Paard en pony verrassen bewoners Lelystads woonzorgcentrum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard en pony verrassen bewoners Lelystads woonzorgcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 13:31

Omroep Flevoland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Paarden en pony's zijn normaal gesproken niet te vinden in de tuin van een woonzorgcentrum, maar deze week was het anders in Lelystad. Paard Kitty en pony Sjaan brachten een bezoek aan woonzorgcentrum De Hoven om bewoners een glimlach te bezorgen.

Dieren zijn niet ongewoon in het woonzorgcentrum. Afdeling Welzijn organiseert vaker contactmomenten. Dan komt Evelien Dames langs van Stichting Knuffeldier. Normaal gesproken komt zij met een hond, maar ze kreeg een verzoek. "Er waren bewoners hier die ook paarden gehad hadden vroeger en die eigenlijk wel heel graag weer eens een paard wilden zien en aaien. Dus zodoende hebben we het geregeld dat we hier nu met de paarden zijn."

Herinneringen aan vroeger
Voor sommige bewoners was het al lang geleden dat ze contact hadden met paarden. Eén van de bewoners merkte op: "Ik denk toch wel 65 jaar geleden ongeveer." Toen ze rond de 20 jaar oud was, reed ze zelf paard.

De bewoners mochten de dieren aaien, knuffelen en voeren. Bijzonder voor een vrouw was het moment dat een paard een kus gaf. "En je zegt kusje, niet tegen Sjaan, maar tegen dat andere paard. Dan krijg je een kus op je wang."

Therapeutisch effect
Het contact met dieren kan een therapeutisch effect hebben, in het Engels wordt dat 'animal assisted interventions' genoemd. Evelien Dames illustreert dit: "Soms zijn mensen zo in zichzelf gekeerd en als ik dan met mijn hond kom, dan is er alleen maar even de snuit onder de hand. En ze zijn er weer, terwijl het personeel dan geen contact met ze krijgt. Dat is echt heel mooi om te zien."
Voor bewoner Ria was het bezoek extra bijzonder, omdat ze jarig was. "Ik voel me nu echt jarig", vertelde ze enthousiast.

Op de website van Omroep Flevoland staat een video over het bezoek van de paarden.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:20

Dat deden wij ook altijd met de paarden toen mijn moeder nog leefde. 1 vrouw in een rolstoel leefde helemaal op en ze zei "die heeft een paar goede benen". Ik vroeg hoe ze dat zag. Haar man was vroeger smit. Herl verhaal vetelde ze. Veel oudjes genoten echt van het contact met onze paarden

EllyC

Re: Paard en pony verrassen bewoners Lelystads woonzorgcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:57

Zo dat zijn wel hele grote. Ik ben paar weken geleden met B pony geweest in tehuis hier in de buurt. Was erg leuk.