het houden van paarden. “Misschien komen er wel weer nieuwe paarden. Maar het is even afwachten hoe het allemaal gaat lopen."

Zie: [VN] Verwaarloosde paarden blijken van eerder veroordeelde paardenhandelaar
Zie: [VN] Uitgemergelde paarden weggehaald bij handelaar: 'Erger kon haast niet'

Elisa2

Re: Veroordeelde paardenhandelaar snapt niet dat paarden zijn weggehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:31

Oud brood, appels, groenten en krachtvoer...

Dit is toch geen eten voor oude paarden, slobber en veel ruwvoer hebben ze nodig plus gebitsbehandelingen. Jammer dat deze man het nog steeds niet snapt en voor de slachtoffer rol kiest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:34

Wat een huilverhaal van deze meneer. Er zijn al vaker dieren weggehaald, je hebt meerdere waarschuwingen gehad en je leert er niet van.

Een paard dat vel over been is en slechte tanden heeft erop willen helpen met appels, groente en oud brood (en krachtvoer). Dat klinkt echt als een goed verhaal.

En dan waarschijnlijk weer nieuwe dieren willen kopen. Ik houd m'n hart vast voor die toekomstige dieren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 23:15

Ik vroeg me al af of het deze klootzak was. Hij heeft al wel meer vergrijpen op zijn kerfstok staan, en heeft ook een tijd een verbod gehad op het houden van dieren. Het is inderdaad een groot jankverhaal wat hij ophangt. Onbegrijpelijk dat de paarden niet geheel in beslag worden genomen. Hij gaat het nooit leren.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/183 ... osde-ponys

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 07:56

Hoewel de dieren er erg beroerd aan toe zijn gezien de foto van de schimmel in het eerste bericht :knuffel: . Aan brood, groente, appels en krachtvoer weet je in woorden niet in welke hoeveelheid dat is ntuurlijk. Voor hetzelfde geld is het een slobber (krachtvoer) en wat klein gesneden groentes en appels en droog brood. Daar kun je niks van zeggen of het goed of fout is en magere dieren die nog moeten bijtrekken het kan natuurlijk.

Al is het gezien het verleden van de man twijfelachtig en gezien de eerdere controle ook niet zo waarschijnlijk het kan natuurlijk wel. Hoe dan ook. Ik hoop dat de dieren nog kunnen opknappen :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:37

Hoeveel topics komen er nog waar we kunnen reageren?
Is het niet handiger de artikelen te plaatsen maar waar we kunnen reageren centraal bij 1 bericht te houden?

Want dat appels en brood geen senioren voer is staat ook al elders.

Of vinden jullie in 1 topic niet handiger?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:23

karuna schreef:
Hoewel de dieren er erg beroerd aan toe zijn gezien de foto van de schimmel in het eerste bericht :knuffel: . Aan brood, groente, appels en krachtvoer weet je in woorden niet in welke hoeveelheid dat is ntuurlijk. Voor hetzelfde geld is het een slobber (krachtvoer) en wat klein gesneden groentes en appels en droog brood. Daar kun je niks van zeggen of het goed of fout is en magere dieren die nog moeten bijtrekken het kan natuurlijk.

Al is het gezien het verleden van de man twijfelachtig en gezien de eerdere controle ook niet zo waarschijnlijk het kan natuurlijk wel. Hoe dan ook. Ik hoop dat de dieren nog kunnen opknappen :j

Leer mij die vent kennen, die gaat echt niet met zorg met zijn beesten om, en zal al helemaal niet de moeite nemen het zijn paarden wat makkelijker te maken met slobber en fijn gesneden fruit. Ik hoop dat hij een algemeen verbod op het houden van dieren krijgt onderhand. Ze laten het de spuigaten uitlopen :n

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:44

De wetgeving is in NL gewoon veel te slappe hap.
Ken een oud boertje hier in de omgeving met een koppeltje schapen, worden nooit geschoren. De DA houdt een oogje in het zeil…jaja…ze houden die man een hand boven het hoofd of durven ‘m niet aan te pakken. Betaald de rekening voor ongevraagd DA bezoek ws ook niet…

Als de straffen hoger worden zal dit gedrag m.i. pas kunnen afnemen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

Dat soort mensen die totaal niet bereid zijn om ook maar iets bij te leren, wat geld te steken in goed voer, of uberhaupt wat aan te nemen van anderen, die snappen dat inderdaad niet.
Onze buurman is ook zo'n ouwe handelaar, verzorgt zijn paarden prima, goed en voldoende ruwvoer, daar mankeert niets aan, maar hij zet ze rustig een half seizoen op stal. Zonder buitengang. Ook jaarlingen, want die verkoopt hij na een tijd toch weer met winst. Het is niet dat hij te weinig land heeft, maar gewoon; zo doet ie het altijd al. Ik kom er maar niet, wordt er alleen maar treurig van.