The Baran Global Hunter Classic 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

The Baran Global Hunter Classic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 15:23

* Bokt
Sport
Tekst & foto's door RDW Photography

Afgelopen zaterdag 12 juli organiseerde Longines Tops International Arena voor het eerst The Baran Global Hunter Classic op diens eigen terrein aan de paardenboulevard in Valkenswaard. In een zonovergoten grasarena werd eveneens het Classic onderdeel van deze driedaagse competitie verreden.

De Hunter discipline is afkomstig uit Noord Amerika. Het deelnemersveld zag dan ook een grote representatie van Noord Amerikaanse deelnemers, met name uit de Verenigde Staten. In de Hunter discipline draait het niet om snelheid en behendigheid, maar om harmonie tussen ruiter en paard en soepele techniek. De combinaties worden door een jury beoordeeld op stijl, waarbij al deze factoren in acht worden genomen.

De deelnemers hadden de vrijdag voorafgaand aan de Classic reeds het Hunter Under Saddle onderdeel verreden. Hierbij werden zij zowel individueel als in teams beoordeeld, net als bij de Classic van zaterdag. Elk team bestaat uit een International Jumper Rider, een Junior / Amateur Hunter Rider en een Professional Hunter Rider, waarvan de laatstgenoemde ook Team Captain is.

De top zes zag er uiteindelijk als volgt uit, met John French als individuele dagwinnaar:
1. John French – Crystal Blue (Team French) – 93.00 punten
2. Faith Schuttemeyer – Juan Carlos (Team Hesslink Williams) – 91.67 punten
3. Geoffrey Hesslink – Paisley Park (Team Hesslink Williams) – 91.33 punten
4. Caroline Ingalls – Concerto (Team California Rose) – 88.67 punten
5. Emily Esau Williams – Star Quality (Team Esau Williams) – 87.63 punten
6. Lillie Keenan – Spoken (Team Hesslink Williams) – 87.33 punten

De rubriek startte met de International Jumper Riders, waarbij ook Nederland door twee deelnemers vertegenwoordigd was.

1. Giampiero Garofalo | Cruse | Team Finally Farm
Afbeelding

2. Maikel van der Vleuten | Qatar | Team California Rose
Afbeelding

Klik

3. Harrie Smolders | Ever So Often | Team French
Afbeelding

Klik

Klik

4. Lillie Keenan | Spoken | Team Hesslink Williams (zesde plaats)
Afbeelding

Klik

Hierna was het de beurt aan de Junior / Amateur Riders. Hiervan wisten zich twee de top zes in de rijden, knappe prestatie in een stevig deelnemersveld met doorgewinterde professionals!

5. Ellie Sadrian | Incognito | Team Esau Williams
Afbeelding

Klik

Klik

6. Caroline Ingalls | Concerto | Team California Rose (vierde plaats)
Afbeelding

7. Paige Walkenbach | Babylon | Team French
Afbeelding

Klik

8. Faith Schuttemeyer | Juan Carlos | Team Hesslink Williams (tweede plaats)
Afbeelding

Als laatste was het de beurt aan de Professional Hunter Riders, tevens Team Captains, die van deze discipline hun vak hebben gemaakt. Deze categorie bracht de individuele dagwinnaar voort.

9. Lourdes de Guardiola | Dom Perignon | Team Artemis
Afbeelding

Klik

10. Emily Esau Williams | Star Quality | Team Esau Williams (vijfde plaats)
Afbeelding

11. John French | Crystal Blue | Team French (eerste plaats en daarmee individuele dagwinnaar)
Afbeelding

Klik

12. Geoffrey Hesslink | Paisley Park | Team Hesslink Williams (derde plaats)
Afbeelding

Klik

Aan het einde van de rubriek was het tijd voor de prijsuitreiking, waarbij de top tien opgesteld werd met enen. De individuele dagwinnaar werd uitgebreid gefeliciteerd en de top tien reed hun ereronde.

13. De top tien opgesteld
Afbeelding

14. Winnaar John French met Crystal Blue wordt uitgebreid gefeliciteerd door de organisatie, waar een foto bij hoort
Afbeelding

Crystal Blue met de zojuist gewonnen rozet aan het hoofdstel

15. Faith Schuttemeyer, die zich naar de tweede plek reed, rijdt trots haar ereronde met Juan Carlos
Afbeelding

Op zondag 13 juli wordt het derde en laatste onderdeel, Handy Hunter, verreden en zal duidelijk worden welk team met de winst naar huis gaat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:40

Super toffe foto's heb je voor ons gemaakt Robin! _/-\o_
Bedankt ook voor het mooie verslag!

Earth

Re: The Baran Global Hunter Classic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:46

Heel tof om te zien. Ook leuk dat er Nederlandse topruiters meereden. Ik hoop dat dit wat meer populair wordt want het is mooi en leerzaam om naar te kijken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:55

Toffe platen! :j

Ik gruwel wel van al die geschoren tastharen en oren :\ en waarom gaat iedereen behalve Harrie helemaal plat op hun paard liggen :o?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 07:29

Wat leuk dat dit in Nederland werd georganiseerd!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 10:01

@Bellatrix blij dat jullie er blij mee zijn, dan ben ik dat ook! :D

@Fly_High dank voor je compliment op de foto's :)

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Fly_high schreef:
Toffe platen! :j

Ik gruwel wel van al die geschoren tastharen en oren : en waarom gaat iedereen behalve Harrie helemaal plat op hun paard liggen :o?

Ik kwam toevallig dit artikel op facebook tegen als suggested post. Ik denk dat het dus met de hunter stijl te maken heeft? Viel mij wel ook op idd

https://www.facebook.com/10004346879209 ... 7S9Ucbxw6v

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:11

Earth schreef:
Heel tof om te zien. Ook leuk dat er Nederlandse topruiters meereden. Ik hoop dat dit wat meer populair wordt want het is mooi en leerzaam om naar te kijken.

Alsjeblieft niet, als er ergens niet om welzijn gegeven wordt is het de hunters wel... Het heeft ook niks meer te maken met jacht rijden.

Echt, als je je paard half dood moet rijden, moet verdoven en noem maar op om een parcours te rijden. :n Of dat het normaal gevonden wordt om 30 keer te starten in enkele dagen.

Wel hele gave foto's! Super

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:20

Het principe van Hunter is inderdaad heel leuk (de harmonie en ontspanning) maar ik wist voordat ik ging ook niet van het uitscheren, tastharen, verdoven etc.

Geen idee of dat laatste hier ook gebeurd is gezien we op NLse bodem waren.

Ik was net zo enthousiast toen ik thuis kwam zaterdag, eindelijk een keer een rondje springen kijken zonder geruk en gepluk.. :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Dat is het ook pablobokt. En ik hoop/vermoed dat het in NL ook nog wel redelijk mee zal vallen.

Maar de waarheid zit in het midden. Dat 'rukken en plukken' heeft een oorzaak in paarden zie zelf echt graag willen. Aan de andere kant zitten die compleet 'doodgemaakte' paarden van de extremere hunter klasses. Beide zijn geen voorbeelden. En bij allebei zijn de uitschieters niet fijn.

Maar ik denk dat de rijstijl van onze springruiters je best aardig aan zou staan als je ze thuis ziet trainen en bij het losrijden zou bekijken. Dan is er bijna net zo veel simpelheid en rust als bij een fijne hunterrubriek. Het zijn vaak alleen die 30-80 seconden in de ring dat het er wat feller aan toe gaat.

Ik heb niet perse iets tegen hunter. Maar ik heb iets tegen op het willen vermijden dat een paard zich uitdrukt. Wat is er nou mis met ene paard die even zijn hoofd op wil tillen om publiek/hindernis/aankleding te bekijken? Wat is er mis met een misafstand hier en daar. wat is er mis met een paard die wat fanatieker springt? Het fijne van springen vind ik dat het niet om de verschijningsvorm gaat maar om de gezamenlijke opdracht. Balken laten liggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:34

xPabloBokt schreef:
Het principe van Hunter is inderdaad heel leuk (de harmonie en ontspanning) maar ik wist voordat ik ging ook niet van het uitscheren, tastharen, verdoven etc.

Geen idee of dat laatste hier ook gebeurd is gezien we op NLse bodem waren.

Ik was net zo enthousiast toen ik thuis kwam zaterdag, eindelijk een keer een rondje springen kijken zonder geruk en gepluk.. :+

Het is natuurlijk hier geen erkende knhs sport, dus hebben ze ook niet te maken met die regels. Dus zou best kunnen dat die paarden gewoon precies hetzelfde behandeld zijn, zijn wel de bekende paarxen uit de vs. Die ga je niet uit normale ding halen, net alle risico's. Helaas dus ook echt absurd vaak laten lopen. Naast de tientallen keren starten in maar een paard dagen wordt er daarnaast ook nog flink gelongeerd en gereden op die paarden. En vaak ook nog eerst 3 klassen gereden door een prof en dan pas de amateurruiter erop die ook weer 3, 4 of 5 klassen start.

Wat ik begreep vonden ze de paarden onder de NLse ruiters erg levendig. Diezelfde dieren zouden bij 'eigen' ruiters veel trager zijn. Wat ik trouwens niet positief vind. Maar er werd ook gezegd dat die paarden hier ook echt flink voorbereid waren voordat deze rondjes gereden werden.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:39

pol013 schreef:
Dat is het ook pablobokt. En ik hoop/vermoed dat het in NL ook nog wel redelijk mee zal vallen.

Maar de waarheid zit in het midden. Dat 'rukken en plukken' heeft een oorzaak in paarden zie zelf echt graag willen. Aan de andere kant zitten die compleet 'doodgemaakte' paarden van de extremere hunter klasses. Beide zijn geen voorbeelden. En bij allebei zijn de uitschieters niet fijn.

Maar ik denk dat de rijstijl van onze springruiters je best aardig aan zou staan als je ze thuis ziet trainen en bij het losrijden zou bekijken. Dan is er bijna net zo veel simpelheid en rust als bij een fijne hunterrubriek. Het zijn vaak alleen die 30-80 seconden in de ring dat het er wat feller aan toe gaat.

Ik heb niet perse iets tegen hunter. Maar ik heb iets tegen op het willen vermijden dat een paard zich uitdrukt. Wat is er nou mis met ene paard die even zijn hoofd op wil tillen om publiek/hindernis/aankleding te bekijken? Wat is er mis met een misafstand hier en daar. wat is er mis met een paard die wat fanatieker springt? Het fijne van springen vind ik dat het niet om de verschijningsvorm gaat maar om de gezamenlijke opdracht. Balken laten liggen.

Ik zou het met je eens willen zijn m.b.t. het losrijden maar ik schrok bij CSI Eindhoven wel echt van alle bitconstructies die ik tijdens het nabewerken van mijn foto's tegenkwam. Flinke hefboombitten, soms ook nog gecombineerd met een bitloze hefboom optoming, waren eerder regel dan uitzondering. Ik was dan ook heel blij dat de winnaar gewoon op een simpel trensje reed..

Het is gewoon ontzettend jammer, ik vind het fotograferen van paardensport echt heel leuk (zeker nu ik dat voor Bokt mag doen sinds kort), maar dit soort dingen geven het wel een bittere nasmaak.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

Het idee van Hunter is erg mooi, maar als je de verhalen uit Amerika hoort, is het een discipline die nogal kapot gemaakt wordt. Er hangt ook een enorm stijlbeeld aan vast, als je paard niet alle haren de goede kant op heeft staan, kan je je prijs wel vergeten zeg maar. Daarbij vind ik ook de stijl die ontwikkelt is in Amerika niet om aan te zien. Inderdaad helemaal plat tijdens de sprong en tussen de hindernissen iets wat net geen verlichte zit is, maar ook geen normale zit.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

pol013 schreef:

Hier kan ik me wel in vinden, ik vind dat levendige en eigenwijze van springpaarden in het parcours juist super leuk om te zien :) het is ook een spannende gelegenheid zo'n wedstrijd, imo juist fijn dat een keertje vrolijk bokken, hoofd a'la giraf omhoog of op een andere manier raar doen gewoon mag. Of dat een paard een keertje zijn eigen afstand verzint en dat is ook maar prima ook al is het niet mooi :P

Ontspanning kunnen tonen is een leuk idee, alleen mensen blijven mensen en hebben altijd tig methodes om "ontspanning" te creëren :\ denk niet dat die paarden er per se heel gelukkig van worden dat ze altijd maar "ontspannen" moeten ogen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Nee, want die ontspanning is ook nep inderdaad. Ik vind niks mis met ontspanning belonen en echt beoordelen op stijl. Het idee is leuk juist. Maar niet dat er zulke vergaande dingen gedaan worden omdat ze geen enkele teken van leven mogen tonen.

Dat hele platte is omdat ze doen alsof de paarden zo goed springen dat je zo moet gaan staan in verlichte zit om ze uit te kunnen zitten. Even heel zwart wit. Ook heel veel bijgezet of vastgezet eigenlijk springen om ze maar een lage hoofdhouding aan te leren.

Er gaat echt enorm grof geld in om. Lease bedragen met meerdere nullen, verkoop prijzen van tonnen. Voor paarden waar je dat hier er echt niet voor zou krijgen. Daarom halen ze graag paarden hiervandaan. Goedkoop, voor hen, kopen en dikke winst met verkopen. Of zelfs als het voor zichzelf bedoeld is, in plaats van tonnen uitgeven voor 20 duizend oid een paard vinden, dat is zelfs met invoeren goedkoper.