Pavo Cup Parels: Sarah van Fessem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Pavo Cup Parels: Sarah van Fessem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 18:13

KWPN
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De Pavo Cup viert dit jaar haar parel jubileum: voor de dertigste keer strijden de beste jonge dressuurpaarden van Nederland om de felbegeerde titels. In die drie decennia is de Pavo Cup uitgegroeid tot een springplank voor toptalenten – niet alleen paarden, maar ook ruiters en amazones hebben er hun doorbraak beleefd. Een van deze Pavo Cup Parels is Sarah van Fessem.

In 2003 mocht Sarah van Fessem de Pavo Cup in ontvangst nemen, ze zat toen in het zadel van de KWPN-hengst Special D. “Het is een mooie en waardevolle herinnering waar ik nog regelmatig op terugkijk”, aldus Sarah. “Ik reed in die periode als zelfstandige voor meerdere eigenaren, dat heb ik ruim 10 jaar gedaan vanaf mijn 21e. Het opleiden van jonge paarden vond ik altijd heel mooi om te doen. Ik haalde veel plezier uit het hele traject van zadelmak maken tot hoog niveau. Special D was extra bijzonder omdat hij een van de eerste goedgekeurde hengsten was die ik te rijden kreeg. Onze overwinning in de Pavo Cup heeft me echt wel naamsbekendheid opgeleverd.”

Eigen dressuurstal
Na haar periode als zelfstandige, runde Sarah haar eigen dressuurstal. “Mijn ouders besloten naar de Achterhoek te verhuizen, waar voldoende ruimte was om stallen te bouwen en een buitenbaan aan te leggen. Dat was toen een fantastische kans. Ik heb nog wel meerdere paarden in de Pavo Cup gereden, maar ze waren niet altijd zo talentvol als Special D of wisten niet op het juiste moment te pieken. Voor het ene paard is de Pavo Cup ook passender in de opleiding dan voor het andere paard. Het is voor mij belangrijk om een paard de rust, de tijd en het vertrouwen te geven om hem op zijn eigen tempo te laten ontwikkelen.”

Afgesloten
De laatste paar jaar reed Sarah nog een jong paard in de basissport tot het Z, maar sinds dit paard verkocht is, zit ze niet meer in het zadel. “Ik heb heel veel mooie dingen meegemaakt in de paardensport, daar kijk ik met veel plezier en trots op terug. Mijn hart ligt bij de sport en het liefst had ik topsport gedaan, maar dat kost veel geld en is hard werken. Op een bepaald moment besefte ik dat er meer is in het leven. Ik wilde graag een studie volgen en mezelf verder ontwikkelen, dus ik heb de paarden afgebouwd en een nieuwe start gemaakt. Ik heb het hoofdstuk Pavo Cup eigenlijk afgesloten en ben de laatste jaren ook niet meer gaan kijken. Ik denk dat dit in het begin ook uit zelfbescherming was, het was makkelijker om dit af te sluiten en me volledig te richten op iets nieuws. Ik kan er echt nog van genieten als ik in aanraking kom met paarden en zie dat een paard fijn en prettig wordt opgeleid, maar mijn leven is ook druk genoeg zonder paarden. Het is voor nu mooi geweest, maar zeg nooit nooit.”

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.