Fatshaming of dierenmishandeling? Maneges worstelen met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Fatshaming of dierenmishandeling? Maneges worstelen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 20:02

Omroep Zeeland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Hoeveel gewicht kan een paard eigenlijk op z'n rug hebben? Het is een vraag waar veel maneges mee worstelen. Zeker als je je paarden ook verhuurt aan toeristen. De gemiddelde Nederlander wordt steeds langer en zwaarder, maar paarden eten geen chips en drinken geen cola of andere dikmakers, dus zij groeien niet met ons mee. Voor het welzijn van paarden besluiten daarom steeds meer maneges om mensen boven een bepaald gewicht niet toe te staan op hun paarden te rijden.

Ruitergewicht is al tijden een gevoelig discussiepunt in de paardenbranche. De Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra krijgt veel vragen op dit gebied en ondersteunt de norm dat een paard met maximaal 15 tot 20 procent van zijn eigen lichaamsgewicht belast kan worden. Als je rekent dat een middelgroot paard rond de 600 kilo weegt en een zadel ongeveer 10 kilo, betekent dat dat je als ruiter maximaal zo'n 100 kilo mag wegen op dat paard.

Niet meer rijden op je lievelingspony
Bij manege Scheldestad in Vlissingen houden ze zich aan de maximale norm. "Dat betekent dat je soms moet zeggen dat je geen paard beschikbaar hebt voor iemand met een zwaarder postuur", zegt Margitta Rodrigues Das Chagas. "Dat moet je wel voorzichtig brengen, sommige jonge meiden die hier paardrijden dijen ineens uit, dan moet je ze toch vertellen dat ze niet meer op hun lievelingspony of paard mogen rijden. Dat is niet leuk om te horen, maar ik ken ook mensen met een eigen paard die hun gewicht goed in de gaten houden of zelfs gaan afvallen om ervoor te zorgen dat ze op hun paard kunnen blijven rijden."

Paard niet happy met een te zware last
Een te zwaar gewicht is schadelijk voor een paard, zeker op de lange duur, vertelt Margitta. "Het is slecht voor zijn gewrichten, hij krijgt een doorgezakte rug en allerlei blessures op den duur door een te zware last op zijn rug. Het paard is niet happy. En we willen een gelukkig paard, want het paard doet ook het werk toch?"

De meeste maneges in Zeeland vragen bij inschrijving voor een rit naar je gewicht. Daarnaast is ook je paardrij-ervaring relevant voor een verantwoorde rit. Een ervaren ruiter van 100 kilo is minder belastend voor het paard dan een niet-ervaren ruiter die iets lichter is. Ook kan ieder soort paard weer een ander gewicht aan. Een Arabier kan bijvoorbeeld niet meer dragen dan 75 kilo. Een Belgisch trekpaard draagt met gemak een man van meer dan 100 kilo, maar niet elke manege beschikt over zulke grote paarden.
Een rondje langs de websites van maneges in Zeeland laat zien dat de meesten van hen bij het aanbieden van paardrijlessen of strandritten een maximum gewicht variërend van 80 tot 95 kilo vermelden.

Op de website van Omroep Zeeland is een filmpje te zien.

ikkedus

Re: Fatshaming of dierenmishandeling? Maneges worstelen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 20:29

Ah, daar hebben we de fabel van de draagkracht het trekpaard weer. Lekkere dooddoener. Voor een keer zal dat best kunnen, maar laten we vooral maneges niet gaan aanraden om zwaardere trekpaarden in te blijven zetten voor zwaardere klanten!
Ik ben zelf te zwaar en dus rij ik niet meer. Wmb mag het gewicht voor het grotere paard best op 85/90 liggen voor het grotere manegepaard.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 20:40

90 kilo zou toch kunnen als max gewicht, voor de sterkere paarden.
Daarboven is voor een mens ook best obese, of je moet heel lang zijn of zo.
Dat moet iedereen zelf weten, maar voor een dier wat het moet dragen is een max gewicht wel fijn.
Een eigen paard is nog anders, dan een manege paard die meerdere uren per dag met allerlei verschillende mensen op z'n rug moet lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 20:51

Wat een slecht geschreven stukje met veel taalfouten. Lijkt wel of het door iemand van 14 is geschreven.

En 85/90 kilo vind ik ook de max.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 21:37

"De gemiddelde Nederlander wordt steeds langer en zwaarder, maar paarden eten geen chips en drinken geen cola of andere dikmakers, dus zij groeien niet met ons mee."

Gelukkig, in bovenstaand stukje wordt duidelijk gemaakt waardoor de gemiddelde Nederlander steeds langer en zwaarder wordt. Gewoon de chips, cola en andere dikmakers de deur uit. Om met Cruijff te spreken: je ziet het pas als je het door hebt. Of zoiets. Ik ben niet zo Cruijffiaans.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 21:59

"De gemiddelde Nederlander wordt steeds langer en zwaarder, maar paarden eten geen chips en drinken geen cola of andere dikmakers, dus zij groeien niet met ons mee."

Alsof te dikke paarden ook ineens een stuk sterker zijn ... :?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 22:13

Klopt die rekensom wel? 20% van 600 is toch 120 kg? Als ze daar dan die 10 kg van het zadel aftrekken (is een zadel echt zo zwaar..?) dan kom ik op 110 kg als max en niet 100 kg.

In mijn ogen sowieso te veel..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 22:16

Toch niks mee om te zeggen zwartje mag max 70 kilo.
Witje 80 en vosje 90.

En ja dat zal niet altijd makkelijk in te schatten zijn.
Maar dan zet je maar in de huisregels dat bij twijfel gewogen mag worden.

Fatshaming is bij mij wat anders dan een max gewicht hanteren.
9 van de 10 topics lopen daar wel vaak op uit.
Maar niet omdat het dan om een max gewicht gaat. Maar om vanalles wat er dan bijgehaald word.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 22:25

Mee eens, gewoon een grens hanteren qua gewicht en dit gewoon op een bord schrijven met de redenen er bij. (en eventueel een weegschaal)

De rest is niet aan anderen om over te oordelen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 22:44

Ik vind een maximum gewicht stellen uit welzijn voor een dier geen fat shaming.
Wat een sensatietitel weer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 22:54

Hier ook niet, je zegt nl : "wij hebben geen geschikt paard voor mensen boven X kg".
Je dieren of sec. dus werknemers beschermen is niets anders dan goed werkgever zijn en zeker als geschikte werknemers schaars zijn (zoals goede manegepaarden), is dat niet meer dan goed werkgeverschap.
Als dat betekent dat je mogelijke klantenmarkt kleiner wordt is dat jammer, maar dan is het interessanter om te kijken naar wat fijne menpaarden als alternatief ipv maar je paarden te overbelasten.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 23:15

Goed dat de afweging wordt gemaakt, maar soms ook lastig. Ik wilde met mijn vader een buitenrit maken, hij weegt 82kg en is overigens een hele fitte, gezonde volwassen man.
Maarja, werd al vantevoren vermeld dat ze geen ruiters boven 80kg accepteren uit behoudt van de paarden. Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant wel jammer dat een gezonde, fitte man dan dus niet meer kan paardrijden.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 23:44

tamary schreef:
Hier ook niet, je zegt nl : "wij hebben geen geschikt paard voor mensen boven X kg".
Je dieren of sec. dus werknemers beschermen is niets anders dan goed werkgever zijn en zeker als geschikte werknemers schaars zijn (zoals goede manegepaarden), is dat niet meer dan goed werkgeverschap.
Als dat betekent dat je mogelijke klantenmarkt kleiner wordt is dat jammer, maar dan is het interessanter om te kijken naar wat fijne menpaarden als alternatief ipv maar je paarden te overbelasten.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden!

DreamGuide, ik (en zoveel andere mensen) kunnen door hun bouw en/of aanleg ook bepaalde dingen (sporten) niet. Jammer? Ja soms wel maar het leven is nu eenmaal niet maakbaar en wat mij betreft speelt, zeker bij paarden, dat argument geen enkele rol in een discussie als deze.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 07:35

tamary schreef:
Als dat betekent dat je mogelijke klantenmarkt kleiner wordt is dat jammer,

Dat hoeft niet eens zo te zijn. Ik vind het een plus als een stal grenzen stelt om hun dieren te beschermen. Juist een reden om er wel te gaan rijden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:32

mika11 schreef:
90 kilo zou toch kunnen als max gewicht, voor de sterkere paarden.
Daarboven is voor een mens ook best obese, of je moet heel lang zijn of zo.
Dat moet iedereen zelf weten, maar voor een dier wat het moet dragen is een max gewicht wel fijn.
Een eigen paard is nog anders, dan een manege paard die meerdere uren per dag met allerlei verschillende mensen op z'n rug moet lopen.

Ik weeg 82 kilo, maar ik ben verre van obese. Ik ben 1m83 en dat is tegenwoordig voor een Nederlandse vrouw niet eens meer opvallend groot.

Ik rij niet op een vaste manege (woon niet eens in Nederland), maar wil nog wel eens een buitenrit op vakantie doen of zoiets. Ik geef voor ik boek mijn lengte en gewicht aan en dat ik waarschijnlijk een "mannen"paard nodig heb. Er zit echter wel degelijk veel verschil in mijn gewicht of dat van een klein obese iemand. Als ik een beetje een stevigere warmbloed of lichte koudbloed rij hebben die daar 0 moeite mee ook niet op langere ritten. Zet je iemand met dezelfde kilo's erop die door het overgewicht niet lekker in balans is merk je dat aan het paard. (dat heb ik zelf gemerkt met een paard dat ik meermaals gereden had zonder enig probleem en met een veel te dikke ruiter liep het paard uit balans en unhappy)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:44

Ik weet niet zeker of een lang lichaam echt fijner is voor een paard qua balans houden.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:49

Er spelen natuurlijk meerdere factoren mee wat kan. (Ook lengte, hoe goed wordt het paard gereden, drukt hij al zijn rug weg, dan is een stuiterend kind van 30 kilo misschien wel belastender dan iemand die kan rijden die zwaarder weegt etc.)

Maar snap wel dat je je paard wil beschermen... Nouja, voor die mensen toch een mooie motivatie?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:50

Ik wilde laatst een rit boeken bij de mill ranch voor mij en een vriendin. Ze geven op de website al aan dat als je een te hoog bmi hebt (uit mijn hoofd hoger dan 25) je sowieso wordt uitgesloten, ondanks je gewicht. Met een normaal bmi kun je daar terecht tot 100 kilo

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:50

Begrijpelijk. :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:54

Amber_anne schreef:
Ik wilde laatst een rit boeken bij de mill ranch voor mij en een vriendin. Ze geven op de website al aan dat als je een te hoog bmi hebt (uit mijn hoofd hoger dan 25) je sowieso wordt uitgesloten, ondanks je gewicht. Met een normaal bmi kun je daar terecht tot 100 kilo

Dus een getraind persoon met veel spier en daardoor een te hoog bmi mag niet rijden?
Bijzonder.

Denk dat ze gewoon kijken of ze iemand dik vinden. Wat een getraind persoon niet is.

Bmi er aan plakken is kolder van de hoogste plank.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:00

DuoPenotti schreef:
Amber_anne schreef:

Dus een getraind persoon met veel spier en daardoor een te hoog bmi mag niet rijden?
Bijzonder.

Denk dat ze gewoon kijken of ze iemand dik vinden. Wat een getraind persoon niet is.

Bmi er aan plakken is kolder van de hoogste plank.

Het is gewoon een richtlijn voor een manege. Beter iets van richtlijn dan volledige willekeur als je er eenmaal staat. Of dat nou een getal op de weegschaal is of een bmi uitlag. Het geeft wat houvast of je het er nu mee eens bent of niet.
Als ze voor iedere pony lengte en gewicht leiden gaan maken krijg je ook discussie of teleurstelling. Wordt het dan wie het eerst komt wie het eerst maalt?
Denk dat het goed is dat mensen soms gewoon te horen krijgen dat iets niet kan. Laat ze wat met hun teleurstelling doen als ze iets graag willen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:04

Afijn als ik ergens met mijn 82 kilo en normaal bmi ergens aankom en ze hebben geen paarden die geschikt zijn voor mij dan baal ik natuurlijk wel, maar ik ga toch niet zitten op een paard dat mogelijk schade overhoudt aan mijn keuze.
Het is misschien minder pijnlijk om te horen dat je te lang en dus te zwaar bent dan dat je te dik bent. Dat snap ik uiteraard, maar de dieren horen ten alle tijden op de eerste plaats te komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:04

@belle boef
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik niet tegen een gewichtsgrens. Integendeel.

Maar bmi is ondertussen wel een erg achterhaald ding.
Waarin je je behoorlijk kunt vergissen.

Die manege wil juist fitte mensen op het paard. Maar op deze manier slaat dat de plank mis.
Waarbij ik overigens zeker weet dat als een sportman daar aan komt, met te hoog bmi ze niet naar zijn bmi vragen. Want te hoog bmi linkt men gelijk aan vet.
Dat is gewoon raar.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:18

Ik begrijp het dilemma. Dat ze de regel hebben is top.

Maar dan een tienermeisje dik noemen, want zo komt de boodschap bij die leeftijd snel aan… is we echt een punt die niemand wil meeemaken.

Hoe je het ook probeerd uit te leggen. De conclusie is dat je te zwaar bent.

Niemand vindt dat leuk om te horen of om te zeggen. Hoewel dat wel noodzakelijk is.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:21

Ik vind het wel een verschil of je te zwaar wordt genoemd om op een bepaald iets te zitten, of dat je überhaupt te zwaar bent.

Ik bedoel, met bijvoorbeeld yoga ballen of krukjes staat er ook vaak een max gewicht op. En dat zijn dingen die er helemaal geen mening over hebben, die gaan alleen maar stuk.